رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

به‌دلیل نبود تجهیزات به‌روز، عمق اکتشاف معادن کشور از 20 متر فراتر نمی‌رود

رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی گفت:درحالی که در دنیا عمق اکتشاف در معادن 80 متر است در ایران از 20 متر فراتر نرفته‌ایم. چرا که این امر نیازمند برخورداری از تجهیزات پیچیده‌تر، دانش استفاده از آن‌ها و علم زمین‌شناسی است.

18 اسفند 1400
کد خبر : 41864
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری در بخش معادن، استخراج در اعماق بیشتر است گفت: با وجود داشتن بیش از 70 نوع ماده معدنی نظیر آهن، روی، سرب و مس اما عمق اکتشافات مواد معدنی در کشورمان 20 متر است در حالی که با استفاده از تجهیزات پیشرفته و فناوری‌های جدید عمق اکتشافات ذخایر معدنی در برخی از کشورهای جهان به بیش از ۸۰ متر رسیده است.

رضا اشرف‌ سمنانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: افزایش عمق اکتشاف در معادن نیازمند تجهیزات پیچیده‌تر، برخورداری از دانش استفاده از آن‌ها و علم به‌روز زمین‌شناسی و اکتشافی است. اما متأسفانه در حالی که در ایران ساخت ماشین‌آلات حفاری معدن بسیار محدود است واردات آن‌ها نیز با محدودیت مواجه است.

او ادامه داد: مشکل اینجاست که سرمایه‌گذاری در بخش معدن نیز به نسبتی که باید باشد، وجود ندارد. در گذشته بعضی کشورها برای حفاری معادن به ایران آمدند اما الان دیگر حضور ندارد و تا به امروز شرکت‌های خارجی، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حفاری معادن ایرانی نداشته‌اند.

اشرف‌سمنانی با بیان اینکه به بهانه حمایت از تولید داخلی متأسفانه واردات ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی ممنوع و محدود شده است گفت: برای تولید داخلی ماشین‌آلات معدنی باید به صورت بلندمدت برنامه‌ریزی شود. این کاری نیست که ظرف چندسال انجام و به سرعت عملیاتی شود. ساخت این ماشین‌آلات تخصص و امکانات بالایی نیاز دارد. شاید مونتاژ آن‌ها در داخل ممکن باشد اما ساخت آن‌ها پروژه‌ای بسیار زمان‌بر است و به این سادگی‌ها نیست. دست‌کم باید به تدریج از ساخت ماشین‌آلات کوچک‌تر آغاز کنیم و کم‌کم به سمت تولید ماشین‌آلات بزرگ برویم.

او با تأکید بر اینکه باید تمهیداتی برای واردات تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی در نظر گرفته شود ادامه داد: ما توان ساخت در داخل نداریم و لذا مابه‌ازای پروژه‌هایی که در معادن کشور در جریان است باید ماشین‌آلات وارد شود. تکنولوژی‌های روز دنیا اغلب به سمت ماشین‌آلات خودران و الکترونیکی پیش می‌روند و در واقع ماشین‌آلات موجود در کشور از رده خارج شده‌اند. با این تغییر تکنولوژی ما باید استانداردهای روز را رعایت کنیم. پایین بودن راندمان ماشین‌آلات موجود در کشور هزینه‌های معدن داری و تولید را افزایش داده است.

اشرف‌سمنانی افزود: در حال حاضر در کشور اغلب از ماشین‌آلات دست‌دوم استفاده می‌کنند که قیمت آن‌ها هم کم نیست. درست است که قیمت خرید آن‌ها پایین‌تر است اما تعمیر و نگهداری آن‌ها ارزان نخواهد بود. چون بهره‌وری این ماشین‌آلات پایین آمده است.

در همین رابطه