رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رضا پدیدار در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

لغو تحریم‌های دلاری، ثمره صدای واحد دولت و بخش خصوصی است

پدیدار، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران می‌گوید: بخش خصوصی و اتاق‌ها صدای واحد خود را در رابطه با محدودیت‌های بانکی و مالی به گوش دنیا رساندند و این در نهایت به صدور دستورالعمل رفع تحریم‌های دلاری علیه ایران کمک کرد.

19 مهر 1395
کد خبر : 4570
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
پدیدار، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران می‌گوید: بخش خصوصی و اتاق‌ها صدای واحد خود را در رابطه با محدودیت‌های بانکی و مالی به گوش دنیا رساندند و این در نهایت به صدور دستورالعمل رفع تحریم‌های دلاری علیه ایران کمک کرد.

رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رئیس استصنا

وزارت خزانه‌داری آمریکا، شیوه‌نامه رفع تحریم‌های خود را اصلاح کرد، تغییراتی که نشان از تسهیل روابط مالی و بانکی ایران با جهان دارد. این سند از سوی «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» منتشر می‌شود و حکم دستورالعملی را دارد که شرکت‌های آمریکایی و غیر آمریکایی به آن استناد خواهند کرد. در این دستورالعمل، ارائه خدمات دلاری به ایران از سوی بانک‌های غیر آمریکایی آزادشده است.

رضا پدیدار، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از دلایل صدور دستورالعمل لغو تحریم‌های دلاری علیه ایران می‌گوید: «حزب دموکرات آمریکا و دولت اوباما از تفاهم جهانی می‌گوید؛ آن‌ها با اعلام این موضع می‌خواهند پایگاه انتخاباتی حزب دموکرات را محکم‌تر کنند. نامزد حزب دموکرات، هیلاری کلینتون، در برابر رقیب جمهوری‌خواه خود توافق برجام را در راستای تفاهم جهانی می‌داند. اما ایران موضوع اثربخش نبودن بخشی از توافق برجام و سنگ‌اندازی آمریکا را بارها مطرح کرده است. آخرین بار هم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل هم این نکته را به آنها گوشزد کرد. آمریکا برای استفاده از این فرصت طلایی تلاش می‌کند و سعی در تقویت این موضع دارد.»

پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «فعالان اقتصادی کشورهای اروپایی با بخش خصوصی در ایران ارتباط دارند؛ آن‌ها در آخرین تفاهمی که شرکت‌های خودروسازی اروپا با ایران داشتند به مشکل اصلی برخورد کردند. از طرف دیگر رکود و کاهش فعالیت اقتصادی این شرکت‌ها، آن‌ها به آمریکا اعتراض کردند که ما به بازار ایران نیاز داریم و لازم است که آمریکا از بانک‌ها حمایت کند و این روابط را تسهیل کند.»

به گفته پدیدار، عامل سوم که در رفع تحریم‌های دلاری علیه ایران تاثیرگذار بود اعلام موضع جدی فعالان اقتصادی در ایران علیه تحریم‌های مالی-بانکی آمریکاست؛ «فعالان اقتصادی ایران و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق‌ها از نوروز سال 95 با صراحت از موانع مالی-پولی و بانکی آمریکا در ایران و اروپا گفتند. است. اعتراض‌های بخش خصوصی اتحادی به وجود آورد که تأثیر لازم را در کسانی که با ایران و با اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تهران رفت‌وآمد می‌کنند، داشته باشد. این همدلی منجر به تجدیدنظر در مقررات وزارت خزانه‌داری آمریکا شد. هماهنگی بخش خصوصی در رساندن صدای خود به دنیا خیلی ارزشمند بود، ما در دوره‌های قبل اتاق‌ها چنین هماهنگی نداشتیم. این اتحاد و همدلی بین نمایندگان بخش خصوصی و دولت باعث شد که صدای واحد از اقتصاد و مطالبه بخش خصوصی به جامعه جهانی برسد.

پدیدار تاکید می‌کند: «در مواجهه با هیات‌های تجاری خارجی که به ایران می‌آمد بخش خصوصی مدام تکرار می‌کرد که اروپا مشکل خود را با آمریکا حل کند؟ ما می‌پرسیدیم آیا نظام مالی-بانکی شما می‌خواهد به همین وضع ادامه پیدا کند؟ این موارد باعث تجدیدنظر در رویکرد آمریکا نسبت به ایران شد.»

پدیدار ضرر غیرمستقیم تحریم‌های دلاری علیه ایران را بیشتر از ضرر مستقیم آن می‌داند؛ چون حجم مبادلات ایران با آمریکا خیلی کم بود ولی آثار تخریبی آن بسیار بالا بود. بانک‌ها اروپا به دلیل هراس از تحریم‌ها و جرائم سنگین آمریکا برای رابطه با بانک‌های ایران پیش‌قدم نمی‌شدند؛ انتشار این دستورالعمل گام مهم و مثبتی در مراودات تجاری دنیا با ایران است.

در همین رابطه