رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

با مشارکت کمیسیون گردشگری اتاق ایران

نخستین نشست فنی تالاب و گردشگری برگزار شد

با مشارکت کمیسیون گردشگری اتاق ایران نخستین نشست فنی تالاب و گردشگری با هدف تدوین نقشه راه گردشگری تالاب برگزار شد.

03 مرداد 1401
کد خبر : 43254
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستین نشست فنی تالاب و گردشگری، به پیشنهاد دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست و با مشارکت کمیسیون گردشگری اتاق ایران، دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست و مرجع ملی غیردولتی سیپای کنوانسیون رامسر، در اتاق ایران برگزار شد.

در این نشست علی‌اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تهیه نقشه راه گردشگری تالاب، با انتخاب اتاق ایران به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان اصلی، گزینشی درست انجام داده است گفت: آماده هستیم تا از همه ظرفیت‌های اتاق برای تهیه و پشتیبانی از کمیته فنی تالاب و گردشگری استفاده کنیم. او با اشاره به جلسه کمیسیون گردشگری اتاق با مدیران و مجربین آژانس‌های معتبر گردشگری کشور، بر لزوم ارتباط کمیته فنی گردشگری تالاب با این بخش نیز تأکید کرد.

علی چاغروند معاون کسب‌وکار اتاق ایران نیز با توجه به طیف متنوع حیطه های تخصصی حاضران جلسه که از دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان محیط زیست، وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، آژانس ها و بوم گردی حضور پیدا کرده بودند، گفت: جمع حاضر نماینده بخش خوبی از زنجیره ارزش گردشگری است که حضورشان در کنار یکدیگر می تواند نتایج خوبی را رقم بزند و به ایجاد ارزش بیانجامد.

او افزود: معاونت کسب و کار اتاق ایران آمادگی دارد تا در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت موجود و مرتفع ساختن مشکلات مربوطه در حوزه قوانین و مقررات مخل یا سایر محدودیت ها در این زمینه همکاری کند.

تیموری مشاور ارشد کمیسیون گردشگری اتاق ایران هم با تبریک انتخاب دو شهر ورزنه و بندر خمیر به عنوان نخستین شهرهای تالابی کشور، بر ظرفیت‌هایی که از این طریق برای این دو شهر کوچک فراهم خواهد آمد تأکید کرد و گفت: ارزیابی مقاصد گردشگری بر سه‌پایه: داشته‌های ملموس و ناملموس، همراهی جامعه محلی/منطقه‌ای و همچنین سیاست‌های محلی و همسویی مقامات با این سیاست‌ها صورت می‌گیرد. از اعضا دعوت می‌کنم تا با تهیه پیش‌نویس اولیه‌ای که شامل دستورالعمل‌های حقوقی و اجرایی است زمینه ارائه آن را به کمیته ملی گردشگری فراهم کنند تا در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین ظرفیت این نقشه راه تهیه، تأیید و ابلاغ جهت اجرا شود.

در این نشست همچنین امینی کارشناس دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان محیط زیست درباره ضرورت توجه ویژه به بحث مدیریت گردشگری در تالاب‌ها و تهیه و تدوین نقشه راه در این خصوص پرداخت و با توجه به اهمیت اقتصادی گردشگری در تالاب‌ها با نگرش ویژه به حفاظت و احیای آن‌ها و با تأکید بر نقش و جایگاه جوامع محلی، از اعضا درخواست کرد تا با سازمان حفاظت محیط‌زیست در این راه همکاری کنند.

فاضلی کارشناس ارشد وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز با ارائه توضیحاتی درباره کمیته ملی طبیعت‌گردی و جایگاه و اهمیت آن در وزارتخانه، از تهیه آیین‌نامه طبیعت‌گردی با نگاه ویژه به موضوع تالاب‌ها خبر داده و گفت: وزارت گردشگری در حال تشکیل میزهای گردشگری با موضوعات گوناگون است که یکی از آن‌ها به بحث گردشگری تالاب خواهد پرداخت.

رفیع، مرجع ملی غیردولتی سیپای کنوانسیون رامسر، بحث اقتصاد گردشگری در توسعه جوامع تالابی را با موضوع هدف اصلی کنوانسیون رامسر (کنوانسیون حفاظت از تالاب‌ها) و بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها را مطرح کرد و گفت: با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست می‌توان از جاذبه‌های تالابی در بخش گردشگری اعم از طبیعت‌گردی، گردشگری فرهنگی و حتی گرایش دادن گردشگری سلامت به تالاب‌ها و موارد دیگر برای توسعه منابع اقتصادی در نواحی تالاب‌ها با چارچوب‌های حفاظت و بهره‌برداری پایدار از این اکوسیستم‌های حساس استفاده کرد.

شهردار بندر خمیر نیز در این نشست به بیان تجربه گردشگری تالابی پنج‌ساله این شهر پرداخت و از تجارب موفق بندر خمیر در بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی برای توسعه گردشگری پایدار، موارد گوناگونی را تشریح کرد و پیشنهاد داد تا شهر بندر خمیر یکی از دو شهر بین‌المللی پشتیبان تالاب ایران انتخاب شده از سوی کنوانسیون رامسر، به‌عنوان منطقه پایلوت برنامه گردشگری تالاب‌های کشور برگزیده شود.

اخگر شهردار ورزنه نیز از جایگاه گردشگری در این شهر و منطقه تالاب خشکیده گاوخونی نکاتی را مطرح کرده و ابراز امیدواری کرد تا انتخاب شهر ورزنه به‌عنوان یکی از دو شهر بین‌المللی پشتیبان تالاب زمینه احیا تالاب گاوخونی را فراهم کند. او گفت: شهر ورزنه نیز آمادگی این را دارد تا به‌عنوان یکی دیگر از شهرهای پایلوت گردشگری تالاب برگزیده شود.

در پایان نیز مقرر شد تا زمان تهیه نقشه راه گردشگری تالاب، این کارگروه ماهانه یک جلسه برگزار کند.

در همین رابطه