رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی مازندران تصمیم‌گیری شد

فواصل احدا واحدهای دامی در مازندران تا 50 درصد تعدیل می‌شود

سرمایه‌گذاری در حوزه دامی و گلخانه‌ای استان مازندران با موضوع مهمی به نام فواصل روبروست که مقرر شد فواصل گلخانه‌ای بر اساس ابلاغیه وزیر وقت جهاد کشاورزی در سال 89 باشد و فواصل دامی نیز تا 50 درصد تعدیل شود.

01 آذر 1401
کد خبر : 44692
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ساری با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه دامی و گلخانه‌ای استان مازندران با موضوع مهمی به نام فواصل مواجه است، گفت: تعدیل فواصل دامی سبب می‌شود تا برخی از واحدهایی که به دلیل همین مشکل فعالیت آنها غیرقانونی محسوب می‌شد؛ فعالیت خود را در چارچوب قانونی ادامه دهند.

عبداله مهاجر دارابی در هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مازندران با اشاره به مشکلات صادرات در بخش گل و گیاه اظهار کرد: علاوه بر مشکلات تعهد ارزی، گواهی قرنطینه و نوع خاک برای صادرات نیز مهم است؛ بر اساس قانون، برای هر محموله گیاهی صادراتی باید گواهی بهداشت گیاهی که دال بر سلامت محموله ازنظر عدم آلودگی به آفات و بیماری‌های گیاهی است، مطابق با شرایط قرنطینه گیاهی کشور مقصد صادر شود.

مهاجر دارابی ادامه داد: خاک مورد نظر کشورهای مقصد برای گل‌های گلدانی در محموله‌های صادراتی، کوکوپیت است که هزینه بالایی دارد.

وی درباره علت عدم صادرات گل و گیاه از مازندران، گفت: در مازندران کارت بازرگانی اجاره‌ای را قبول نمی‌کنیم چون جرم است و فرار مالیاتی برای صادرکننده اصلی محسوب می‌شود، اما در برخی استان‌های دیگر رعایت نمی‌شود و صادرات هم دارند.

در این نشست، استاندار مازندران نیز گفت: برای بهبود فضای کسب‌وکار اگر مشکلاتی وجود دارد، مسائل باید توسط دستگاه‌های مربوطه در استان پیگیری و حل‌وفصل شود.

سید محمود حسینی‌پور افزود: دولت برای مدیریت شرایط فعلی و وضعیتی که در حوزه کسب‌وکارها داریم، تصمیماتی جهت کمک به فعالان اقتصادی در نظر گرفته است.

وی با اشاره به مواردی که توسط بخش خصوصی در زمینه فواصل گلخانه‌ای اعلام شد، اعلام کرد: ملاک عمل ما دستورالعمل وزیر وقت در پنجم تیرماه 1398 است که به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.

گلخانه‌ها به سمت تولید صنعتی بروند

استاندار مازندران با تأکید بر اتخاذ سازوکارهایی که به بهبود فضای کسب‌وکار کمک کند، گفت: گلخانه‌ها باید به سمت روش‌های صنعتی و ایجاد واحدهای هیدروپونیک بروند تا بتوانیم از آنها حمایت لازم را انجام بدهیم.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با بیان اینکه تولیدات گل و گیاه در استان باوجود قدمتی که دارند و سوابقی که در صادرات داریم اما از سایر استان‌ها صادر می‌شود، افزود: باید در مازندران نیز سازوکاری ایجاد شود که همانند گیلان و گلستان بتوانیم از گمرکات استان صادرات داشته باشیم.

حسینی پور ادامه داد: حتی‌الامکان صادرات گل و گیاه باید از گمرکات مازندران باشد و لذا نیازمند تصمیمات قاطع هستیم و در این راستا لازم است با توجه به پیشنهاد یکی از فعالان گل و گیاه استان؛ کمیته‌ای در تنکابن تشکیل شود تا از نزدیک ظرفیت‌های گلخانه‌ای مورد بازدید قرار بگیرد و ببینیم موانع صادرات گل و گیاه چیست و رفع شود.

استاندار مازندران گفت: نامه‌ای خطاب به بانک مرکزی، اقتصاد و دارایی و جهاد کشاورزی تنظیم و ارسال شود که با توجه به ظرفیت‌های مازندران، موانع اصلی صادرات بخش کشاورزی ازجمله گل و گیاه حل‌وفصل شود.

حسینی پور با بیان اینکه بخشی از مشکلات را می‌توان با هماهنگی دستگاه‌ها در داخل استان رفع کرد، افزود: مسائل قابل‌حل در استان نباید به خارج از استان کشیده شود، کارگروه توسعه صادرات باید به‌صورت جدی پیگیر مشکلات در حوزه صادرات کیوی، مرکبات و گل و گیاه باشد و استانداری هم حمایت می‌کند.

نماینده عالی دولت در مازندران، درباره فواصل واحدهای دامی و صنایع وابسته به آن نیز با توجه به شرایط طبیعی اراضی در استان که متفاوت از سایر استان‌هاست؛ و همچنین توضیحات مدیران کل صمت و جهاد کشاورزی، عنوان کرد که تا 50 درصد برای واحدهای موجود، در فواصل تخفیف داده شود.

دوست محمد، از فعالان حوزه گل و گیاه مازندران نیز در این نشست گفت: ظرفیت دولت را نباید صرف دور زدن این موضوع کنیم که به هر صورت ولو غیرقانونی صادرات انجام شود؛ چراکه بالاخره در زمانی باید این قواعد بین‌المللی را رعایت کنیم.

وی اعلام کرد: در شهرستان تنکابن با یک‌پنجم قیمت کوکوپیت حاضر هستیم خاک مغزی و صادراتی را تولید کنیم و تحویل تولیدکننده بدهیم که با این کار هم بحث خروج ارز را نداریم و هم اینکه مواد اولیه را در استان مازندران و گیلان داریم.

یکی از مصوبات جلسه این بود که گلخانه تنکابن مورد بازدید کارشناسان قرار بگیرد و از تجربیات این واحد برای کمک به کسب‌وکارهای بخش گل و گیاه به‌ویژه در مدیریت و کاهش هزینه‌ها بهره‌گیری شود.

موضوعات :
در همین رابطه