رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان مطرح شد

دولت سیاست‌گذاری کند و اجرا به بخش خصوصی سپرده شود

در نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان، با تأکید بر لزوم تسهیل فرایندهای پیچیده در فعالیت‌های اقتصادی، اعلام شد، برای پیشبرد امور، دولت باید به سیاست‌گذاری و نظارت اکتفا کند و اجرا به بخش خصوصی سپرده شود.

07 خرداد 1401
کد خبر : 42566
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار کرمان با بیان اینکه استان باید از باور همه‌کاره بودن دولت در اقتصاد خارج شود، گفت: دولت فقط به نظارت و سیاست‌گذاری‌ها بپردازد و اجرا به بخش خصوصی واگذار شود.

محمدمهدی فداکار، در هفتاد و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، افزود: دولت باید شرایط را تسهیل، فرآیندهای پیچیده را اصلاح و فرآیندهای غیرضروری را حذف کند و در اجرای فعالیت‌های اقتصادی دخالت نکند تا کار بهتر پیش رود.

وی ادامه داد: اقتصاد استان باوجود همه ظرفیت‌ها، بر پایه معادن است و تنوع بخشیدن به اقتصاد استان یک ضرورت محسوب می‌شود.

فداکار، اظهار کرد: بخش خصوصی کرمان خیلی خوب است و ما آماده‌ایم که به اجرای طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی آنها کمک کنیم.

استاندار کرمان با بیان اینکه بعضی مسائل در کسب‌وکارها مصیبت ایجاد می‌کند، بیان کرد: یکی از این گرفتاری‌ها مربوط به مجوزهایی است که محیط‌زیست باید ارائه کند و البته توسعه نباید قربانی محیط‌زیست شود و برعکس این قضیه نیز صادق است.

وی ادامه داد: استان با وضعیت فعلی ممکن است در بخش‌هایی رشد کند اما درمجموع توسعه نخواهد یافت که باید همه دستگاه‌ها و نهادها به‌ویژه دستگاه‌های قضایی و نظارتی پای‌کار باشند تا این توسعه ایجاد شود.

توسعه استان از زیرساخت‌ها پیشی گرفته است

رئیس اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست به بیان فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده توسط اتاق کرمان پرداخت و افزود: مدل توسعه اقتصادی استان را با تکیه‌بر نیازهای 20 سال آینده طراحی کرده‌ایم و با توجه به اینکه پروژه‌های توسعه‌ای استان از زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز و جاده جلو افتاده، تکمیل زیرساخت‌ها برای توسعه استان ضروری است.

سیدمهدی طبیب زاده گفت: به همین منظور همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد تا بتوان پروژه‌های زیرساختی استان را معرفی و سرمایه‌گذاران را جذب کنیم.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های روشن استاندار کرمان در مورد تولید و بخش خصوصی را دیده‌ایم و شنیده‌ایم و امیدوار به حمایت‌های بیشتر ایشان از تولید استان هستم.

طبیب زاده، همچنین ضمن قدردانی از تلاش‌ها و دلسوزی‌های رئیس‌کل دادگستری استان برای حمایت از تولید، اظهار کرد: یدالله موحد تسلط کافی به تولید داشت و با ازخودگذشتگی‌هایی که انجام داد مایه دلگرمی بخش خصوصی و تولید در استان بود که امیدواریم رئیس‌کل فعلی دادگستری کرمان نیز که به حسن خلق و صبوری معروف است، از تولید نیز حمایت ویژه داشته باشند.

رئیس اتاق کرمان در رابطه با مسائل حوزه تأمین اجتماعی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی به دلیل انحصاری بودن و رقیب نداشتن، هر فعالیت دلخواهی را انجام می‌دهد که البته در برنامه پنجم توسعه از انحصار خارج شدن این سازمان مطرح شده بود که اجرا نشده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تنها هدف سازمان تأمین اجتماعی کسب درآمد است که باید برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی در این حوزه تلاش کرد و مصوبات شورای استانی در سطح ملی مطرح و پیگیری شود.

 رئیس اتاق کرمان مشاور امین دستگاه قضا بود

در ادامه این نشست مدیرکل امور استان‌ها و سازمان‌های تابعه معاون اول قوه قضاییه گفت: ظرفیت دستگاه قضا در دهه اخیر به‌ویژه پنج سال گذشته برای حل مشکلات اقتصادی، رفع موانع و جهش تولید و پشتیبانی از مدیران سخت‌کوش تولید به کار گرفته شده است.

یدالله موحد، افزود: در استان کرمان ریل‌گذاری خوبی اتفاق افتاده و سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق کرمان با اتکا به تجربیات، دانش، خلاقیت و ابتکاری که داشت به‌عنوان مشاور امین، دلسوز و راهگشا برای بنده در سمت رئیس‌کل دادگستری کرمان بود.

وی تصریح کرد: در بسیاری از زیرساخت‌های استان و تکمیل برخی پروژه‌ها مانند پایانه مسافربری کرمان، صاروج پارس و... اگر مساعدت دستگاه‌های قضایی نبود، مشکلات حل نمی‌شد و همچنان پروژه‌ها نیمه‌تمام باقی می‌ماند.

رئیس‌کل سابق دادگستری استان کرمان بیان کرد: چهار نفر از مدیران ارشد قضایی استان پیگیر حل مسائل قضایی فعالان اقتصادی بودند و جلسات بسیاری در قالب کمیته حمایت قضایی از تولید در اتاق کرمان و دادگستری استان برگزار شد.

اتاق کرمان یکی از اتاق‌های تأثیرگذار کشور است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اتاق کرمان یکی از اتاق‌های مهم و تأثیرگذار کشور است و یک ظرفیت محسوب می‌شود که باید از فعالیت‌های کارشناسی و علمی و پیشنهادات کارگشای این مجموعه استفاده شود.

محمدرضا پورابراهیمی، خاطرنشان کرد: برای بررسی و تحلیل وضعیت کنونی استان در حوزه‌های مختلف اقتصادی و ارائه راهکارها برای رسیدن به شرایط مطلوب نشستی با استاندار و رئیس‌کل دادگستری استان برگزار شود تا با شناخت بیشتر در مسیر توسعه استان حرکت کنیم.

حاکمیت نظام حامی تولیدکنندگان است

در ادامه رئیس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: تلاش خود را برای حمایت از تولید و افزایش اشتغال در استان مضاعف خواهیم کرد و تولیدکنندگان در سطح استان بدانند که حاکمیت نظام حامی و پشتیبان آنهاست.

حجت‌الاسلام حمیدی، افزود: امروز در کشور نیازمند افزایش تولید در هر دو بعد کمی و کیفی (دانش‌بنیان) هستیم و ظرفیت‌هایی در استان به‌ویژه دستگاه قضایی وجود دارد که می‌توان برای تولید کشور الگو باشیم.

وی اظهار کرد: اگر برای بخش خصوصی و تولید مانع‌تراشی نشود و حمایت‌های لازم صورت گیرد، آن‌ها کار را پیش می‌برند.

موضوعات :
در همین رابطه