میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

نایب رئیس اتاق اردبیل نتایج سفر به روسیه را تشریح کرد

اردبیل و ولگاگراد روسیه خواهرخوانده می‌شوند

نایب رئیس اتاق اردبیل: توافق اولیه برای امضای خواهرخواندگی اردبیل با ولگاگراد روسیه انجام شده است.

14 آبان 1395
کد خبر : 5106
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب رئیس اتاق اردبیل از توافق اولیه برای امضای خواهرخواندگی اردبیل با ولگاگراد روسیه خبر داد و گفت: این منطقه با توجه به مساحت و جمعیت، شرایط امنیتی مناسب و نیز داشتن زمین حاصلخیز برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

بهروز پورسلیمان در تشریح دستاوردهای سفر هیات اقتصادی استان به روسیه، آذربایجان و داغستان در جمع خبرنگاران، بابیان اینکه روسیه و مجموعه کشورهای آسیای میانه ازنظر صادرات کالا بازار بسیار مناسبی برای محصولات استانی و کشوری محسوب می‌شود اظهار کرد: سفر هیات اقتصادی و تجاری استان به این کشورها اهمیت زیادی داشت و راه را برای حضور در بازار جهانی فراهم کرد.

وی بابیان اینکه متأسفانه در سال‌های گذشته به دلایل مختلف ازجمله ضعف دیپلماسی از این بازارها غافل بوده‌ایم گفت: در سنوات گذشته علی‌رغم ارتباط گسترده‌ای که با روسیه داشتیم اما میزان صادرات ما از یک میلیارد دلار افزایش نداشت.

پورسلیمان با اشاره به نیاز مبرم کشور برای حضور در بازارهای جهانی اظهار کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی چنین سفرهایی شاهد توسعه و رشد صادرات در استان باشیم.

رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان در خصوص سفر به روسیه و برنامه‌ریزی برای عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با اتاق بازرگانی ولگاگراد روسیه اظهار کرد: این منطقه با توجه به مساحت و جمعیت، داشتن شرایط امنیتی مناسب و نیز داشتن زمین حاصلخیز برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی بابیان اینکه در ایام گذشته اعضای شورای شهر اردبیل نیز مجوز خواهرخواندگی با ولگاگراد را تصویب نموده‌اند گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته مقرر شد این تفاهم‌نامه با حضور شهردار و هیات همراه ولگاگراد در اردبیل، بین  شهرداران دو شهر امضا شود.

پور سلیمان همچنین از افتتاح دفتر مرکز تجاری ایران در مسکو خبر داد و گفت: قطعاً افتتاح این دفتر در توسعه محصولات ما نقش بسزایی خواهد داشت.

وی افتتاح مرکز تجاری ایران در بزرگ‌ترین مرکز توزیع مواد غذایی و محصولات در روسیه ، توافق برای همکاری در تعدیل تعرفه‌های دریافتی از کالاهای ایرانی ، توافق برای همکاری حل مشکلات در اخذ روادید برای روسیه ، تفاهم برای انتقال ارز صادرات به ریال ایران و روبل روسیه ، توافق برای ایجاد دفتر نمایندگی اتاق‌های بازرگانی فدراسیون روسیه و مسکو در تهران و اردبیل و توافق برای سرمایه‌گذاری یک مجتمع روسی برای سرمایه‌گذاری در شرکت کشت و صنعت مغان را از دیگر دستاوردهای این سفر ذکر کرد.

وی بابیان اینکه اتاق بازرگانی قصد دارد در چند روز آینده فراخوانی برای انجمن‌ها و تولیدکنندگان  برای مشارکت در دفتر و نمایشگاه دائمی ایران در مسکو داشته باشد گفت: لازم است تولیدکنندگان در تولید محصولات خود سه آیتم کیفیت محصولات، قیمت و بسته‌بندی مناسب را مورد لحاظ قرار دهند.

رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان سفر به کشور آذربایجان را نیز بسیار سازنده عنوان کرد.

وی به دیدار استاندار اردبیل با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان اشاره کرد و گفت: در این دیدار الهام علی‌اف با توجه به مرز مشترک طولانی آذربایجان با اردبیل، بر گستردگی تعاملات اقتصادی و صادراتی تأکید کرد.
رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان از تلاش‌های استاندار اردبیل در به ثمر نشستن سفر هیئت اقتصادی اردبیل  تقدیر کرد و افزود وی در جلساتی که در این سفر برگزار شد بسیار موفق و مسلط بر موضوعات جلسه مذاکره کرد  بطوریکه در دیدار رئیس‌جمهور آذربایجان نسبت به تشریح توانمندی‌های اقتصادی دو کشور و به‌ویژه استان اردبیل اشاره و بر توسعه مناسبات تأکید کرد

 پورسلیمان به افتتاح دفتر تجاری ایران در باکو نیز اشاره کرد و افزود: افتتاح این دفتر قطعاً در آینده نقش مهمی در توسعه تجارت استان ایفا خواهد کرد.

رئیس شورای بازرگانی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان افزود:، آشنا کردن تجار دو طرف باهم ، استقرار اتحادیه‌ها و انجمن‌ها و تشکل‌های صادراتی ، برطرف کردن موانع موجود بر سر راه توسعه صادرات و درنهایت توسعه حجم مبادلات تجاری دو کشور را از اهداف اصلی راه‌اندازی این دفتر است وی اضافه کرد: تشکیل شورای مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان بر اساس پروتکل بین‌المللی در ایران صورت گرفته است و امیدوارم این شورا در جمهوری آذربایجان نیز به‌زودی تشکیل شود تا به کمک این دو شورا گام‌های مؤثری در حل مشکلات تجار دو طرف و توسعه همکاری‌های اقتصادی برداشته شود.

وی درزمینهی سفر هیات تجاری ، اقتصادی ایران به جمهوری داغستان نیز گفت: تهیه مکان مناسب برای ایجاد نمایشگاه‌های دائمی محصولات اردبیل در جمهوری داغستان ، توافق برای احداث یک واحد بزرگ تولید کنستانتره آبمیوه با ظرفیت 5 میلیون لیتر ، ایجاد سردخانه میوه سه هزار تنی ، عقد قرارداد شرکت آرتا جوجه اردبیل برای مواد اولیه از جمله ذرت واحدهای تولیدی ، مرغ و تخم‌مرغ با شرکت داغستان ازجمله دیگر دستاوردها است.

پورسلیمان با اشاره به سفر به جمهوری آذربایجان گفت: افتتاح دفتر تجاری ایران در آذربایجان ، پیگیری تعدیل نرخ ویزای آذربایجان ، تسهیل در صدور ویزا ، رایزنی برای صدور ویزای یک‌ساله برای بازرگانان استان ، پیگیری اتصال راه‌آهن آذربایجان به بیله سوار ، توافق برای صادرات محصولات کشاورزی ازجمله سیب‌زمینی ، 24 ساعته شدن گمرک بیله سوار ، فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی ، تفاهم با جمهوری آذربایجان برای تعدیل هزینه‌های تحمیلی و تعرفه‌های سلیقه‌ای برای کالاهای صادراتی ایران ازجمله این توافق‌ها بود.

هفته فرهنگی اردبیل داغستان برگزار می‌شود 

حسین وثوقی ایرانی، دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت: در سفر به داغستان که با همراهی مسؤولان اجرایی استان اردبیل بود، قرار شد هفته فرهنگی اردبیل – داغستان برگزار شود.

وی تصریح کرد: جمهوری خودمختار داغستان چهار برابر اردبیل وسعت داشته و جمعیتی نزدیک به دو برابر استان اردبیل دارد. دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گفت: هیأت سرمایه‌گذاری، تجاری و بازرگانی استان اردبیل در سفر به داغستان به صورت رسمی از طرف نخست وزیر جمهوری داغستان مورد استقبال قرار گرفته و بعد از تشریفات رسمی در هتل محل اقامت خود مستقر شد و از همان لحظه رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها  برای استفاده بهینه از سفر را انجام داد.

وی به قرابت تاریخی و فرهنگی اردبیل و داغستان اشاره کرد و ادامه داد: یکی از محلات قدیمی در اردبیل در عالی‌قاپو با عنوان دربند لی لر در زمان رونق تجارت دوره صفویه متعلق به بازرگانان کشور داغستان بوده که ما این موضوع را در دیدار با نخست وزیر جمهوری داغستان و ملاقات‌های مسؤولان این منطقه خودمختار اعلام کردیم.

وثوقی‌ایرانی وجود بندر بسیار مهم در این منطقه را یادآور شد و بیان کرد:‌ ما با هدف رونق تجارت اردبیل با داغستان خواستار اختصاص اسکله‌ای برای توسعه تجارت بین‌المللی با این منطقه شدیم که با استقبال مسؤولان داغستان روبه‌رو شد.

وی به توانمندی‌های بخش کشاورزی و ضرورت سرمایه‌گذاری بین دو منطقه اردبیل و داغستان اشاره کرد و گفت: ما با توجه به قرابت  فرهنگی، تاریخی و توانمندی‌های اقتصادی اعلام کردیم که آمادگی توسعه روابط با داغستان را به خصوص  نیروگاه،سردخانه،صنایع غذایی و کشتارگاه صنعتی را داریم و قطعاً تجار و بازرگانان ما بیشتر و بهتر سعی می‌کنند از فضای فراهم شده استفاده کنند.

موضوعات :
در همین رابطه