رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

اسماعیل یزدان‌پناه در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

دولت باید در حذف ارز ترجیحی برای کل زنجیره ارزش برنامه داشته باشد

نایب‌رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت دولت هم‌زمان با حذف ارز ترجیحی باید برای کل زنجیره ارزش برنامه داشته و علاوه بر حمایت از دهک‌های پایین، از ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به تولیدکننده غافل نشود.

18 اردیبهشت 1401
کد خبر : 42379
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با اشاره به اقدام دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: این تصمیم درستی است. اتاق ایران و فعالین اقتصادی بخش خصوصی از همان ابتدا نسبت به تخصیص ارز ترجیحی معترض بوده و درباره رانت‌های ناشی از آن بارها هشدار دادند. متأسفانه دولت ارز ترجیحی را در ابتدای زنجیره ارزش تخصیص داد. اما یک سری عوامل رانت و احتکار باعث می‌شوند این یارانه به مصرف‌کننده منتقل نشود. از طرف دیگر با قاچاق کالا هم منابع ملی هدر رفته و هم کالا کمیاب می‌شود و به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد. بنابراین طرح خوبی است اما باید در اجرای آن نظارت و دقت شود.

اسماعیل یزدان پناه در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی همانند جراحی یک بیمار است که اگرچه به همراه خود درد و رنج زیادی دارد اما برای سلامت آن بیمار ضروری است افزود: این اقدام قطعاً اثرات تورمی بالایی در اقتصاد کشور خواهد داشت. بنابراین باید دولت روشی برای اجرای آن در پیش بگیرد که دهک‌های پایین جامعه زیر سنگینی تورم ایجاد شده آسیب نبینند.

او ادامه داد: در این راستا دولت باید اولاً نسبت به نظارت و پایش انبارها دقت کند تا محصولات به دست مصرف‌کننده برسند و احتکار صورت نگیرد. ثانیاً دولت باید نسبت به پرداخت یارانه‌ها در انتهای زنجیره مصمم باشد تا این طرح با موفقیت به انجام برسد. چرا که هر بار ما یارانه را در ابتدای زنجیره پرداخت کردیم موفق نبوده‌ایم و یارانه در نهایت به دست مصرف‌کننده و هدف اصلی خود نرسیده است.

یزدان پناه با اشاره به کمبود اقلام استراتژیک مثل گندم و دانه‌های روغنی با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و تورم جهانی این محصولات بیان کرد: طبیعی است که با حذف ارز ترجیحی قطعاً این تورم در کشور بیشتر احساس خواهد شد. اما تداوم تخصیص ارز ترجیحی جلوی تورم را نخواهد گرفت بلکه صرفاً تورم را به تأخیر خواهد انداخت. بنابراین از حذف این ارز گریزی نیست. اگر این طرح به درستی اجرا شود قطعاً به نفع منافع ملی است و از هدررفت منابع ملی و قاچاق کالاهای اساسی داخل کشور جلوگیری می‌کند.

او تأکید کرد: دولت باید در اجرای این طرح برای کل زنجیره ارزش برنامه داشته باشد. فشار ناشی از حذف ارز ترجیحی را همه جامعه احساس خواهد کرد اما این فشار برای بخش تولید و همین‌طور دهک‌های پایین غیرقابل تحمل خواهد بود. دولت باید در کنار حمایت از دهک‌های پایین نظر ویژه‌ای نسبت به ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای تولیدکننده و نظارت بر تأمین مواد اولیه برای تولید داشته باشد.

یزدان پناه افزود: در نهایت ما باید این جراحی را انجام دهیم. نمی‌توانیم این بیماری را نادیده بگیریم. بهتر بود زودتر از این‌ها و قبل از اینکه شرایط جهانی به هم بریزد این اقدام انجام می‌شد اما الان هم انجام آن بهتر از فرداست. باید همه با همکاری هم از این برهه عبور کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه