رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سعید پورآبادی در نشست تخصصی میز ملی انگور خراسان شمالی

انگور خراسان شمالی باید با برند خاص خود صادر شود

رئیس اتاق بجنورد با اشاره به مراودات انجام شده برای صادرات انگور از خراسان شمالی، می‌گوید: انگور استان باید با برند خاص خود صادر شود و این کار نیازمند توسعه صنایع بسته‌بندی است.

08 آبان 1401
کد خبر : 44332
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد با بیان اینکه مراوداتی برای صادرات انگور با تجار برخی از کشورها انجام شده، گفت: انگور این استان باید با برند خاص خود در سایر کشورها عرضه شود که این امر مستلزم ایجاد صنایع بسته‌بندی است.

سعید پورآبادی در نشست تخصصی میز ملی انگور استان خراسان شمالی افزود: انگور این استان با کیفیت بسیار بالایی تولید می‌شود اما با نام سایر استان‌ها عرضه می‌شود و باوجوداینکه ازنظر تولید و کیفیت در سطح کشور از جایگاه خوبی برخوردار هستیم اما این محصول ناشناخته است.

پورآبادی در بخش دیگری از سخنانش بر رعایت استانداردهای لازم در تولیدات محصولات کشاورزی به‌ویژه انگور تأکید کرد و اظهار کرد: نباید محصولات تولیدی بیش از استاندارد باقی‌مانده سموم داشته باشد.

وی عنوان کرد: در سال جاری با رایزن اقتصادی تعدادی از کشورهای آسیایی نشست‌هایی در خصوص بحث صادرات محصولات کشاورزی برگزار شده است.

بستر صادرات انگور باید تقویت شود

استاندار خراسان شمالی نیز در این ننشست گفت: بستر صادرات انگور در این استان با توجه به نیاز کشور به ارزآوری باید تقویت شود.

محمدرضا حسین نژاد اظهار کرد: سال‌های گذشته بخشی از انگور تولیدی استان صادر می‌شد که باعث رونق کار تاک‌داران شده بود.

وی بر ضرورت ایجاد زنجیره صنایع تکمیلی محصولات کشاورزی تأکید کرد و افزود: با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالقوه استان در حوزه محصول انگور باید برگزاری جلسات توجیهی در دستور کار قرار گیرد.

استاندار خراسان شمالی افزود: استفاده از مزیت‌های استان به‌ویژه حوزه کشاورزی امری ضروری است و سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی مسیر توسعه را هموارتر می‌کند.

وی بر خرید تضمینی انگور و شناسایی بازارهای فروش تأکید کرد و گفت: با این اقدامات باغداران با اطمینان بیشتری نسبت به تولید حرکت خواهند کرد.

حسین نژاد تصریح کرد: برگزاری این نوع نشست‌ها باید در راستای آموزش برای رسیدن به وضعیت مطلوب انجام شود.

طرح «فراز» در بیش از ۲۲ هزار هکتار از تاکستان‌های کشور اجرا شد

معاون دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه این نشست گفت: طرح فراز (کاشت داربستی انگور) در سطح ۲۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از تاکستان‌های کشور اجرا شد که در اجرای افزایش راندمان تولید بسیار مؤثر است.

داوود حبیبی اظهار کرد: تاکستان‌هایی که طرح فراز در آن ایجاد شده است، علاوه بر افزایش تولید موجب افزایش کیفیت محصول نیز شده است.

وی افزود: ۳۰۰ هزار هکتار تاکستان در سطح کشور با تولید بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع انگور وجود دارد.

حبیبی عنوان کرد: هفت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار تاکستان در سطح جهان وجود دارد که کشورمان در تولید کشمش رتبه سوم و در میزان سطح زیر کشت نیز رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: رتبه اول تولید انگور با سطح زیر کشت ۵۰ هزار هکتار مربوط به استان فارس است و قزوین، همدان، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان رضوی و شمالی به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت و تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ظرفیت سالانه صادرات کشمش بیش از ۲۵۰ هزار تن است ولی در حدود ۱۷۶ هزار تن صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات انگور در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است گفت: صادرات این محصول در ۶ ماه نخست امسال در مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد کاهش یافت.

حبیبی افزود: در سال جاری ۳۳ هزار و ۵۹۹ تن محصول انگور صادر شد.

وی با بیان اینکه قیمت کشمش توسط کشور ترکیه تعیین می‌شود گفت: کیفیت کشمش ترکیه نسبت به کشمش ایران پایین‌تر است، باوجوداین کشمش ایران توسط برندهای خاص به دنیا صادر می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه