رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در شورای گفت‌وگوی استان البرز مطرح شد

کارت بازرگانی 70 درصد از صادرکنندگان میوه البرز تعلیق شده است

در سه سال گذشته به‌واسطه برخی ناهماهنگی‌ها، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان میوه و تره‌بار در استان البرز با مشکلاتی مواجه بوده و در حال حاضر صادرات حدود ۷۰ درصد این افراد با کارت‌های بازرگانی متفرقه انجام می‌شود.

04 بهمن 1402
کد خبر : 41284
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نائب رئیس اتاق کرج، گفت: به دلیل عدم اعلام شماره‌حساب بانکی از سوی بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی، اکثر صادرکنندگانی که طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ صادرات این محصولات را داشتند، با مشکل تعلیق کارت بازرگانی مواجه هستند، از طرفی به دلیل بی‌توجهی بانک مرکزی نسبت به این مسئله، صادرکنندگان مربوطه بلاتکلیف مانده‌اند و از کارت‌های بازرگانی متفرقه برای صادرات محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند.

یداله مالمیر، در صدوچهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز، با بیان اینکه بیش از سه سال است که صادرکنندگان حوزه کشاورزی با تعلیق کارت بازرگانی مواجه هستند، افزود: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه‌ و تره‌بار استان البرز صادرات محصولات خود را با کارت‌های بازرگانی متفرقه انجام می‌دهند.

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های شورای گفت‌وگوی استان پرداخت، و گفت: در 9 ماهه نخست سال 1402 نیز ۹ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز برگزار شده است که خروجی آن ۶۹ مصوبه بوده است، از این تعداد ۶۰ مصوبه استانی و ۹ مورد ملی است، درمجموع تاکنون ۴۷ مصوبه جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال جاری اجرایی شده و ۱۲ مصوبه نیز در حال پیگیری است و تنها ۱۰ مورد هنوز اجرایی نشده است.

وی تأکید کرد: خوشبختانه بر اساس پایش و ارزیابی عملکرد شوراهای گفت‌وگوی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در نیمه نخست سال جاری استان البرز با برگزاری ۷ جلسه از حیث تعداد جلسات رتبه نخست را به دست آورد.

به گفته مالمیر در مقایسه دستاوردهای شوراهای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استانی در ۶ ماهه نخست امسال، استان البرز با اخذ شاخص‌های لازم حداکثر امتیازات را کسب نموده است.

عملکرد بانک‌های خصوصی در البرز، رضایت‌بخش نیست

استاندار البرز نیز در این نشست، گفت: عملکرد بانک‌های خصوصی در البرز رضایت‌بخش نیست و این انتظار وجود دارد که اعتبارات حاصل از سپرده‌های مردم جهت ارائه تسهیلات حمایتی، تکلیفی، اشتغال‌زایی، کارآفرینی و دیگر موارد در داخل استان صرف شود.

مجتبی عبداللهی با تأکید بر اهمیت تسریع در فرآیند رسیدگی و بررسی معضلات پیش روی فعالان اقتصادی استان اظهار کرد: در این زمینه با تعامل و همکاری اتاق کرج و برگزاری جلسات کارگروهی و کارشناسانه متعدد می‌توانیم مسائل و مشکلات اقتصادی بخش خصوصی را یک‌به‌یک احصاء کرده و در صورت نیاز به رسیدگی بیشتر این موارد را از طریق انجام مکاتبات و یا دیدار حضوری با معاون اول رئیس‌جمهور و وزرا در سطح ملی پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه حل مسائل فعالان حوزه اقتصادی در واقع رفع ۸۰ درصد مشکلات کشور است، گفت: اکنون رقابت دولت‌های مختلف در دنیا در زمینه کسب عنوان قدرت برتر اقتصادی است و هر کشوری که در این حوزه قوی‌تر و درخشان‌تر عمل کند، برنده این میدان نبرد است.

استاندار البرز با اشاره به اهمیت ارتقاء جایگاه این استان در میزان صادرات کشور و بهبود سهم ایران از اقتصاد دنیا عنوان کرد: باید سهم مهمی در بازار کشورهای همسایه داشته باشیم و در این رابطه نیازمند رفع موانع و مشکلات موجود هستیم.

وی با انتقاد از عملکرد بانک‌های خصوصی البرز به دلیل عدم استفاده صحیح از منابع تسهیلاتی واگذار شده به‌منظور هزینه‌کرد آن در خود استان عنوان کرد: این انتظار وجود دارد که اعتبارات حاصل از سپرده‌های مردم جهت ارائه تسهیلات حمایتی، تکلیفی، اشتغال‌زایی، کارآفرینی و دیگر موارد در داخل استان صرف شود.

عبداللهی بیان کرد: با اقدام ضعیف بانک‌های خصوصی، به‌طورقطع با همکاری صاحبان صنایع تصمیمات مهمی در راستای تغییر همکاری‌ها با این بانک‌ها اتخاذ خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت انتقال حساب سپرده‌گذاری آن دسته از واحدهای کارخانه‌ای و صنعتی البرز که دفاتر شرکت آنها در تهران فعال است، گفت: وقتی این گروه از صنایع و مجموعه‌های تولیدی برای حل مشکلات زیرساختی خود به ادارات البرز مراجعه می‌کند نباید درآمدهای آنها به حساب‌هایی خارج از بانک‌های استان واریز شود.

عبداللهی عنوان کرد: خوشبختانه به جزء ۴ شرکت، مالیات تمامی شرکت‌هایی که دفاتر اداری در تهران دارند به دلیل محل استقرار کارخانه‌های این مجموعه‌ها در البرز به استان انتقال داده شده است.

موضوعات :
در همین رابطه