منوچهر منطقی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در نشست خبری در مورد واردات خودرو گفت: تلاش زیادی از بهمنماه برای تدوین آئیننامه و تصویب در هیأت دولت صورت گرفت و نهایتاً سوم شهریورماه ابلاغ و دستورالعمل تدوین شد؛ مجلس ایراداتی وارد کرد که این ایرادات هم اصلاح شد و هماکنون وارد فرایند اجرای کارشدهایم و سعی میکنیم هر چه سریعتر واردات انجام شود.
معاون صنایع حملونقل وزیر صنعت در مورد تأثیر استیضاح وزیر صمت در واردات خودرو، تصریح کرد: تحولات سیاسی که ممکن است در وزارت صمت رخ دهد به موضوع واردات خیلی مرتبط نیست.
منطقی در مورد شرکتهای واردکننده هم گفت: ۳۸۰ شرکت برای واردات خودرو ثبتنام کردند و درنهایت ۲۴ مجموعه اطلاعات کامل ارائه کردند که از ۲۴ شرکت تأیید شدند.
معاون وزیر صنعت افزود: در آئیننامه اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو بود بنابراین شرکتهایی که قصد واردات این خودروها را داشتند در اولویت قرار گرفتند که ۱۰ شرکت هستند و بعد از آنها، شرکتهایی که قصد واردات خودروهای ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو را داشتند در اولویت بودند.
وی گفت: خودروهای وارداتی صرفاً چینی نیستند کرهای و ژاپنی هم هستند.
منطقی افزود: هر خودروساز باید سراغ یک برند برود زیرا در این صورت قدرت چانهزنی بالا میرود؛ وقتی دو خودروساز با هم سراغ یک برند بروند سرشان کلاه میرود.
معاون وزیر صنعت به ساخت داخل هم اشاره کرد و گفت: در قوانین جدید خودرو که در حال تدوین است ساخت داخل باید بالای ۵۰ درصد باشد و فناوری کلیدی داشته باشد تا برای تولید روشهای مختلفی داشته باشیم.
منطقی در مورد خودروهای اقتصادی تصریح کرد: خودروی اقتصادی، خودرویی است که در محدوده قیمت ۶ هزار دلار به بالاست اما کیفیت لازم را دارد و هدف از واردات از خودروهای اقتصادی، این مدل خودروهاست.
وی ادامه داد: اما قطعاً خودروهای اقتصادی که وارد کشور شوند قیمت اقتصادی ندارند، بنابراین فرایند توسعه و تولید خودروی اقتصادی را در داخل گذاشتهایم.
منطقی اضافه کرد: با نرخ فعلی دلار میتوان گفت که یک خودروی اقتصادی ۶ هزار دلار باقیمت ۲۰۰ میلیون تومان به دست مصرفکننده خواهد رسید.
وی ادامه داد: ۹۰ هزار خودرو وارد و با انتقال فناوری ۳۰۰ هزار خودروی اقتصادی در داخل تولید خواهد شد.
معاون وزیر صنعت افزود: اگر خودروهای وارداتی در بازار عرضه میشد قیمت سرسامآور بالا میرفت پس باید در بورس وارد میشد که قیمتها چندان بالا نرود. عرضه در بورس کنترل قیمت را بهتر میکند و قیمت چندان بالا نمیرود.
منطقی اضافه کرد: مثلاً تعرفه ۲۵ درصد تعلق میگیرد و اگر سود اضافه داشت یک قسمت به خود واردکننده برمیگردد و قسمتی برای توسعه خودروهای اقتصادی هزینه میشود.
معاون وزیر صنعت در مورد تأثیر تحریمها بر واردات خودرو، گفت: برخورد با تحریم بر عهده واردکننده است و قطعاً راهی برای دور زدن آن پیدا خواهد کرد.
تصمیمگیری در مورد قیمت خودرو بعد از واردات
وی در مورد قیمت خودرو هم گفت: قیمت خودرو از مهرماه پارسال که مورد تصویب سران قوا قرار گرفت تغییری نکرده است و همه انتظار افزایش قیمت را داشتند منتهی با ارتقای تولید، کمتر کردن تنوع تولید و کاهش هزینههای تولید سعی شده کار را با همین قیمتهای فعلی جلو ببریم و ضرر خودروسازان روند کاهشی داشته باشد. طبق دستور سران قوا هر سه ماه باید گزارشی از قیمت هم ارائه شود.
منطقی تصریح کرد: با واردات فضایی ایجاد میشود که شاید بتوان در مورد قیمت خودرو تصمیمگیری کرد.