صبح دوشنبه بیست و نهم شهریورماه هیات اقتصادی مکزیک به سرپرستی خورخه لوپز مورتون به اتاق ایران آمد و مذاکره با فعالان اقتصادی ایران را در دستور کار قرار دادند.
ساخت شهرکهای صنعتی مشترک، ایجاد ارتباطات بانکی و بیمهای، حمل و نقل دریایی و گردشگری با شرکتها و فعالان اقتصادی ایران مهمترن محورهای مذاکره میان فعالان اقتصادی ایران و مکزیک بود.
در این نشست فرهاد شریف معادن اموربین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عزم و اشتیاق مردمان دو کشور را عاملی مهم برای توسعه همکاری های اقتصادی با وجود مسافت طولانی بین مرزهای ایران و مکزیک عنوان کرد و گفت: «ایران و مکزیک، هر دو دروازههای ورود به بازارهای منطقهای هستند که با سرمایهگذاری مشترک و ایجاد واحدهای تولیدی در دو کشور میتوان بر حجم مناسبات تجاری تاثیر مثبت گذاشت.»
شریف با اشاره به محصولاتی که حجم کم و با ارزش افزوده بالا دارند مانند دارو و تجهیزات الکترونیکی، سرمایه گذاری در این زمینه ها را عاملی مهم در روند ارتقا حجم همکاریها دانست و افزود: «باید زیرساختهای همکاری مانند ایجاد ارتباط های بانکی و امضا تفاهمنامههای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف را از طریق دو دولت پیگیری کنیم.»
معاون امور بینالملل اتاق ایران ایجاد ارتباط بین بانکهای محلی دو کشور را یکی از راهحلهایی عنوان کرد که تحریمها نمیتوانند در آن تاثیرگذار باشند و افزود: «بانکهایی که با نظام پولی آمریکا ارتباط ندارند میتوانند به عنوان موتور ایجاد ارتباط مالی بین ایران و مکزیک نقشآفرینی کنند.»
سفیر مکزیک: دو کشور شبکههای ارتباطی خوبی را بین بخشهای دولتی ایجاد کردهاند
اولیسس کانچولا سفیر مکزیک در تهران ضمن اشاره به ایجاد ارتباط موثر بین بخشهای دولتی ایران و مکزیک خواستار افزایش ارتباط بین بخشهای خصوصی و فعالان اقتصادی شد و گفت: «با توجه به سابقه طولانی ارتباط دولتها و سفر هیاتهای اقتصادی طی چند سال اخیر به ایران، شناسایی فرصتهای اقتصادی مشترک باید از طریق اتاقهای بازرگانی صورت پذیرد.»
وی افزود: «در هفتههای آینده گروهی از آژانسهای مسافرتی از مکزیک به تهران و شهرهای دیگر سفر میکنند تا توسعه گردشگری بین دو کشور را محقق کنند.»
سفیر مکزیک، امضا موافقتنامههای لازم برای رفع موانع تجاری را بستری برای توسعه مناسبات اقتصادی دانست و افزود: «با حمایت سفیر جدید ایران در مکزیک امیدواریم گامهای عملی و جدیتری در این زمینه برداریم.»
سفیر ایران در مکزیک: روابط منطقهای دو کشور، فرصتی برای توسعه همکاریهای اقتصادی است
محمد تقی حسینی سفیر ایران در مکزیک با تاکید بر روابط دیپلماتیک 115 ساله بین ایران و مکزیک، موقعیت جغرافیایی دو کشور را عاملی مهم برای دسترسی به بازارهای کشورهای همسایه عنوان کرد و افزود: «بازار 400 میلیونی در 15 کشور همسایه ایران فرصتی برای انتقال کالاهای کشورهای جهان به منطقه است و مکزیک هم میتواند به عنوان دروازه ورود کالاهای ایرانی به آمریکای لاتین نقش مهمی را ایفا کند.»
وی زمینه همکاریهای اقتصادی در مکزیک را بسیار متنوع ارزیابی کرد و گفت: «شرکتهای ایرانی با سرمایهگذاری و تولید در بخشها، زمینههای مختلف و انجام کارهای اشتراکی میتوانند از فرصت انتقال کالا به کشورهای همسایه مکزیک استفاده کنند.»