رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

در نشست کارگروه اینترنت اشیا تاکید شد

«خودروی متصل» نیازمند تدوین مقررات جامع است

در نشست کارگروه اینترنت اشیا کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران، ضمن بررسی دستورالعمل بکارگیری خدمات شبکه‌های ارتباطی برای کمک به توسعه صنعت خودروهای متصل بر لزوم تدوین مقرراتی جامع در حوزه خودروی متصل تاکید شد.

18 آبان 1401 - 09:53
کد خبر : 44521
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه کارگروه اینترنت اشیا با دستور کار بررسی دستورالعمل بکارگیری خدمات شبکه‌های ارتباطی برای کمک به توسعه صنعت خودروهای متصل، مصوب کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور برگزار شد.

در این نشست روزبه بابازاده، رئیس انجمن ترویج اینترنت اشیا و علوم داده، با اشاره به نشست‌های سازمان نصر با شرکت‌های فعال در حوزه خودروهای متصل، گروه سایپا و مجموعه ایرانسل طی دوهفته گذشته گفت: از آنجا که تعریف نقش اپراتورها در این دستورالعمل ایرادات اساسی دارد، برای مقابله با تفویض نادرست اختیارات به اپرتورهای تلفن همراه، لازم است بخش خصوصی به اجماع رسیده و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به اپراتورها ضمن متوقف کردن خدمات خود، از اپراتورها بخواهند که توانمندی خود بدون کمک بخش خصوصی را برای ایفای نقش مطابق با دستورالعمل ثابت کنند.

او با بیان اینکه ساز و کار مشخصی برای کسب درآمد در حوزه اینترنت اشیاء و خودروهای متصل برای اپراتورها و خودروساز تعریف نشده است افزود: در مورد امنیت داده، پیشنهادی که سازمان نصر به دولت داده این است که دولت دیتا سرور رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا از آن به عنوان محل نگهداری داده‌های امنیتی استفاده شود و سپس دسترسی‌های آن تعریف شود تا به این شکل اپراتور، خود را مالک داده نداند. از طرفی در اسناد ملی، حاکمیت را مالک داده معرفی کرده‌اند. در صورتی که بخش خصوصی برای جمع‌آوری داده هزینه کرده است و اگر حاکمیت مالکیت آن را می‌خواهد باید هزینه جمع‌آوری آن را به بخش خصوصی پرداخت کند.

او تاکید کرد: در واقع موضوع اصلی که باید به آن پرداخته شود، مالکیت اشخاص حقیقی و مالکان خودرو در خصوص داده‌های جمع آوری شده است. چرا که مالک واقعی داده‌ها مالکان خودروها هستند و شرکت تنها نگهدارنده داده است و در صورت اجازه شخص دسترسی به داده ممکن خواهد بود. پس مالک اصلی داده اشخاص هستند، شرکت خصوصی به عنوان نماینده اشخاص برای نگهداری داده ایفای نقش می‌کند و اگر لایه حکومتی خواستار داده است، درصورت اجازه مالک خودرو باید هزینه‌ای که شرکت خصوصی برای ثبت و نگهداری داده متحمل شده را پرداخت کند و پس از آن داده را دریافت نماید.

راهی برای استقلال شرکت های خصوصی پیدا کنیم

یوسف دوست‌حسینی، دبیر کمیته فنی سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی با بیان اینکه ما مکرر از سوی اپراتورها شنیده‌ایم که در هیچ حوزه‌ای به مدل همکاری موفقی با شرکت‌های‌ خصوصی نرسیده‌اند افزود: به همین دلیل برای رسیدن به اجماع در مقابل اپراتورها لازم است ابتدا به درکی جامع برسیم، تا شرکت‌های خصوصی بتوانند اعلام استقلال کنند، بعد از آن در موضع برابر با اپراتورها وارد گفت و گو شویم.

او با اشاره به دو راه پیگیری مطالبات گفت: یا باید با اپراتور و خودروساز که دو بازیگر اصلی این حوزه هستند پای میز گفت و گو بنشینیم و موضوع را پیگیری کنیم که با توجه به موضع همیشگی‌ آنها در جایگاه قدرت مواجه خواهیم بود و یا این که از سرچشمه یعنی شورای عالی فضای مجازی موضوع اصلاح شود.

سندی جامع برای تعریف ابعاد خودروی متصل، تدوین شود

سعید محمودی، مدیرعامل شرکت تراشه پرداز پویا(تپکو) و رئیس کارگروه اینترنت اشیاء اتاق ایران با اشاره به تجربیات خود در حوزه اینترنت اشیاء و چالش‌های برچسب‌گذاری امنیتی از سوی نهادهای حاکمیتی بر روی داده‌ها در حوزه‌های مختلف و ایجاد رانت‌های حاشیه‌ای و مجوزهای لایه‌ای، بیان کرد: برای جلوگیری از قرار گرفتن در این چرخه باید نسبت به تعریف داده‌ها و بحث امنیت آن دید کافی داشته باشیم. پیشنهاد من این است که با اتفاق نظر، سندی جامع تدوین شود و در آن خودروی متصل، به خوبی تشریح شده و ذینفعان حوزه و نقش‌ها در آن لیست شوند تا بر اساس آن بتوانیم از افراد و نهادهای مختلف دعوت کنیم و مطالبات خود را مدون‌تر پیگیری کنیم.

دولتی نبودن برخی شرکت ها به معنای خصوصی بودن آن ها نیست

فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران هم در این نشست گفت: مسئله از سرچشمه باید اصلاح شود. در مباحث کلان اینترنت اشیاء در ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی اشاره شده است "در بحث اجرا دولت ورود نکند و دولت را مکلف کرده به تنها وظیفه خود یعنی ایجاد بستر که همان شبکه ملی اطلاعات است بپردازد". ما به  این نکته هم باید توجه کنیم که دولتی نبودن برخی شرکت‌ها به معنی خصوصی بودن آن‌ها نیست مثل اپراتورهای تلفن همراه. در ابلاغیه‌ها نقص‌های اساسی وجود دارد. رسالت دولتی‌ها بسترسازی است و ادامه امور به بخش غیردولتی واگذار شده است و ما باید خواستار آن باشیم که به جای بخش غیردولتی در ابلاغیه‌ها، با صراحت «بخش خصوصی» قید شود تا فضا برای ایجاد رانت و تفاسیر غلط فراهم نشود.

او افزود: در بحث امنیت داده‌ها باید به این موضوع بپردازیم که چرا به جای این که بحث ایمنی به فناوری سپرده شود با زدن برچسب امنیتی موضوع به افراد و سازمان‌ها واگذار می‌شود؟ در بحث اینترنت اشیاء هم امینت جزو دغدغه‌هاست اما نه دغدغه افراد امنیتی بلکه دغدغه تمامی دست‌اندرکارانحوزه است برای همین تعاریف امنیتی باید مشخص باشد.

مغایرت دستورالعمل مورد بحث، با دستورالعمل مرکز ملی رقابت

بهنگار رئیس کمیسیون توسعه اقتصاد دیجیتال سازمان نصر تهران، در ادامه این نشست با بیان اینکه مسائل امنیتی نباید منجر به ایجاد انحصار شود گفت: همانطور که در مورد کسب و کارهایی مثل دیجی کالا یا اسنپ هم بحث امنیت مطرح بوده ولی نتوانسته انحصار ایجاد کند و نقش بخش خصوصی را از بین ببرد نباید این موضوع باعث انحصار شود. همچنین در بحث رقابت، نهادی تحت عنوان مرکز ملی رقابت وجود دارد که دستورالعمل مذکور با آیین‌های مربوط به مرکز ملی رقابت مغایرت دارد و لازم است در جلساتی مفاد دستور العمل مذکور با آیین‌نامه مرکز مقایسه شود و تناقضات موجود مشخص شود.

خودروی متصل نیازمند مقرارت جامعی است

در این نشست همچنین میثم غنی‌زاده عضو هیات مدیره سندیکای شناسایی و مکان‌یابی رادیویی با تاکید بر اینکه در تمام کسب و کارها مسئله امنیت وجود دارد، در مورد خودرو متصل نیز رفاه مصرف کننده مطرح است و لازم است در این خصوص قانون و مقررات جامعی تدوین شود بیان کرد: به همین دلیل بحث امنیت را در مورد داده‌های حوزه خودروی متصل باید تفکیک کنیم و از منظر قانون‌گذاری و مسائل حقوقی آن را پیش ببریم و پیگیری کنیم تا با چالش‌های برچسب گذاری داده‌های امنیتی از سوی نهادهای حاکمیتی مواجه نشویم.

در همین رابطه