رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پوزهای تعیین تکلیف نشده هم مالیات می‌دهند هم قطع می‌شوند

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی اعلام کرد: دستگاه‌های کارتخوان تعیین تکلیف نشده هم مشمول مالیات سنوات گذشته می‌شوند و هم تراکنش آنها قطع و غیرفعال خواهند شد،

02 اسفند 1400
کد خبر : 41677
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه دستگاه‌های کارتخوان تعیین تکلیف نشده هم مشمول مالیات سنوات گذشته می‌شوند و هم تراکنش آنها قطع و غیرفعال خواهد شد، گفت: مطابق با مقررات، بانک مرکزی مکلف به قطع و غیرفعال کردن تمام دستگاه‌های کارتخوانی است که متصل به پرونده مالیاتی نیستند.

جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مهلت تعیین تکلیف دستگاه‌های کارتخوان که به پرونده مالیاتی متصل نیستند، پایان یافته است، اظهار داشت: قرار بر این بود که بهمن ماه پایان مهلت تعیین تکلیف دستگاه‌های کارتخوانی که به یک پرونده مالیاتی متصل نیستند پایان بپذیرد و در حال حاضر اطلاعات در حال جمع‌آوری و ارائه به بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: تمام دستگاه‌های کارتخوان و پوزی که تعیین تکلیف نشده باشند، ریز تراکنش آنها گرفته می‌شود و پرونده مالیاتی برای آنها تشکیل خواهد شد و مالیات بر تمام سنوات محاسبه و از مالک دستگاه کارتخوان وصول می‌شود و طبق مقررات، این کارتخوان و دستگاه پوز قطع خواهد شد.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه دستگاه‌های کارتخوان تعیین تکلیف نشده هم مشمول مالیات سنوات گذشته می‌شوند و هم تراکنش آنها قطع و غیرفعال خواهد شد، گفت: مطابق با مقررات، بانک مرکزی مکلف به قطع و غیرفعال کردن تمام دستگاه‌های کارتخوانی است که متصل به پرونده مالیاتی نیستند.

رحیمی افزود: مالک دستگاه‌های پوز که تا به امروز حسب درخواست سازمان امور مالیاتی برای تعیین تکلیف این دستگاه‌ها مراجعه نکرده و دستگاه خود را به پرونده مالیاتی اتصال نداده باشند، مشمول اعمال مقررات بانک مرکزی می‌شوند و به زودی دستگاه پوز آنها غیرفعال خواهد شد.

وی با اشاره به صاحبان کسب و کار علیرغم داشتن دستگاه پوز از مشتریان و مراجعان پول نقد طلب می‌کنند، یادآور شد: طبق قانون بودجه، پیش‌بینی شده صاحبان گردش حساب‌های بالای 50 میلیارد ریال در سال، مشمول دریافت مالیات شوند. طبق ماده 169 مکرر، بانک مرکزی مکلف است حساب‌هایی که بیش از 50 میلیارد ریال گردش مالی در سال دارند، اطلاعات آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد و این حساب به عنوان حساب فروش در نظر گرفته می‌شود و اطلاعات آن، مبنای محاسبه تعیین درآمد در نظر گرفته خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی گفت: در صورت نیاز، سازمان امور مالیاتی می‌تواند ریز گردش این حساب‌ها را هم در اختیار داشته باشد تا در حسابرسی‌ها از آن استفاده کند.

رحیمی اضافه کرد: واقعیت این است که کسب و کار بدون استفاده از دستگاه کارتخوان و حساب‌های الکترونیکی بسیار سخت است و افراد امکان مدیریت آن را ندارند بنابراین هرچند مقاومت‌هایی برای استفاده از دستگاه پوز در راستای فرارهای مالیاتی وجود دارد اما ناگزیر تمام افراد به سمت استفاده از دستگاه‌های پوز می‌روند و مالیات فعالیت‌شان محاسبه خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای وصول مالیات و افزایش درآمدهای مالیاتی در سال 1401 خبرهای خوبی داریم که این طرح‌ها و مقررات در سال آینده اجرایی می‌شوند.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی اذعان کرد: دستگاه‌های پوزی که به یک پرونده مالیاتی متصل نیستند، علاوه بر محاسبه مالیات‌ آنها، تا پایان سال 1401 غیرفعال خواهند شد.

در همین رابطه