رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

اتاق ایران آنلاین گزارش می‌دهد

سهامداران به برگشت شاخص کل بورس اعتماد نکردند

در معاملات امروز بازار سرمایه، گرچه شاخص کل بورس به کمک شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز رشد کرد؛ اما همچنان سهام بیشتر شرکت‌های بورسی در بازه منفی معامله شدند.

07 آبان 1401
کد خبر : 44338
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در ابتدایی جلسه معاملاتی امروز بازار سرمایه، به مدد معاملات سهام شاخص ساز در بازه مثبت، شاخص کل بورس با رشد حدود 5500 واحدی مواجه شد و به‌تدریج معاملات تعداد بیشتری از نمادهای حاضر در بازار سرمایه به سمت بازه مثبت گرایش پیدا کرد؛ اما تقریباً در همان نیم ساعت ابتدایی جلسه معاملاتی، قدرت صعودی شاخص گرفته شد و تعداد بیشتری از نمادها منفی شدند.

به گزارش اتاق ایران آنلاین، ابهام در چشم‌انداز بازار سرمایه و همچنین ناامیدی سهامداران و بی‌اعتمادی شدید آنها به متولیان بازار سرمایه باعث شده است تلاش‌هایی که برای تغییر روند بازار انجام می‌شود، تقریباً همگی به‌منزله فرصت فروش سهامداران حقیقی قلمداد شود و به همین واسطه، مثبت‌های بورس در چند ماه اخیر به‌شدت ناپایدار و پر عرضه بوده است.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل با رشد 3556 واحدی معادل 0.29 درصد به رقم یک میلیون و244 هزار و 624 واحد رسید. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن به‌عنوان نمایی از وضعیت کلی معاملات شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه با افت مواجه شده و با کاهش 3218 واحد معادل 0.89 درصد، به رقم 358 هزار و 142 واحد رسید.

در جلسه معاملاتی امروز، نمادهای شبندر، فملی، فولاد، شپنا، فارس، کگل و وغدیر اثرگذارترین نمادها بر شاخص کل بورس بودند.

این در حالی است که هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال نزول سنگین شاخص بورس در هفته گذشته و افت 335 هزار میلیارد تومانی ارزش سهام حاضر در این بازار که حتی به اعتصاب برخی کارگزاران بورس نیز منجر شد، در روز پنجشنبه یک نشست اضطراری برای بررسی راهکارهای کوتاه‌مدت حمایت از بازار سرمایه برگزار کرد و مقرر شد که تصمیم‌های این نشست از امروز اجرایی شود.

پس از این نشست، محمدهادی سلیمی‌زاده، مدیر روابط عمومی سازمان بورس اعلام کرده بود که در پی تصمیمات هیأت ‌مدیره سازمان بورس در این نشست، تعهدات فروش بازارگردان‌ها طی روزهای آینده محدود می‌شود و ضمن اینکه عرضه‌های اولیه تا زمان پایداری شرایط بازار، متوقف خواهد بود، اصلاحیه دستورالعمل بازارگردانی نیز جمع‌بندی و به‌زودی ابلاغ می‌شود.

گرچه جزئیات بیشتری از نشست پنج‌شنبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر نشده اما خبرهای تأیید نشده و غیررسمی حاکی از این بود که در این نشست، تزریق 11 هزار میلیارد تومان نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و همچنین الزام حمایت سهامداران حقوقی از سهام شرکت‌های بورس برای جلوگیری از نزول بیشتر شاخص مورد تأکید قرار گرفته است.

طبق اعلام منابع آگاه به رسانه‌ها، قرار است بر اساس پیشنهاد رئیس سازمان بورس و تأکید رئیس‌جمهوری، به‌زودی حداقل ۱۱ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود و به‌موازات تزریق این نقدینگی، سهامداران حقوقی و بازارگردان‌ها نیز از بازار سهام حمایت کنند.

به نظر می‌رسد بازگشت شاخص کل بازار سرمایه در جلسه معاملاتی امروز بازار سرمایه، از یک‌سو ناشی از رسیدن شاخص کل و قیمت اغلب سهام بازار به منطقه حمایتی و از سوی دیگر پیامد آغاز حمایت سهامداران حقوقی از سهام شرکت‌های بزرگ است اما واقعیت اینکه ناامیدی، بی‌اعتمادی و سرگردانی فعالان بورس بعد از 2 سال سقوط سهمگین بورس به حدی است که بدون رفع دغدغه‌های اصلی بازار نمی‌توان به برگشت یا حتی تثبیت آن امیدوار بود.

بلاتکلیف ماندن احیای برجام و مذاکرات رفع تحریم، تداوم فضای اعتراض و آشوب، شرایط نامساعد برخی از شرکت‌های تولیدکننده و صادراتی به‌واسطه کمبود مواد اولیه، اخذ عوارض سنگین صادراتی و همچنین قیمت‌گذاری دستوری، ازجمله مسائلی است که صنایع بورسی با آن مواجه هستند و اثرات این نگرانی‌ها در حاشیه سود آنها و همچنین برنامه‌ریزی سهامداران آنها مشهود است.

در همین رابطه