رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در نشست کمیسیون گردشگری اتاق مشهد

ظرفیت‌های بخش گردشگری در ایران مهجور مانده است

رئیس اتاق ایران می‌گوید: نبود نگاه عمیق به ظرفیت‌های بخش گردشگری کشور و ضعف جدی در تعریف و اجرای برنامه‌های عملیاتی برای این صنعت، باعث مهجور شدن ظرفیت‌های گردشگری شده است.

12 دی 1400
کد خبر : 41030
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: فقدان یک نگاه عمیق به ظرفیت‌های بخش گردشگری در کشور و ضعف جدی در تعریف و اجرای برنامه‌های عملیاتی برای این صنعت باعث شده تا به‌رغم مزیت‌های فراوان از منافع بخش گردشگری، سهمی درخوری، عاید اقتصاد کشورمان نشود.

غلامحسین شافعی در جمع اعضای کمیسیون گردشگری و فعالان این صنعت در اتاق مشهد، افزود: عرصه سیاست‌گذاری کشورمان عمدتاً صنعت گردشگری را یک ظرفیت تزئینی تلقی می‌کند و آن را یک پتانسیل عمیق برای کمک به توسعه و تعالی اقتصاد نمی‌داند. این امر باعث شده تا سهم و نقشی که گردشگری در توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان ایفا کرده، برای ایران محقق نشود.

او با انتقاد از مهجور ماندن بخش گردشگری کشور در سیاست‌های حمایتی دولت‌ها، عنوان کرد: یک مصداق این بحث را می‌توان در بودجه 1401 مشاهده کرد. از طرفی، اگر فعالان این صنعت، امروز به رویه‌های قانونی، بروکراسی اداری، ضعف زیرساخت‌ها و عدم‌حمایت‌ها منتقد هستند، بخشی از آن متوجه همین نگاه غلط به این بخش است.

شافعی بار دیگر تأکید کرد: گردشگری را علاوه بر رویکردهای اقتصادی باید یک فرصت مغتنم برای تبادل فرهنگی تلقی کنیم، نه آنکه به چشم تهاجم فرهنگی تفسیرش نماییم. قطعاً تا زمانی که این جنس نگرش‌ها اصلاح نشوند بسیاری از مسائل خرد، حل‌وفصل نخواهند شد.

این عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور، یک دغدغه شاخص دیگر فعالان صنعت گردشگری را نبود یک متولی واحد در این بخش و پاس‌کاری مسئولیت‌ها در رسیدگی و حل مشکلات آن، عنوان کرد و گفت: البته چالش‌هایی ازاین‌دست به همه بخش‌های اقتصادی قابل‌تعمیم است. مسئولیت‌هایی به اقتضای شرایط، میان افراد و دستگاه‌ها توزیع می‌شود اما آن فرد یا نهادی که باید پاسخگوی غایی مسائل باشد، مشخص نمی‌گردد و نتیجه آن است که بخش خصوصی در روند مطالبه‌گری مستمراً میان نهادهای متولی پاس می‌خورد. این مسئله یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فضای کسب‌وکار کشور به شمار می‌آید.

او با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های کشور برای توسعه صنعت گردشگری، به قواره ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این بخش فراهم نیست؛ خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری سلامت، مزیت‌های فراوانی داریم، از پزشکان و کادر درمان ماهر و توانمند تا هزینه‌های مقبول در قیاس با دیگر سیستم‌های درمانی جهان، اما چطور می‌توان ایران را به‌عنوان یک مقصد ایده‌آل برای گردشگری سلامت تبلیغ کرد درحالی‌که آلودگی هوا، محصولات غذایی و کشاورزی بعضاً فاقد استاندارد، حمل‌ونقل فرسوده و... چالش‌هایی برای سلامت مردم همین کشور به شمار می‌آیند.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: همه این مسائل می‌تواند نگرش بیرونی را نسبت به کیفیت و حتی پتانسیل گردشگری کشورمان، تحت‌الشعاع قرار دهد. با این اوصاف باید بپذیریم که زیرساخت‌های ما همپای ظرفیت‌هایمان توسعه نیافته‌اند و همین خود یک چالش خلق می‌کند.

شافعی تأکید کرد: در بخش گردشگری سلامت، همواره دغدغه جولان دلالان و سودجویان وجود داشته اما خوشحالیم که امروز تشکل‌های حرفه‌ای به این حوزه ورود کرده و تلاش دارند تا فضای موجود در این بخش را ساماندهی نموده و قانونمند سازند.

او با اشاره به رویکرد مثبت وزارت امور خارجه و همراهی این نهاد در مشارکت طلبی از بخش خصوصی، از تشکیل کمیته مشترکی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت و اتاق ایران خبر داد و بستر مذکور را فرصتی برای طرح مشکلات و چاره‌جویی از آن‌ها در کمترین زمان ممکن، عنوان کرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران، همچنین از کمیسیون گردشگری اتاق مشهد خواست تا مشکلات شاخص فعالان این حوزه را احصاء نموده و از مسیر شورای گفت‌وگو و توان اتاق ایران آن‌ها، در سطح ملی بهره بگیرند.

شافعی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری یک ظرفیت شاخص برای ما به شمار می‌آید تا آن نگرش‌های غلطی که محصول جوسازی‌های رسانه‌ای است را در سطح بین‌المللی، اصلاح کنیم. اغلب گردشگرانی که به کشورمان سفر می‌کنند، در تعامل با این جامعه ایرانی، تجربه بسیاری متفاوتی در قیاس با ذهنیت‌های پیشین خود دارند و آن را به هم‌وطنان خود نیز منتقل می‌کنند. از این حیث باید هر گردشگر را یک سفیر فرهنگی تلقی کنیم و این پتانسیل ارزشمند را مغتنم بدانیم.

در همین رابطه