رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست بررسی مشکلات گلخانه داران شرق کرمان

اتاق کرمان به تدوین نظام جامع گلخانه‌داران ورود می‌کند

رئیس اتاق کرمان با اشاره به مسائلی که گلخانه داران در تمام زنجیره تولید از تهیه کود، بذر، سم، پلاستیک، اجرای اسکلت و صادرات محصولات با آن مواجه هستند، ز ورود اتاق کرمان به تدوین نظام جامع گلخانه‌ای خبر داد.

17 اردیبهشت 1401
کد خبر : 41944
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان، با بیان اینکه نظام گلخانه‌ای استان کرمان به‌صورت غیرکارشناسی و بدون داشتن نقشه راه و زیرساخت‌های مشخص درحال‌توسعه است، گفت: اتاق کرمان به تدوین نظام جامع گلخانه داران ورود می‌کند.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست بررسی مشکلات گلخانه داران شرق کرمان در بم افزود: اگرچه راه‌اندازی گلخانه‌ها توصیه و در اولویت قرار داده شده، اما گلخانه‌ها برای ارتقای بهره‌وری نیاز به کنترل کیفیت و زمان دارند.

وی با بیان اینکه باوجود تمام مزایای گلخانه‌ها، زیرساخت متناسب با آنها تدوین نشده است، اظهار کرد: گلخانه داران در تمام زنجیره تولید از تهیه کود، بذر، سم، پلاستیک، اجرای اسکلت موردنیاز و صادرات محصولات گلخانه‌ای مشکل دارند که نشان می‌دهد در این بخش کار به‌خوبی انجام نشده است.

رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: اگر گلخانه داری به این حد از استیصال رسیده که گلخانه ۱۲ میلیارد تومانی خود را به قیمت ۶ میلیارد تومان بفروشد یعنی شکست گلخانه داران که باید از این اتفاق جلوگیری کرد.

رئیس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در شرق استان نیز در این نشست گفت: راه‌اندازی مرکز تحقیقات خرما در بم را با جدیت پیگیری و فعالیت‌های تحقیقاتی را با کمک مالی بخش خصوصی انجام خواهیم داد.

محمدحسین اکبری تصریح کرد: از تشکل‌های فعال بخش خصوصی برای دریافت نظر کارشناسی در زمینه ارائه پیشنهاد‌ها برای بهبود شرایط گلخانه داری و کشاورزی منطقه استفاده شود.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان گفت: با توجه به توقف زیاد کانتینرهایی با محموله صادراتی در مرزها، اتاق کرمان با همکاری اتاق یزد و اصفهان طرحی برای چارتر کردن کشتی به‌منظور ارسال محصولات از بندر عزیزآباد به بندر آستراخان روسیه در نظر گرفته که دغدغه کمتری برای صادرکنندگان ایجاد خواهد کرد.

سیدمحمدرضا ترابی موسوی اظهار کرد: محصول تولیدی گلخانه‌ها باید با کیفیت مناسب انجام شود تا بتوان با فروش آنها هزینه‌ها را پوشش داد.

وی با تأکید بر اینکه بازاریابی و فروش محصولات گلخانه‌ای را باید قبل از تولید انجام داد، گفت: به‌زودی نشستی را برای ارتباط بیشتر با گلخانه داران و کمک به بازاریابی محصولات آنها برگزار خواهیم کرد.

در ادامه فرماندار بم نیز گفت: مشکل اصلی گلخانه داران، چرخه زنجیره ارزش است و اگر این زنجیره تکمیل شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود، زیرا فرایندهایی که در حال حاضر در این بخش وجود دارد از تولید محصول تا بازاریابی و فروش تعریف خاصی ندارند.

هادی شهسوارپور بیان کرد: متأسفانه شرق استان کرمان بارها و بارها از تصمیمات آنی متضرر شده زیرا بدون هیچ اطلاعی از بازار تصمیم‌گیری می‌کنند که امسال نیز تا مرز این تصمیم پیش رفته است.

در این نشست گلخانه داران وثیقه‌های سنگین بانکی و پایین بودن مبلغ تسهیلات اعطایی بانک‌ها، کمبود سوخت، قطعی و گرانی قبوض برق و عدم توانایی مالی برای گازکشی را بخشی از مشکلات خود عنوان کردند. همچنین مقرر شد کار به‌صورت کارشناسی انجام گیرد و نظام جامع گلخانه داران استان و شرق استان کرمان در اولین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و پیگیری شود تا مسائل و مشکلات به‌صورت زیربنایی حل شود.

موضوعات :
در همین رابطه