درحالیکه انجمن شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری بر ممنوعیت فروش بلیت هواپیما خارج از نرخ نامه تأکید دارند، اما نرخ پروازها در آستانه روزهای پایینی سال سیر صعودی به خود گرفته است.
اکنون پروازها از مبدأ تهران در برخی از مسیرها بهخصوص به مقصد شهرهای جنوبی تا ۲۰۰ هزار تومان بالاتر از نرخ نامه انجمن شرکتهای هواپیمایی به فروش میرود.
چارترکنندگان عامل اصلی گرانی بلیت هواپیما هستند
امروز (چهارشنبه) انجمن شرکتهای هواپیمایی مجدداً در هشدار به همه ایرلاینها نسبت به خلاف قانون بودن گرانفروشی بلیت هواپیما تذکر داد، اما خبرنگار ایرنا در تماس تلفنی با چند شرکت هواپیمایی این پاسخ را دریافت کرد که چارترکنندگان عامل اصلی گرانی بلیت هواپیما هستند.
یک کارشناس صنعت هواپیمایی نیز امروز درباره نقش دلالان و عمده خریداران بلیت هواپیما در گرانی نرخها به ایرنا گفت: مشکلی که در بازار میوه و برنج و سایر اقلام خوراکی است امروز در نظام توزیع فروش بلیت هواپیما هم وجود دارد.
وی تصریح کرد: بلیتها در اختیار چارترکنندگان و دلالان فروش است. چارترکنندگان بلیتها را چند ماه قبل از عید خریداری کرده و در آستانه نوروز با نرخهای بالاتر به فروش میرسانند.
۷۰ درصد بازار فروش بلیت هواپیما دست چارترکنندگان است
خرید عمده بلیت هواپیما از شرکتهای هواپیمایی توسط چارترکنندگان و دلالان باعث آن شده است که به اذعان برخی مسئولان صنعت هواپیمایی تا ۶۰ درصد بازار فروش بلیت هواپیما دست چارترکننده باشد.
یک منبع آگاه در صنعت هوایی نیز معتقد است که اکنون ۷۰ درصد بازار پروازهای داخلی به دست چارترکنندگان است و همین عامل باعث شده است تا بلیتها با نرخی که دلالان بزرگ میخواهند به فروش برود.
چرا ایرلاینها بلیتهای خود را به چارترکنندگان میفروشند؟
مدیر یکی از ایرلاینها درباره اینکه چرا شرکتهای هواپیمایی بلیتهای خود را از قبل به چارترکنندگان یا خریداران عمده بلیت هواپیما میفروشند، گفت: ازآنجاییکه ایرلاینها همه زیانده بوده و سرمایه در گردش ندارند، مجبور به فروش بلیتهای خود قبل از انجام پروازها هستند.
وی ادامه داد: در این صورت با داشتن نقدینگی میتوانیم موتور و قطعات هواپیما خریداری کرده و نقدینگی خود را تأمین کنیم. برای همین بهصورت یکجا پرواز خود را به چارتر کننده میفروشیم و مبلغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان را دریافت میکنیم تا بتوانیم بهموقع موتور هواپیما خریده یا مخارج شرکت را پرداخت کنیم.
این فعال در صنعت هوایی افزود: این سیکل بسته مشکل تأمین نقدینگی در شرکتها باعث شده تا بازار به دست چارتر کنندهها بیفتند و عمدهخری بلیت هواپیما توسط آژانسهای بزرگ و توزیع آن در بین سایر آژانسهای هواپیمایی انجام شود.