رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در نشست با استاندار اوش قرقیزستان و سفیر این کشور در تهران

تعریف استانداردهای همکاری ایران و قرقیزستان برای توسعه روابط اقتصادی ضروری است

رئیس اتاق ایران با اشاره به تاریخچه روابط ایران و قرقیزستان، افق تعامل اقتصادی دو کشور را روشن دانست اما هم‌زمان بر ضرورت تعریف استانداردهای همکاری دوجانبه به‌منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و توسعه روابط تأکید کرد.

02 مرداد 1401
کد خبر : 43234
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ایران و قرقیزستان تاریخچه همکاری‌های مثبتی دارند و افق این تعاملات اقتصادی را نیز روشن می‌بینم.

غلامحسین شافعی در نشست با استاندار اوش قرقیزستان و سفیر این کشور در تهران که در اتاق مشهد برگزار شد، افزود: باوجود مذاکرات و تفاهماتی که در گذشته صورت گرفته، هنوز اقدامات سازنده‌ای را برای تعریف استانداردهای همکاری اقتصادی دو کشور شاهد نیستیم و فرصت فراهم شده باید به تحقق این مهم منجر شود. تعریف این استانداردها در مبادلات و تعاملات دو طرف بسیار مهم خواهد بود و مسیر سرمایه‌گذاری‌های آتی را نیز مرتفع خواهد کرد.

او با اشاره به ظرفیت‌های تعاملی میان ایران و قرقیزستان اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی ایران و جایگاه خوب قرقیزستان در آسیای میانه ازنظر منابع آبی و برخورداری این کشور از کوه‌های یخی، زمین حاصلخیز و رودهای پرآب، زمینه مطلوبی به جهت تعاملات حوزه کشاورزی بین دو کشور وجود دارد.

ضرورت حل محدودیت‌های موجود در مسیر مبادلات اقتصادی ایران و قرقیزستان

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش به برخی محدودیت‌ها در مسیر مبادلات اقتصادی بین ایران و قرقیزستان اشاره و تصریح کرد: از مسائل و مشکلاتی که بر سر راه مبادلات اقتصادی دو کشور وجود دارد، فقدان رابطه بانکی مناسب است که به‌دفعات در این خصوص پیشنهاد شده تا شعبه‌ای از یک بانک ایرانی در قرقیزستان تأسیس گردد و از این طریق، مشکلات سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی در آن کشور برطرف شود.

شافعی، عدم صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی را یکی از مشکلات موجود در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانیان به قرقیزستان دانست و گفت: با توجه به تحولات منطقه ازجمله اوراسیا و استفاده از سیستم بانکی روسیه، می‌توان صدور این ضمانت‌نامه‌های بانکی را به نقطه مطلوبی رساند.

او با اشاره به اهمیت پروازهای مستقیم بین ایران و قرقیزستان در توسعه تعاملات دو طرف بیان کرد: امید است تا با تلاش دو کشور پروازهای مستقیم بار دیگر برقرار شود. اتاق بازرگانی ایران نیز در جهت حمایت از این موضوع اعلام آمادگی می‌کند.

شافعی در بخش دیگری از سخنانش به طرح پیشنهادی در خصوص تعاملات بین خراسان رضوی و قرقیزستان پرداخت و عنوان کرد: در حوزه تعاملات بین استان خراسان رضوی و قرقیزستان، می‌توان پیشنهاد همکاری قابل‌اجرا بین مناطق آزاد «مناس»، «بیشکک» و «سرخس» را مطرح کرد تا این مناطق بتوانند از امکانات یکدیگر به‌منظور مبادله و ترانزیت کالا استفاده نمایند.

او اضافه کرد: ایران نیازمند همکاری جدی در زمینه حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور است و اگر این امکان فراهم شود تا در فصولی از سال از واگن‌های تجاری قرقیزستان بهره بگیریم، می‌توان به مبادله کالا بین دو کشور با قیمتی مناسب‌تر اقدام نمود و بستر توسعه روابط تجاری نیز فراهم می‌شود.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اهمیت پایداری قوانین در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در هر کشور، گفت: ایرانیان تاکنون در مناطق آزاد مناس و بیشکک سرمایه‌گذاری‌های متعددی را انجام داده‌اند. این سرمایه‌گذاری‌ها در دوره‌ای از رونق خوبی برخوردار بود؛ اما در مقاطعی هم مشکلاتی بروز کرد. امیدواریم با پایدارسازی و تقویت قوانین، حمایت‌های مؤثرتری از سرمایه‌گذاری‌های هم‌وطنان ما در این کشور، صورت بگیرد.

شافعی بزرگ‌ترین عامل جذب سرمایه را، احساس امنیت و بهای مقرون‌به‌صرفه زیرساخت‌ها و امکانات دانست و افزود: در قرقیزستان هزینه برق، دستمزد کارگر و نرخ مالیات پایین است و این عوامل مشوق‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید؛ اما رفت‌وآمد سرمایه‌گذاران نیز باید تسهیل شود و امنیت سرمایه‌گذاری هم ارتقا یابد. تمامی این مؤلفه در کنار همدیگر، انگیزه ورود سرمایه‌های خارجی به این کشور را افزایش می‌دهد.

او اظهار کرد: در حال حاضر عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری‌های شانگهای موقعیت ویژه‌ای را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است و درصورتی‌که دو کشور از این شرایط به نحو مطلوب بهره بگیرند، حجم مبادلات اقتصادی آن‌ها، افزون خواهد شد.

نیروی کار و انرژی ارزان در قرقیزستان، فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری است

ضیاءالدین جمال‌الدین‌اف، استاندار اوش قرقیزستان نیز در این نشست گفت: ما برای ایرانیانی که قصد سرمایه‌گذاری در قرقیزستان دارند، احترام زیادی قائلیم. موضوع اخذ مالیات و مباحث مرتبط با آن در کشور ما بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. این مسئله فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران است.

او تصریح کرد: ما ازلحاظ منابع و نیروگاه‌های برقی وضعیت بسیار خوبی داریم و فکر می‌کنم قیمت‌های ما در حوزه انرژی ارزان‌تر است و صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

استاندار اوش افزود: نیروی کار قرقیزستان در مقایسه با دیگر کشورها ارزان‌تر است و این مسئله هم برای سرمایه‌گذاران فرصت خوبی ایجاد می‌کند.

شرایط اعطای ویزا در قرقیزستان تسهیل شده است

تورداقون صدیق‌اف، سفیر قرقیزستان در تهران نیز در بخشی از این نشست گفت: در ارتباط با روابط بین‌الملل و ایجاد اتاق بازرگانی مشترک با ایران آمادگی داریم. در گذشته کمیته مشترک تجاری بین اتاق بازرگانی و قرقیزستان ایجاد شده و تجربه ارتباط این‌چنینی را داریم.

او با اشاره به تسهیل شرایط صدور ویزا در قرقیزستان اظهار کرد: ما شرایط اعطای ویزا را تسهیل کردیم و دیگر مشکلی برای صدور ویزا از وزارتخانه نباید وجود داشته باشد. امروز می‌توان ویزا را در فرودگاه صادر کرد و از ایران می‌خواهیم که این شرایط را در کشورش برقرار کند.

سفیر قرقیزستان در تهران گفت: در خصوص پرواز مشترک بین ایران و قرقیزستان، با یک شرکت هواپیمایی توافقاتی صورت گرفته و مقرر شده تا هر هفته یک پرواز بین دو کشور برقرار شود.

در همین رابطه