رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران

دهک‌های پایین و استان‌های کم‌درآمد بیشترین نرخ تورم را تجربه می‌کنند

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در مهر امسال دهک اول با 62.4 درصد بیشترین تورم کالاهای خوراکی و استان سیستان و بلوچستان با 48.6 درصد بیشترین تورم نقطه‌ای را تجربه کرده‌اند.

07 آبان 1401
کد خبر : 44348
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران اگرچه نرخ تورم کل کشور در مهرماه امسال، برابر ۴۲.۹ درصد است اما این عدد در دهک‌های مختلف هزینه‌ای متفاوت بوده و در بازه ۴۰.۸ درصد برای دهک دهم تا ۴۸.۷ درصد برای دهک اول نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم سالانه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۵۸.۹ درصد برای دهک هشتم تا ۶۲.۴ درصد برای دهک اول است. در مورد گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز بین ۳۲.۴ درصد برای دهک چهارم، پنجم و ششم تا ۳۶ درصد برای دهک دهم متغیر است. این ارقام نشان می‌دهند همچنان فشار تورمی به ویژه در گروه خوراکی‌ها برای دهک اول یعنی دهک کم برخوردارتر بیش از همه دهک‌هاست.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد فاصله تورمی دهک‌ها در مهر به ۷.۹ درصد رسید که نسبت به فاصله تورمی ۷.۸ درصد در ماه قبل، ۰.۱ درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۷ واحد درصد افزایش داشته است و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ۰.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش فشار تورمی بر گروه‌های کم‌درآمد از زاویه دیگر هم خود را نشان می‌دهد. در گزارش تازه مرکز آمار ایران اگرچه تورم نقطه‌به‌نقطه برای خانوارهای کشور در مهر امسال ۴۸.۶ درصد بوده اما بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۵۷.۸ درصد و کمترین آن مربوط به استان زنجان با ۴۲.۴ درصد بوده است. این یعنی اهالی سیستان و بلوچستان به عنوان محروم‌ترین استان در کشور نزدیک به 50 درصد بیشتر از مهر سال قبل هزینه کرده و بیشترین تورم نقطه‌ای را پشت سر گذاشته‌اند.

همچنین در حالی که نرخ تورم سالانه در مهرماه برای خانوارهای کشور به عدد ۴۲.۹ درصد رسید اما بیشترین نرخ سالانه در این ماه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۴۸.۲ درصد و کمترین آن مربوط به استان خوزستان با ۳۸.۴ درصد است. همچنین در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان البرز با ۴ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خوزستان با ۱.۹ درصد است.

در همین رابطه