رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

شورای گفتگوی استان اردبیل با حضور استاندار و رئیس اتاق اردبیل برگزار شد

تشریح دستاوردهای سفر تجار اردبیل به آذربایجان و روسیه

تازه‌ترین نشست شورای گفتگوی استان اردبیل با حضور استاندار و رئیس اتاق اردبیل برگزار شد و حسین پیرمؤذن به تشریح نتایج سفر رئیس هیات تجاری اردبیل به آذربایجان و روسیه پرداخت.

18 آبان 1395
کد خبر : 5192
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست شورای گفتگوی استان اردبیل با حضور استاندار و رئیس اتاق اردبیل برگزار شد و حسین پیرمؤذن به تشریح نتایج سفر رئیس هیات تجاری اردبیل به آذربایجان و روسیه پرداخت.

حسین پیرموذن، در سی و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل گفت: هیات اقتصادی و تجاری استان اردبیل به همراه استاندار با حضور در کشورهای روسیه و آذربایجان دیدارها و جلسات بسیار مناسبی در رابطه با همکاری با این کشورها و نیز بازار صادراتی کالاهای استان اردبیل داشته است که جلسه با اتاق بازرگانی ولگاگراد روسیه و گردهمایی‌های مشترک با اتاق‌های بازرگانی مسکو و روسیه ازجمله مهم‌ترین این جلسات بود.

وی گفت: در این سفر دفتر مرکز تجاری ایران در فودسیتی، بزرگ‌ترین مجتمع عرضه‌کننده مواد غذایی در مسکو افتتاح شد که این دفتر به‌عنوان یک نمایشگاه دائمی محل مناسبی برای عرضه محصولات غذایی و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران است که برای رقابت با محصولات خارجی باید استاندارد و کیفیت محصولاتمان ارتقا یابد.
پیرموذن تصریح کرد: در سفر به جمهوری آذربایجان با کنفدراسیون تجارت بین‌الملل و کارفرمایان این کشور جلسه داشتیم و مهم‌ترین جلسه این سفر دیدار استاندار اردبیل با رئیس‌جمهوری آذربایجان بود که در ادامه این جلسات نیز با وزیر کشور و برخی وزاری دیگر این کشور دیدار داشتیم که در این جلسات به حل مشکل تجار ایرانی و به‌ویژه تردد و انتقال کالا از گمرک بیله‌سوار تأکید شد.

رئیس اتاق اردبیل افزود: دفتر تجاری ایران در شهر باکوی آذربایجان نیز افتتاح شد و بر اساس رایزنی‌های انجام‌شده قرار بر این شد تا صدور ویزا در گمرکات بیله‌سوار و آستارا انجام شود. مذاکراتی نیز برای راه‌اندازی بازارچه مرزی و 24 ساعته شدن گمرک بیله‌سوار انجام شد.

وی بیان کرد: در ادامه این دیدارها و جلسات بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده در هفته‌های آینده هیات اقتصادی از جمهوری آذربایجان به استان اردبیل سفر می‌کند تا در این سفر روابط تجاری و بازرگانی دو کشور ارتقا یافته و نیز مشکلات پیرامون حوزه تجارت و صادرات بین دو کشور برطرف شود.

پیرموذن اظهار کرد: در سفر به روسیه نیز مذاکرات مناسبی با مسئولان مجتمع فودسیتی، بزرگ‌ترین مجموعه عرضه‌کننده مواد غذایی و کشاورزی در کشور روسیه برای سرمایه‌گذاری در کشت و صنعت مغان انجام‌شده که امیدواریم با تحقق این موضوع گام بلندی در رابطه با توسعه این مجموعه برداشته شود.

جبران کمبودهای استان اردبیل در گرو توسعه تجارت خارجی است

 مجید خدابخش در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل گفت: اردبیل پیش و پس از انقلاب سرمایه‌گذاری بزرگ اقتصادی از سوی دولت‌ها به خود ندیده اما با تجارت می‌توان جبران مافات کرد و برخی مسائل جزئی موجود نیز باید مدیریت شود وگرنه استان همچنان برای سال‌ها عقب خواهد ماند.

استاندار اردبیل افزود: برون‌گرایی و صادرات از محورهای مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و اختصاص یک میلیارد دلار از سوی دولت تدبیر و امید برای تبدیل بیش از 60 هزار هکتار از زمین‌های دیم استان اردبیل به کشت آبی فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاری برای فعالیت کشت و صنعت‌ها و صادرات محصولات به بازار کشورهای همسایه است.

خدابخش گفت: صنعت و تجارت در کنار کشاورزی و گردشگری جزو محورهای توسعه استان تعریف‌شده و راه‌اندازی منطقه آزاد اردبیل نیز می‌تواند در این میان با تسهیل فرآیند مراودات تجاری و فعالیت‌های صنعتی منجر به تولید محصولات استاندارد، راه را برای ورود پررنگ به بازارهای بزرگ مواد غذایی مانند مسکو باز کند.
استاندار اردبیل همچنین بیان کرد: هفت دیدار بین رییسان جمهوری ایران و آذربایجان در سه سال گذشته در تاریخ بی‌مانند است و نشان از عمق بالای روابط سیاسی 2 کشور دارد و باید از این ظرفیت برای همکاری بیشتر اقتصادی بهره برد.

او به تفاهم روسای جمهوری سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه در زمینه تجارت آزاد اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون تعرفه صادرات از ایران به روسیه به‌واسطه آذربایجان 36 درصد است که در تجارت آزاد به‌تدریج حذف خواهد شد اما مستلزم مقدماتی است که باید پیگیری شود.

خدابخش اضافه کرد: بر پایه نظریه توسعه استان باید صنعت در خدمت کشاورزی قرار بگیرد تا اشتغال و ارزش‌افزوده به همراه آورد، در غیر این صورت گسترش صنعت منجر به توسعه نخواهد شد، ازاین‌رو باید احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی موردتوجه ویژه قرار بگیرد.

استاندار اردبیل افزود: بحث راه‌اندازی بندر خشک در شمال استان و اتصال خط آهن اردبیل به باکو در دیدار با مسئولان ارشد جمهوری آذربایجان طرح شد که مورد استقبال آن‌ها قرار گرفت.

او بیان کرد: در راستای تلاش‌ها برای فعال کردن بخش صنعت و کشاورزی برای بازگرداندن دوباره گمرک اصلاندوز گام‌هایی برداشته‌شده و ازجمله کارگروه کارشناسی مرز آن راه تائید کرده و گروهی از دستگاه‌های ذی‌ربط برای بررسی اعزام می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه