میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

سبد معیشت کارگران با 30.2 درصد افزایش به مرز ۹ میلیون تومان رسید

هزینه سبد معیشت خانوار کارگری در شورای عالی کار ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین شد. این مبلغ 30.2 درصد نسبت به رقم تعیین شده در سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

17 بهمن 1400
کد خبر : 41501
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس اعلام نماینده کارگران در شورای عالی کار هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری به حدود ۹ میلیون تومان در ماه افزایش یافته است.

پس از برگزاری چهارمین نشست شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی، اعضا روی رقم سه میلیون و ۲۸۶ هزار تومان به عنوان هزینه اقلام خوراکی و غذایی کارگران به توافق رسیدند و مقرر شد در خصوص اقلام غیرخوراکی جلسه دیگری تشکیل شود.

هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در این باره اظهار کرد: در این جلسه سهم مواد غذایی و خوراکی مشخص شد که ۳۶ درصد هزینه سبد معیشت را به خود اختصاص داده و ۶۴ درصد مابقی را غیرخوراکی ها از جمله هزینه مسکن و اجاره بها، درمان، آموزش، تفریحات و... شامل که با محاسبه آن حدود پنج میلیون و ۶۹۳ هزار تومان می شود و  رقم ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان به دست می آید.

علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به رقم ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان به عنوان هزینه سبد معیشت کارگران با محاسبه اقلام خوراکی وغیرخوراکی، برگزاری جلسات مستمر کمیته دستمزد و شورای عالی کار را حاصل همراهی و همکاری و تلاش شرکای اجتماعی دانست.

وی پیش از این گفته بود: در تلاش هستیم هرچه سریع‌تر سبد معیشت خانوار تعیین و میزان تورم توسط بانک مرکزی اعلام شود تا بتوانیم برای رقم مزد ۱۴۰۱ کارگران به جمع‌بندی برسیم.

با توجه به اعلام رسمی هزینه سبد معیشت کارگران ، این رقم به مرز ۹ میلیون تومان در ماه رسیده و می توان گفت نهایی شده است که در مقایسه با رقم شش میلیون و ۸۹۵ هزار تومان سال قبل بیش از دو میلیون تومان افزایش را نشان می دهد.

جلسه بعدی شورای عالی کار در هفته سوم اسفند ماه برگزار خواهد شد و اعضای شورا بر مبنای ماده ۴۱ قانون کار و نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و هزینه سبد معیشت کارگران که در جلسه اخیر شورا به دست آمد به مذاکرات تعیین دستمزد ۱۴۰۱ ورود خواهند کرد.

در همین رابطه