رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

وزیر جهاد کشاورزی در شورای گفت‌وگوی مازندران اعلام کرد

صادرکنندگان پرتقال، سیب و نارنگی برای 4 ماه از ایفای 50 درصد تعهدات ارزی معاف هستند

وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: برای حمایت از صادرات مرکبات از ابتدای مهر به مدت 4 ماه، صادرکنندگان نارنگی، پرتقال و سیب از معافیت 50 درصدی در رفع تعهد ارزی و صادرکنندگان شیر خشک از معافیت 100 درصدی برخوردار هستند.

09 آبان 1401
کد خبر : 44370
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر جهاد کشاورزی گفت: معافیت 50 درصد از تعهد ارزی صادرکنندگان جهت محصولات نارنگی، پرتقال و سیب و معافیت 100 درصدی شیر خشک به دلیل مشکلات صادراتی، از ابتدای مهرماه امسال به مدت 4 ماه تصویب شده است.

سید جواد ساداتی در جریان سفر به استان مازندران در نشست شورای گفت‌وگوی این استان حاضر شد و اعلام کرد: استان مازندران لنگرگاه امنیت غذایی کشور است و با توجه به حساسیت تصمیمات و ضرورت تسریع در انجام امور، تمامی اختیارات وزیر جهاد کشاورزی در استان مازندران را به استاندار تفویض می‌کنیم.

وی تأکید کرد: هر تصمیمی که استاندار مازندران در خصوص فروش اموال مازاد، فواصل واحدهای گلخانه‌ای نسبت به واحدهای دامی و ... اخذ کند، از سوی بنده مورد قبول و اجرا واقع می‌شود.

وی همچنین به مدیرکل جهاد کشاورزی استان اعلام کرد: موردی از پرونده‌ها جهت استعلام و ... به وزارت متبوع ارسال نشود.

وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با ممنوعیت صادرات گل و گیاهان به همراه خاک بیان کرد: این مشکل حل‌وفصل شده و مجوزهای مربوط به آن صادر شده است اما چنانچه در حال حاضر مانع اداری وجود دارد، موارد در اسرع وقت به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شود.

دریافت عوارض صادراتی از محصولات آب‌بر

ساداتی نژاد با اشاره به تفسیری که در مورد آب مجازی وجود داشته است، عنوان کرد: به نظر وزارت جهاد کشاورزی باید نیم درصد عوارض صادراتی از محصولات آب بر دریافت شود و محصولات به سمت محصولات کم آب هدایت و از سوی دیگر نیز محصولات آب بر وارد کشور شوند.

وی همچنین از ابلاغ الگوی کشت توسط وزارتخانه و مکاتباتی در این زمینه با مجلس شورای اسلامی گفت و در ادامه پیشنهاد داد که نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی محصولات مورد نظر را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کنند تا پیگیری لازم صورت بگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با دغدغه باغداران جهت صادرات مرکبات نیز اعلام کرد: نشست ستاد تنظیم بازار این موضوع را در دستور کار قرار داده است و برای حمایت از صادرات مرکبات در شرایط فعلی، 50 درصد از تعهد ارزی صادرکنندگان برای محصولات نارنگی، پرتقال و سیب معافیت خواهند داشت.

وی ادامه داد: این معافیت برای آن است تا صادرکنندگان مرکبات بتوانند حوزه صادرات را با انگیزه بیشتری پیگیری کنند.

«فواصل» چالش جدی فعالان بخش کشاورزی

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران نیز در این نشست، به موضوع عدم رعایت فواصل واحدهای گلخانه‌ای نسبت به واحدهای دامی بر اساس ابلاغ آخرین ویرایش نظام صدور واحدهای گلخانه‌ای و قارچ خوراکی از سوی آقای حجتی وزیر وقت جهاد کشاورزی در سال 1398 اشاره داشت.

عبداله مهاجر دارابی گفت: اعمال فواصل واحدهای گلخانه‌ای از واحدهای دامی نیز توسط سازمان نظام دامپزشکی مازندران بر اساس دستورالعمل ضوابط و معیارهای استقرار واحدهای دامی سال 1388 سازمان دامپزشکی کشور، عنوان شد که هر دو موضوع باید مورد توجه قرار بگیرند.

رئیس اتاق ساری، اظهار کرد: ممنوعیت صادرات گل و گیاهان به همراه خاک، پرداخت نیم درصد از عوارض محصولات آب‌بر جهت جبران آب مجازی کشور، نگرش کلی محصولات کشاورزی با توجه به تفاوت در مصرف آب جهت تکمیل فرآیند تولید و تعهد ارزی محصولات کشاورزی، از دیگر موانع و مشکلات جدی حوزه کشاورزی مازندران است.

موضوعات :
در همین رابطه