رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

اتاق ایران آنلاین از وضعیت بازار سرمایه گزارش می‌دهد

حرکت منفی بورس با دغدغه‌های تکراری

در معاملات امروز بازار سرمایه، جو منفی غالب بود و اغلب نمادهای بزرگ و مهم بازار در بازه منفی معامله شدند. در این میان همچنان معاملات پرحجم در صندوق‌های با درآمد ثابت مشهود بود.

28 آبان 1401
کد خبر : 44652
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بورس همچنان با دغدغه‌های قبلی مواجه بوده و شرایط ناپایداری دارد. ابهام و حتی ناامیدی در مورد سرنوشت مذاکرات احیای برجام، سرگردانی در مورد سرنوشت قیمت‌گذاری دستوری، هراس از تغییرات شدید برای تعیین نرخ گاز و خوراک صنایع و ادامه‌دار شدن ناآرامی‌ها، از جمله مسائلی است که در ماه‌های اخیر بورس را تحت تأثیر قرار داده است.

قطعنامه اخیر شورای حکام و تلاش برای فشار به ایران از طریق پرونده هسته‌ای که بهانه‌ای برای تحریم بیشتر کشور خواهد بود، گرچه پیش‌ازاین در برآوردهای بورسی مدنظر قرار می‌گرفت اما اکنون با ضریب اهمیت بیشتری، فعالان بازار سرمایه را نگران کرده است.

در این میان تلاش‌های سازمان بورس برای حمایت از این بازار و کمک به تثبیت وضعیت آن نیز گرچه شاخص کل را از منطقه دور کرده؛ اما همچنان هدف غایی آن یعنی بازگشت آرامش به معاملات ناکام بوده است.

در معاملات امروز بازار سرمایه، جو منفی حاکم بر بازار باعث شد شاخص کل 20هزار و 423 واحد معادل 1.44 درصد افت کند و با شکست حمایت 1.4 میلیون واحدی، به رقم یک میلیون و 393 هزار و 150 واحد برسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از مجموع 338 نماد بورسی در معاملات امروز 247 نماد در بازه منفی، 6 نماد بدون تغییر و 85 نماد در بازه مثبت معامله شدند.

همچنین در فرابورس ایران، از مجموع 309 نماد قابل معامله، 211 نماد در بازه منفی، 5 نماد بدون تغییر و 93 نماد در بازار مثبت معامله شدند.

از نکات قابل‌توجه بازار امروز این بود که بخش قابل‌توجهی از حجم معاملات به صندوق‌های قابل معامله به‌خصوص صندوق‌های با درآمد ثابت اختصاص داشت. این در حالی است که ابطال گسترده واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله و خروج انبوه پول از این صندوق‌ها، به‌عنوان یک چالش دامن‌گیر بازار شده و در این میان، اختصاص منابع این صندوق‌ها به خرید اوراق بدهی دولت، به ناترازی آن‌ها دامن زده است.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، نمادهای فولاد، فملی، شبندر، شتران، شپنا، شپدیس و شستا به ترتیب بیشترین تأثیر را در کاهش شاخص کل بورس داشتند و در فرابورس ایران نیز نمادهای شاوان، شراز، زاگرس، فغدیر، غصینو، شگویا و فزر اثرگذارترین نمادها بودند.

در همین رابطه