رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

هیات تجاری خراسان شمالی در دیدار با سفیر کشورمان در عشق‌آباد

بازارچه مرزی میان خراسان شمالی و آخال ترکمنستان راه‌اندازی شود

هیات تجاری استان خراسان شمالی در دیدار با سفیر ایران در عشق‌آباد و رئیس اتاق بازرگانی ترکمنستان، ایجاد گذر مرزی و راه‌اندازی بازارچه مرزی با استان آخال ترکمنستان را برای تقویت مناسبات اقتصادی دو استان خواستار شدند.

02 آبان 1401
کد خبر : 44260
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد با تأکید بر اهمیت برقراری ارتباطات قوی بین تجار و بازرگانان استان خراسان شمالی با همتایان ترکمنستانی گفت: امیدواریم استاندار آخال ترکمنستان نیز به اهمیت ایجاد گذر مرزی مشترک با استان خراسان شمالی توجه کند تا بتوانیم با کمک بخش خصوصی و تفاهم‌نامه منعقد شده بین دو استان، مسیر توسعه و رونق اقتصادی دو استان را سریع‌تر طی کنیم.

سعید پورآبادی در دیدار هیات تجاری خراسان شمالی با سفیر کشورمان در عشق‌آباد، خواستار استفاده از ابزار دیپلماسی اقتصادی برای تقویت مناسبات اقتصادی استان‌های مرزی با استان‌های هم‌جوار خارجی شد و این کار را زمینه‌ساز توسعه اقتصادی دوجانبه‌عنوان کرد.

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست بر جایگاه مهم کشور ترکمنستان به‌عنوان همسایه شمالی استان خراسان شمالی تأکید کرد و گفت: ضروری است کمیته‌ای مشترک در جهت عملیاتی شدن تفاهم‌نامه منعقد شده بین دو استان تشکیل شود تا تمام مفاد این تفاهم‌نامه اجرایی شود.

در این دیدار بر ضرورت همکاری زیست‌محیطی برای حل معضل ریزد گردها و سایر محورهای مرتبط نیز تأکید شد.

همچنین گسترش روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بین دو استان خراسان شمالی و آخال ترکمنستان برای ایجاد بازارچه مرزی، ازجمله مسائل مطرح شده در این نشست بود تا با ایجاد بازارچه مرزی مشترک بین خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان، آرزوی دیرینه مردم دو استان محقق شود.

فعال کردن همکاری‌های دانشگاهی بین دو استان خراسان شمالی و آخال ترکمنستان در قالب اسناد بالادستی ایران و ترکمنستان و آمادگی برای امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه بجنورد و موسسه زبان‌های خارجی دولت محمد آزادی کشور ترکمنستان، همکاری بیشتر مبادلات تجاری در حوزه گیاهان دارویی، ارائه خدمات توریست درمانی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه‌های فرش و صنایع‌دستی و همکاری مشترک در تأمین گندم و آرد و کرم ابریشم و از استفاده از ظرفیت‌های پرورش و صادرات اسب اصیل ترکمن از مهم‌ترین پیشنهادهای استان خراسان شمالی جهت توسعه روابط با استان آخال ترکمنستان عنوان شد.

علاقه‌مندی تجار ترکمنی به تولید و فرآوری چغندرقند

دولت رجب اف، رئیس اتاق بازرگانی ترکمنستان نیز در این نشست گفت: با فروکش کردن بیماری کرونا و بازگشایی بازارچه مرزی باج‌گیران بعد از حدود 3 سال، روابط دو کشور نیز توسعه‌یافته است.

وی افزود: در 8 ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 64 درصدی مبادلات تجاری بازرگانان ایرانی و ترکمنی در این بازارچه شده است.

وی به با اشاره به فعالیت کارخانه‌های مختلف در ترکمنستان، افزود: این کارخانه‌ها به مواد اولیه و خام موجود در خراسان شمالی نیاز دارند و همچنین علاقه‌مند به استفاده از تجربه خراسان شمالی در خصوص تولید چغندرقند و تولیدات حاصل از آن هستیم.

رجب اف، همکاری مناطق ویژه اقتصادی را نیز از دیگر علاقه‌مندی‌های تجار ترکمنی برشمرد.

گفتنی است هیات تجاری اتاق بجنورد متشکل از حدود 30 نفر از سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنایع غذایی و بازرگانی خارجی از 25 مهرماه 1401 عازم ترکمنستان شدند.

موضوعات :
در همین رابطه