رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

درخواست انجمن ناشران دیجیتال از مسئولان

فروش محصولات غیرمجاز دیجیتال منع شود

به اعتقاد اعضای انجمن ناشران دیجیتال یکی از چالش های جدی ناشران دارای مجوز بی توجهی مسئولان نسبت به فعالیت موسسه های غیر مجاز در سطح کشور است که متاسفانه در قبال اقدامات غیرقانونی برخورد مناسبی با آنها نشده و آزادانه به فعالیت های خود ادامه می دهند.

06 مهر 1395
کد خبر : 4254
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به اعتقاد اعضای انجمن ناشران دیجیتال یکی از چالش های جدی ناشران دارای مجوز بی توجهی مسئولان نسبت به فعالیت موسسه های غیر مجاز در سطح کشور است که متاسفانه در قبال اقدامات غیرقانونی برخورد مناسبی با آنها نشده و آزادانه به فعالیت های خود ادامه می دهند.

نشست انجمن ناشران دیجیتال عکس: بهاره تقی آبادی

دومین گردهماییاعضای انجمن ناشران دیجیتال، وابسته به کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران با هدف بررسی موانع و چالش های پیش‌ روی این حوزه و انتقال پیشنهادات به متولیان دولتی و حاکمیتی در اتاق ایران برگزار شد.

شهرام قربانی، عضو هیئت مدیره انجمن ناشران دیجیتال با اشاره به تازه ترین نشست انجمن با مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی گفت: در این جلسه توافقاتی بین دو طرف صورت گرفت؛ تسریع در تمدید مجوزهای ناشران دیجیتال، حضور نمایندگان مرکز در جلسات دورهمی انجمن به منظور بررسی همه جانبه تر موضوعات، حل چالش های مالیاتی فعالان این حوزه و مواردی از این دست.

وی در مورد فروش محصولات غیرمجاز دیجیتال و در دسترس بودن سایت‌هایی که زمینه دانلود رایگان برخی از این محصولات را فراهم  می‌کند، تاکید کرد: یکی از چالش‌های جدی ناشران دارای مجوز همین بی‌توجهی مسئولان نسبت به فعالیت موسسه‌های غیرمجاز در سطح کشور است که متاسفانه در قبال اقدامات غیرقانونی، برخورد مناسبی با آنها نشده و آزادانه به فعالیت‌های خود ادامه می دهند. به طور حتم استمرار این روند همان‌طور که تاکنون آسیب‌های جدی به تولیدات مجوزدار کشور زده است، می تواند موجب دلسرد شدن و حذف آنها از بازار شود.

عضو هیئت مدیره انجمن ناشران دیجیتال، یکی از دلایل کم رنگ شدن ناشران در نمایشگاه مربوطه را نیز همین نگاه‌های غیرمسئولانه در کشور عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی خواستار حل ریشه ای مسئله بوده و بر این باور است که دستگاه‌های مسئول باید نسبت به حذف این گونه حرکت‌ها راهکار جدی ارائه دهند. البته در مورد برخورد با فروشگاه‌هایی که اقدام به فروش محصولات غیرمجاز می‌کنند، اداره اماکن مسئول است و باید هماهنگی‌های لازم با آنها انجام شود.

قربانی تشریح کرد: در مورد بی‌رغبتی ناشران نسبت به حضور در نمایشگاه دلایل دیگری نیز مطرح است که باید رسیدگی شوند.هزینه حضور آنها در نمایشگاه بالا بوده و در این شرایط توجیه اقتصادی ندارد. از طرفی چندین دوره است که نمایشگاه مذکور همزمان با نمایشگاه کتاب برگزار می شود که آن را در حاشیه کشانده و برای ناشران ضرر مالی داشته است.

وی نوع تبلیغات عمومی که از این بخش توسط رسانه‌های بزرگ کشور صورت می گیرد را نیز نامناسب و ضد تبلیغات توصیف کرد و گفت: متاسفانه با وجود پیشرفت‌های خوبی که در کشور در حوزه نشر دیجیتال صورت گرفته، به دلیل تبلیغات نامناسب هنوز بیشتر مردم ترجیح می دهند کتاب و روزنامه را به صورت کاغذی خریداری کنند.

جواد موحد، رئیس گروه رصد مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اعلام این خبر که قرار است نمایشگاه محصولات دیجیتال در سال جاری به صورت مستقل برگزار شود از اعضای انجمن خواست نظر خود را در مورد برگزاری این نمایشگاه در نیمه آذر یا اوایل آبان اعلام کنند که با رای اکثریت مقرر شد این نمایشگاه اوایل آبان ماه برگزار شود. تعیین زمان قطعی آن همچنان در دست بررسی بوده و طی همین روزها نهایی خواهد شد. بحث تبلیغات نیز طی هفته آینده کلید خواهد خورد.

این مقام مسئول در مورد جلسه اختصاصی مرکز با نهاد مربوط به فیلترینگ سایت‌ها نیز گفت: از نظر آنها دانلود، جرم تلقی نمی شود اما قرار شد اگر شکایتی توسط ناشر یا تشکل انجام شود و مرکز نیز نامه‌نگاری مربوط را انجام دهد، موضوع شکایت پیگیری شده و درمورد آن تصمیم گیری شود.  

لازم به ذکر است با توجه به  ارسال لایحه‌  یک شوری حمایت از مالکیت فکری در مجلس، اعلام نظر انجمن ناشران دیجیتال به عنوان تشکل درگیر با موضوع کپی رایت ضروری عنوان شد. گفتنی است فصل سوم لایحه که به بحث استثنائات لایحه حمایت از مالکیت فکری اشاره دارد پر اهمیت و مناقشه‌برانگیز ارزیابی و از اعضا درخواست شد که در کمترین زمان ممکن نظرات خود را پیرامون لایحه مطرح کنند.

در همین رابطه