رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در وبینار «نقش نوآوری باز در کسب‌وکارها» تاکید شد

بقای کسب‌وکارها نیازمند توجه مستمر به نوآوری است

در وبینار«نقش نوآوری باز در کسب‌وکارها» به نوآوری به عنوان یک الزام برای بقای کسب‌وکارها اشاره و چگونگی موفقیت شرکت‌ها در استفاده از آن تشریح شد.

04 اسفند 1400
کد خبر : 41703
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وبینار نقش نوآوری باز در کسب‌وکارها به همت مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات اتاق ایران برگزار شد. در این نشست حرکت کسب‌وکارها به سمت نوآوری به عنوان یک الزام برای حفظ بقای بنگاه‌ها عنوان شد.

در ابتدای نشست، ایوب محمدیان، سرپرست مرکز نوآوری و رشد دانشکده مدیریت کسب‌وکار دانشگاه تهران نوآوری در دنیای امروز را نوعی الزام برای بقای کسب‌وکارها دانست و گفت: پرداختن به نوآوری برای بنگاه‌ها یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است.

او با اشاره به بررسی‌های مجله harvard business review گفت: از سال 2000 میلادی به بعد حدود 52 درصد از 500 شرکت اول دنیا از بین رفته‌اند و مهم‌ترین عامل این اتفاق تحولات دیجیتالی و فناوری‌های بوده است. همچنین طبق این تحقیقات تا سال 2027 میلادی حدود 75 درصد از این شرکت‌ها از بین خواهند رفت و این روند در ادامه تشدید خواهد شد. در این میان پیش‌بینی می‌شود شرکت‌هایی که به سمت نوآوری حرکت می‌کنند، راه آسانی در پیش ندشته باشند و بین 70 تا 90 درصد آنها با شکست مواجه خواهند شد.

محمدیان با استناد به تجربیات موجود جهانی، یکی از مکانیزم‌های شرکت‌های نوآور را ساخت آزمایشگاه‌های نوآوری در داخل آنها عنوان کرد که حدود 90 درصد این پروژه‌ها هم با شکست مواجه شدند و علت اصلی این شکست استفاده نادرست از نوآوری، بی‌توجهی به نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار در کنار توجه به آن در محصولات، خدمات و فرآیند ها و در نهایت محدود کردن شرکت به مرزهای داخل سازمان، است.

بر اساس اظهارات سرپرست مرکز نوآوری و رشد دانشکده مدیریت کسب‌وکار دانشگاه تهران برای موفقیت باید این 3 تفاوت اصلی بین شرکت‌های نوآوری که موفق شدند و شرکت‌های نوآوری که با وجود هزینه‌های گزاف در این مسیر شکست خوردند را بشناسیم و مورد توجه قرار دهیم.

او استفاده درست و توجه به فناوری، توجه ویژه به نوآوری روی مدل‌های کسب‌وکار علاوه بر توجه به نوآوری در محصولات، خدمات و فرآیندها و در نهایت محدود نکردن شرکت به مرزهای داخل سازمان و فراتر از مرزهای سازمان رفتن و همکاری با شرکت‌های دیگر و حتی رقبا را در مسیر موفقیت، ضروری خواند.

به باور محمدیان با توجه به اینکه امروز همه صنایع به نوعی متاثر از تکنولوژی و فناوری هستند، اگر مدل کسب‌وکار شرکت‌ها باز از نوع اکوسیستم باشد، آرامش و بقای بلندمدت تری را تجربه می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: شرکت‌های بزرگ از طریق تعامل و همکاری با شرکت‌های استارتاپی می‌توانند به فناوری جدید و فناوری در راستای مدل کسب‌وکار جدید دسترسی پیدا کنند و یکی از راه‌هایی که این شرکت‌های بزرگ می‌توانند استارتاپ‌های مد نظرشان را پیدا کنندف ایجاد مراکز شتابدهی است.

نوآوری به پویایی، افزایش درآمد و کاهش هزینه شرکت‌ها کمک می‌کند

در ادامه مجید فروزان‌مهر، عضو هیات مدیره گروه مشاوران مدیریت فناوری در مورد نوآوری باز که واقعا چیست و چه تعریفی دارد، گفت: نوآوری باز، فرایندی است که شامل کشف فرصت‌های بالقوه، توسعه و تحول آن در بازار می‌شود؛ نوآوری مساوی با خلاقیت و ایده به علاوه تجاری‌سازی است.

به اعتقاد او علت اصلی اینکه شرکت‌ها باید به سمت نوآوری بروند این است که زمینه پویایی سازمان، افزایش درآمد و کاهش هزینه به کمک نوآوری مهیا می‌شود.

فروزان‌مهر به انواع نوآوری‌ها اشاره و تصریح کرد: نوآوری شامل نوآوری در محصول، اصلاح محصول فعلی، افزودن ویژگی به محصول فعلی و نوآوری در فرآیند بازاریابی می‌شود. همچنین جدیدترین نوع نوآوری، نوآوری در مدل کسب‌وکار است که می‌توان آن را در هر یک از ساختارهای بومی کسب‌وکار پیاده‌سازی کرد.

عضو هیات مدیره گروه مشاوران مدیریت فناوری، نوآوری در بازار را در واقع تغییر فروش در راستای صادرات دانست و بهترین نوع نوآوری را پیدا کردن بازارهای صادراتی عنوان کرد.

بر اساس اظهارات او پارادایم‌های نوآوری به دو دسته نوآوری باز و بسته تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین دلیل انتخاب نوآوری باز، کمبود منابع انسانی، مالی و مواردی از این دست است. در تعریف نوآوری باز باید به استفاده از جریان‌های ورودی و خروجی ایده، دانش و تکنولوژی برای تسریع نوآوری داخلی و گسترش بازارها برای استفاده خارجی نوآوری باز اشاره کرد. از طرفی اجزای نوآوری باز به مدل خارج به داخل شامل جستجوی آگاهانه منابع خارجی برای فرآیندهای داخلی  و مدل داخل به خارج شامل انتقال دانش یا فناوری به محیط خارجی  است.

فروزان‌مهر در انتها یادآور شد: نوآوری خارجی می‌تواند برای ایجاد ارزش کمک کند در حالی که تحقیق و توسعه داخلی برای کسب بخشی از ارزش استفاده می‌شود.

در همین رابطه