رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

احمد آتش‌هوش در گفت‌و‌گو با «اتاق ایران آنلاین»

«هیات بازرسی» به عنوان رکن سوم به ارکان اتاق ایران افزوده خواهد شد

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق ایران از اضافه شدن هیات بازرسی به عنوان رکن سوم به ارکان اتاق خبر داده و گفت خوشبختانه نظر دست اندرکان طرح اصلاح قانون اتاق این است که ماهیت حقوقی آن تغییر نکند.

23 خرداد 1401
کد خبر : 42779
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق ایران با اشاره به طرح برخی نمایندگان برای تغییر ماهیت حقوقی اتاق به نهاد عمومی غیردولتی گفت: این پیشنهاد که با هدف ایجاد سیستم نظارت بیرونی بر اتاق ارائه شده با ذات و ماهیت و کارکرد اتاق ایران در تعارض است و لذا در جلسات مختلف تلاش کردیم تا با پیشنهاد یک سیستم خودکنترلی داخلی دغدغه نمایندگان در مورد نظارت بر عملکرد اتاق را رفع کنیم.

احمد آتش‌هوش در گفت‌و‌گو با «اتاق ایران آنلاین» افزود: اگر اتاق را به موسسه عمومی غیردولتی تبدیل کنیم طبق ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری در واقع دستگاه اجرایی تلقی شده و باید ذیل مقررات دولتی قرار بگیرد. این با ماهیت اتاق در مغایرت است.

او با تأکید بر اینکه در هر نوع اصلاحی نباید ماهیت حقوقی اتاق دست خوش تغییر شود گفت: در قانون دائمی شدن قانون ارتقا سلامت اداری که سال 99 ابلاغ شد نیز از اتاق به عنوان موسسه خصوصی حرفه‌ای که مأمور به خدمات عمومی است نام برده شده و اتاق در ردیف نهادهایی مانند کانون وکلا و نظام مهندسی قرار گرفته است. بنابراین نمی‌توان به این راحتی آن را به موسسه عمومی غیردولتی تبدیل کرد.

آتش هوش با اشاره به جلسات متعدد بررسی این طرح که با حضور نمایندگان اتاق برگزار شد گفت: از آنجا که یکی از نواقص ساختار اتاق این است که در قانون فعلی آن سیستم کنترلی حسابرسی و بازرسی و تطبیق عملیات اتاق با قوانین و مقرارت تعبیه نشده است، طراحان به دنبال تغییرماهیت حقوقی اتاق برای ورود سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به نظارت بر اتاق بودند. اما بعد از برگزاری جلسات مختلف خوشبختانه به نظر می‌رسد نگاه مدافعین طرح هم به این موضوع جلب شده که تغییر ماهیت اتاق اقدام درستی نیست. البته تا زمان تصویب نهایی این طرح هرگونه تغییری ممکن است. اما خوشبختانه در حال حاضر نظر همه دست اندرکاران این طرح این است که ماهیت حقوقی اتاق نباید به موسسه حقوقی غیردولتی تغییر کند.

او ادامه داد: برای رفع دغدغه طراحان طرح که هدفشان ایجاد سیستم بازرسی و کنترل در اتاق ایران است، پیشنهاد افزودن یک رکن به نام «هیات بازرسی» به ارکان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را مطرح و پذیرفته شد. در حال حاضر ارکان اتاق عبارتند از شورای عالی نظارت، هیات نمایندگان و هیات رئیسه. اما با این پیشنهاد رکن «هیات بازرسی» بعد از هیات نمایندگان و قبل از هیات رئیسه به عنوان رکن سوم به ارکان اتاق افزوده خواهد شد.

آتش هوش درباره ترکیب اعضای این هیات گفت: اعضای هیات بازرسی منتخب هیات نمایندگان خواهند بود. جزییات صلاحیت این افراد هنوز نهایی نشده است. اما در مجموع باید سابقه طولانی عضویت در هیات نمایندگان اتاق داشته باشند و برای یک یا دو سال انتخاب خواهند شد. این هیات می‌تواند کارشناسانی را انتخاب کرده و بر عملکرد اتاق نظارت کند. در مجموع این هیات مرجع شکایت از عملکرد ارکان اتاق خواهد بود و گزارش رسیدگی‌های خود را باید به هیات نمایندگان ارائه کند.

او تأکید کرد: همه حرف ما این است که مکانیزم کنترلی از داخل سازمان اتاق باشد و نه از بیرون. ما معتقدیم فعالان اقتصادی و اعضای اتاق افراد فرهیخته هستند و به این بلوغ و رشد اجتماعی رسیده‌اند که سیستم کنترلی خود را داشته باشند.

آتش هوش در پایان گفت: این طرح در کارگروه بازرگانی کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی شده است و بعد از اینکه در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز تصویب شد در نوبت رسیدگی در صحن مجلس قرار خواهد گرفت.

در همین رابطه