رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

سفیر مجارستان در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری اتاق ایران

همکاری بانک‌های ایران و مجارستان، زمینه پشتیبانی از بخش خصوصی است

یانوش کواچ، سفیر مجارستان در ایران معتقد است امضای قرارداد همکاری بین اگزیم بانک های دو کشور، منجر به انتقال پول و سرمایه به شرکت‌های خصوصی و بنگاه‌های کوچک و متوسط می شود.

راضیه علیپور

خبرنگار
16 آبان 1395
کد خبر : 5162
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
یانوش کواچ، سفیر مجارستان در ایران معتقد است امضای قرارداد همکاری بین اگزیم بانک های دو کشور، منجر به انتقال پول و سرمایه به شرکت‌های خصوصی و بنگاه‌های کوچک و متوسط می شود.

یانوش کواچ، سفیر مجارستان در ایران

 حدود یک سال از حضور نخست‌وزیر مجارستان به ایران می‌گذرد و حالا سفیر این کشور به دیدار رئیس اتاق ایران آمده است. یانوش کواچ، سفیر مجارستان در ایران سفر معتقد است سفر نخست وزیر مجارستان به ایران به عنوان نخستین مقام اروپایی پس از اجرایی شدن برجام، نشان از علاقه این کشور برای افزایش مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با ایران است.

کواچ دانشجوی ادبیات فارسی در دانشگاه تهران است و زبان فارسی را مانند زبان مادری‌اش حرف می‌زند؛ تسلط او به این زبان به حدی بالاست که برای صحبت با مقامات ایرانی، نیازی به حضور مترجم نمی‌بیند و همین امر احساس صمیمیت بین طرفین گفتگو ایجاد می‌کند. البته ایرانی بودن همسر او نمی‌تواند در تسلط بر زبان فارسی او بی تاثیر باشد.

کواچ می‌گوید که حدود یک سال است از برجام گذشته و مردم ایران منتظر نتایج آن هستند که البته حق هم دارند این انتظار را داشته باشند. او مطمئن است که این نتایج در آینده‌ای نزدیک به بار می‌نشیند. چرا که مجارستان که تنها یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست، در حال برقراری روابط اقتصادی با ایران است و به زودی دیگر کشورها نیز برای برقراری روابط با این کشور وارد عرصه می‌شوند.

بخش خصوصی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بخش خصوصی ایران و مجارستان تا حدودی در اهداف خود مشترک هستند. هدف دولت مجارستان این است که به شرکت‌های کوچک و متوسط اولویت دهد و در حال حاضر یک قرارداد همکاری بین دو بانک اگزیم امضا شده است. چنانچه حدود دو هفته گذشته مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در سفر 3 روزه خود به مجارستان، یادداشت تفاهم همکاری بین بانک توسعه صادرات و اگزیم بانک مجارستان در راستای ایجاد زمینه برای افزایش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور و افزایش فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی در مجارستان و شرکت‌های مجاری در ایران را امضا کردند.

اهمیت این امر آنجایی است که پول و سرمایه را به پروژه‌های شرکت‌های خصوصی، و بنگاه‌های کوچک و متوسط انتقال می‌دهد؛ یعنی پول و سرمایه‌ای که این شرکت‌ها به تنهایی نمی‌توانند آن را به دست آورند و پشتیبانی بانک‌ها از آن‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد.  

زمینه‌های مشترک همکاری بین دو کشور چیست؟

زمینه‌های مختلفی برای همکاری وجود دارد. از جمله زمینه کشاورزی و همان‌گونه که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در سفر خود به ایران گفته بود، ما قصد تجارت محصولات کشاورزی با این کشور را نداریم؛ اما به‌دنبال انتقال تکنولوژی‌های به‌روز و سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم که در حال برنامه‌ریزی برای انتقال آن هستیم.

هم‌چنین ازآنجاکه صنعت خودرو یکی از صنایع کلیدی و بسیار مهم مجارستان محسوب می‌شود، در زمینه‌های حمل‌‌و‌نقل نیز آماده همکاری با  ایران هستیم. سال 1993 بود که ما حدود 1300 اتوبوس ایکاروس وارد بازار ایران کردیم؛ شرکت ایکاروس مجدد مشغول به فعالیت شده است و در حال رایزنی برای همکاری با دیگر کشورهاست. دولت مجارستان از سفرای کشورهای مختلف برای صادرات و مونتاژ این اتوبوس‌ها سوال کرده است. ما فکر می‌کنیم بتوانیم مجدد اتوبوس‌های ایکاروس را به بازار ایران وارد کنیم؛ چنانچه در شهرهای بزرگی مانند تهران، شیراز و یزد نیاز به آن احساس می‌شود. همچنین می‌توانیم پروژه مشترکی برای مونتاژ آن تعریف کنیم.

صنعت دارویی و پزشکی و خدمات فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات نیز از دیگر زمینه‌های ممکن برای همکاری بین دو کشور است؛ چنانچه سال گذشته واعظی، وزیر ارتباطات نیز دیداری با مقامات مجارستان در این کشور داشت.

برجام چه تاثیری روی روابط بین دو کشور داشته است؟

مجارستان با وجود اینکه ذخایر نفت و گاز ندارد، اما بزرگ‌ترین شرکت نفتی در مجارستان است و پس از برجام توانسته‌ایم صادرات نفت داشته باشیم. همچنین امضای همکاری بین بانک‌ها اقدام مهم دیگری است که قبل از برجام ممکن نبود.

در همین رابطه