رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

عبداله مهاجر دارابی در نشست فعالان اقتصادی مازندران با هیات تجاری روسیه

روابط تجاری ایران و روسیه می‌تواند همپای روابط سیاسی تقویت شود

رئیس اتاق ساری با اشاره به اینکه اروابط همسایگی و سیاسی مساعد و نزدیک یران و روسیه، گفت: ظرفیت‌های دو کشور به‌گونه‌ای است که می‌توان انتظار داشت روابط تجاری دو کشور نیز همپای روابط سیاسی تقویت شود.

03 خرداد 1401
کد خبر : 42560
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ساری با بیان اینکه روابط ایران و روسیه از دیرباز در بخش اقتصادی و سیاسی وجود داشته است، گفت: روابط اقتصادی دو کشور باید همانند روابط سیاسی بسیار خوبی که داریم، شکل بگیرد.

عبداله مهاجر دارابی در نشست فعالان اقتصادی مازندران با هیات تجاری روسیه، افزود: شناخت شرکت‌ها و ظرفیت‌های موردنیاز طرفین برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب از ضروریات ایجاد روابط تجاری است و این نشست می‌تواند به پیشبرد این موضوع کمک کند.

وی با اشاره به تعاملات ایران و روسیه به‌عنوان دو شریک تجاری و دو کشور دوست و همسایه که از دیرباز در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی با یکدیگر در ارتباط هستند، ابراز امیدواری کرد: روابط و تعاملات در حوزه اقتصادی همانند ارتباط بسیار خوبی که در حوزه سیاسی بین ایران و روسیه برقرار است، شکل بگیرد و به‌طور ویژه در شرایط کنونی که موضوع امنیت غذایی محل بحث و اهمیت است، باید ارتباطات بخش تجاری بسیار بیشتر از گذشته باشد.

رئیس اتاق ساری با اشاره به نمایندگان شرکت‌های ایرانی حاضر در جلسه، به تجار روس گفت: این فعالان اقتصادی از شرکت‌های خوب و معتبر استان مازندران هستند که زمینه تجاری، محصولات و فعالیت آن‌ها کاملاً روشن و مشخص است.

در این جلسه، حسن عنایتی، مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ظرفیت‌های بی‌شمار کشاورزی استان و زمان برداشت محصولات، اظهار کرد: مرکبات در آذرماه و کیوی در آبان ماه بهترین زمان برداشت و صادرات است، گل و گیاه اعم از آپارتمانی و گلدانی، و شاخه بریده نیز در تمام فصول سال قابلیت صادرات را دارد.

وی همچنین ظرفیت‌های بخش دام و طیور، سبزیجات به‌ویژه گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، کشت فرا سرزمینی و تولید ماشین‌آلات کشاورزی را از دیگر توانمندی‌های بخش کشاورزی مازندران عنوان کرد که در همکاری‌های دوجانبه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

مجید فانی، سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با اشاره به اینکه امنیت غذایی شاخصه مهمی از قدرت در کشورهاست، گفت: رویکرد و جهت‌گیری دولت سیزدهم، بر مبنای همکاری و تعامل برای حل مشکلات منطقه است و تضمین امنیت غذایی با کمک دولت محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روسیه از شرکای تجاری ایران است، ابراز امیدواری کرد: نشست تجاری تنها به آشنایی ختم نشود و با ارتباطات تجاری همراه باشد و بتواند بخش خصوصی دو طرف را در تحقق اهداف کمک کند.

نماینده اداره کل شیلات استان مازندران، ز ظرفیت‌های شیلاتی استان و تنوع گونه‌های خاویاری، ماهیان سردآبی و گرمابی را عنوان کرد و گفت: آمادگی تأمین نیازمندی‌های طرف روس در زمینه شیلاتی وجود دارد.

نماینده استانداری مازندران نیز با بیان اینکه شرکت‌های تجاری که امروز در جلسه هستند، قابل‌اعتماد بوده و اتاق بازرگانی از آنها پشتیبانی می‌کند، به‌طرف روس این اطمینان را داد که در صورت درخواست کالا، می‌توانند با اعتماد کامل با این شرکت‌ها وارد مبادله شوند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان و تجار ایرانی و شرکت‌هایی که روسیه آمده‌اند، هر دو گروه تحت حمایت دولت ایران هستند ابراز امیدواری کرد: در پایان جلسه با عقد قراردادهای تجاری همراه بشود.

نماینده استانداری مازندران اعلام کرد که آمادگی دیدارها در سطح استانداران نیز وجود دارد و در صورت تمایل طرف روس، می‌توان این دیدارها را تدارک دید.

در ادامه تعدادی از بازرگانان استان مازندران به معرفی شرکت‌های خود ازجمله در بخش مرکبات، برنج، لبنیات، چاشنی، گل و گیاه، و مرغ و شیلات پرداختند.

نماینده تجار روس با ابراز خرسندی از فراهم شدن زمینه آشنایی با بازرگانان مازندران عنوان کرد که قطعاً در جلسه اول از طرف خودمان این تضمین را می‌دهیم که زمینه برای همکاری با تجار ایرانی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه موارد را از طریق کاتالوگ‌هایی که در اختیارشان قرار داده شده است به‌صورت عمیق‌تر مطالعه می‌کنند.

این تاجر روسیه با دعوت از شرکت‌های ایرانی حاضر در نشست، اظهار کرد: ما امنیت همکاری‌های بیشتر را تضمین می‌کنیم و در سطح استانداران نیز تضمین خواهیم داشت که ارتباطات برقرار شود.

در پایان جلسه، بازرگانان دو طرف با تأکید بر تعهد و ارتباط دوسویه، با ظرفیت‌های تجاری یکدیگر بیشتر آشنا شدند و اعلام کردند که مذاکرات و بررسی‌های بیشتری از سوی طرفین تجاری با توجه به اطلاعات اولیه‌ای که از یکدیگر به دست آوردند، صورت بگیرد.

موضوعات :
در همین رابطه