رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

مسعود گلشیرازی، در نشست هیات تجاری اصفهان در مسکو

اتاق اصفهان بر توسعه بلندمدت همکاری‌ها با روسیه تمرکز کرده است

رئیس اتاق اصفهان می‌گوید: این اتاق از سال گذشته بر حضور در بازارهای صادراتی کشورهای همسایه متمرکز شده و در این میان روی توسعه همکاری‌ها با روسیه حساب ویژه‌ای باز کرده است.

13 آذر 1401
کد خبر : 44831
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اصفهان با بیان اینکه اتاق اصفهان از سال گذشته بر حضور در بازارهای صادراتی کشورهای همسایه از جمله روسیه متمرکز شده، گفت: اتاق اصفهان 600 برنامه و اقدام برای سال 1401 داشت که سفر هیئت تجاری اصفهان به روسیه یکی از آنها بود.

مسعود گلشیرازی، در نشستی که در جریان سفر هیات تجاری اتاق اصفهان و هیئت بلندپایه استان به روسیه در مسکو برگزار شد، افزود: اصفهان استانی صنعتی، معدنی، تجاری گردشگری و کشاورزی است و در بسیاری از بخش‌های صنعتی و تولیدی رتبه نخست کشور را دارد. تلاش کردیم هیئت تجاری این استان در سفر به روسیه نماینده‌ای از کلیه بخش‌ها حضور داشته باشد تا این سفر به نتایج مطلوب و بلندمدت موردنظر برسد.

گلشیرازی با اشاره به عقد تفاهم‌نامه‌هایی در خلال این سفر ابراز امیدواری کرد: این ارتباط دوسویه و بر اساس منافع متقابل نتایج خوبی عاید کشور و استان اصفهان کند.

رئیس اتاق اصفهان ادامه داد: عزم اصفهان برای ارتباط اقتصادی عملیاتی با روسیه جدی است و نگاهمان نیز نگاهی ابزاری نیست که می‌تواند اقتصاد کشورمان را متحول کند. 

وی افزود: در گردهمایی که ابتدای سال جاری با حضور پنج هزار فعال اقتصادی استان، استاندار اصفهان، مقامات عالی‌رتبه دستگاه‌های اجرایی، دستگاه قضائی و نمایندگان مجلس برگزار شد، تأکید کردیم از سال 90 تا 99 تنها یک‌ششم GDP بالقوه استان محقق شده و تأکید کردیم برای جبران این ضعف باید خود را وقف اصفهان کنیم تا این ظرفیت بالقوه به ظرفیت بالفعل تبدیل شده و نتایج آن در افزایش درآمد سرانه استان متبلور شود.

وی با تأکید بر حمایت سازمان توسعه تجارت و همت بخش خصوصی و صنعت‌گران استان برای گسترش روابط تجاری با روسیه خاطرنشان کرد: امیدوارم حمایت از تجار و صنعت‌گران استان اصفهان برای حضور در بازار روسیه مستمر باشد و ما نیز وظیفه خود می‌دانیم رویکرد کشور مبنی بر گسترش روابط تجاری با روسیه را محقق کنیم.

گلشیرازی با اشاره به سفر هیئت بلندپایه تجار روس در ماه گذشته به اصفهان به همراه روسای هفت اتاق بازرگانی این کشور و سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان و بازدیدهای ایشان از بعضی کارخانه‌ها و مؤسسات تولیدی، تحقیقاتی و فن‌آوری گفت: آنها در طول این نشست از نزدیک با ظرفیت‌های اقتصادی، تحقیقاتی و فن‌آوری اصفهان آشنا شدند.

گسترش روابط تجاری با روسیه یک ضرورت است

استاندار اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه گسترش روابط تجاری ایران با دیگر کشورها یک ضرورت است، گفت: دنیای امروز، دنیای متفاوتی است؛ بنابراین باید با شناخت دنیای امروز و متناسب با شرایط فعلی سهم خود را از اقتصاد منطقه و روسیه طلب کنیم.

سیدرضا مرتضوی با اشاره به عدم توجه به گسترش روابط تجاری با کشورهای منطقه و کشورهای همسایه در سال‌های گذشته و تمرکز بر رابطه با غرب افزود: امروز کمتر کسی در کشورمان رویکرد سابق را نسبت به اروپا دارد و همه می‌دانند رویکرد یک‌طرفه‌ای که در سال‌های گذشته در مبادلات و ارتباطات خود با این قاره تعریف کرده بودیم، سرانجام خوبی نداشت و با توجه به دنباله‌رو بودن آنها در سیاست خارجی و سیاست‌های اقتصادی صلاح نیست بر این رابطه پافشاری کنیم.

وی با اشاره به افزایش توانمندی‌های اقتصادی کشورمان ادامه داد: با رشدی که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تجربه کرده اگر به کشورهای همسایه توجه نکنیم، مسیر رشدمان به بن‌بست می‌خورد و اقتصاد روسیه یکی از مسیرهای ویژه‌ای است که باید موردتوجه قرار گیرد.

استاندار اصفهان با اشاره به عضویت کشورمان در پیمان شانگهای گفت: دولت بر پیمودن مسیر گسترش روابط تجاری با روسیه تأکید دارد و وزارتخانه‌های مرتبط نیز در مکاتبات خود با استانداری‌ها و رئیس‌جمهور نیز در دیدار با استانداران بر این امر تأکید دارند. در همین راستا اقداماتی در استان آغاز شد و اتاق اصفهان با توجه به رویکردی که در دوره فعلی در حوزه تجارت خارجی دارد، دعوت از هیئت‌های تجاری و فعالان اقتصادی سایر کشورها را به‌صورت روتین در دستور کار خود قرار داد که خوشبختانه نتایج خوبی داشت.

وی ادامه داد: اتاق اصفهان از مدتی پیش برای گسترش روابط اصفهان با روسیه در چهار محور علم و فناوری، مدیریت شهری، اقتصادی، بازرگانی، صنعتی و کشاورزی و همچنین حوزه گردشگری برنامه‌ریزی کرد. همچنین از گذشته میان اصفهان و سن‌پترزبورگ پیمان خواهرخواندگی برقرار بوده که ما را به اقدامات ویژه‌تری نیز واداشت.

مرتضوی با اشاره به ارائه بخشی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان اصفهان در جریان سفر به روسیه بیان کرد: امیدوارم سفر هیئت تجاری اصفهان به روسیه زیربنایی برای حضور پررنگ‌تر اصفهان و سایر استان‌های ایران در روسیه شود. از طرف دیگر امیدوارم سفارت ایران در روسیه و سایر کشورهای عضو پیمان شانگهای این رویکرد را به‌عنوان برنامه اصلی خود دنبال کنند تا خیال تجار و صنعت‌گران کشورمان از پشتیبانی، هدایت، رفع مشکلات احتمالی تجار و ایجاد ارتباط میان بخش‌های متناظر در دو کشور آسوده باشد و برخی نگاه‌های منفی گذشته درباره سیاست‌های حمایتی از فعالان اقتصادی و صنعت‌گران رفع شود.

بازار روسیه به ایران نیاز است

همچنین کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه کشورمان هنوز نتوانسته سهم متناسب خود را از بازار روسیه به دست آورد، گفت: سال 2021 بهترین سال در تاریخ روابط تجاری ایران و روسیه بوده که حجم صادرات کشورمان حدود یک میلیارد دلار و به میزان 0.4 درصد از بازار صادراتی این کشور بود که سهم ناچیزی است. دلیل این سهم اندک تنها خودزنی در داخل کشور نبود و روسیه نیز بیشتر بر گسترش روابط با غرب و نه شرق تمرکز داشت که زیرساخت‌های این کشور مانند بنادر مو‌ید این رویکرد است.

وی با بیان اینکه تجار ایران بازار روسیه را نشناخته و عمدتاً به‌طور تصادفی به تجارت با این کشور مشغول شده‌اند، افزود: البته این به معنای ضعف تجار نیست، بلکه در ایران برنامه منسجمی برای حضور در بازار روسیه وجود نداشته است.

جلالی با تشریح رویدادهای سیاسی اخیر منطقه از جمله جنگ روسیه با اوکراین و تبعات آن بر منطقه و دنیا ادامه داد: طبق یک نگاه واقع‌گرایانه، روسیه مسیر تجاری مطمئن دیگری به‌جز ایران ندارد؛ بنابراین راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب فرصت بسیار مغتنمی برای ایران و روسیه است. در گذشته در این زمینه کم‌کاری شده اما دولت فعلی عزم خوبی برای راه‌اندازی آن دارد. همچنین روسیه امروز در بخش‌های مختلف نیازمند ایران است و در طلایی‌ترین دوران روابط دو کشور قرار داریم.

سفیر ایران در روسیه گفت: سبد کالاهای صادراتی کشورمان به روسیه باید متنوع‌تر شود و صنعت نساجی، مصالح ساختمانی، صنایع غذایی و آی‌تی کشورمان می‌تواند با صادرات به این کشور متحول شود که نیازمند عزم جدی است و ما نیز از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کنیم. طرف روسی نیز به گسترش روابط تجاری با ایران بسیار علاقه‌مند است.

موضوعات :
در همین رابطه