رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پیام باقری در نشست هیات نمایندگان اتاق قم

تفویض اختیار به اتاق‌های بازرگانی به‌طورجدی پیگیری می‌شود

نائب رئیس اتاق ایران در دیدار با هیات نمایندگان اتاق قم، تأکید کرد: اتاق ایران در دوره دهم به‌طورجدی موضوع تفویض اختیارات به اتاق‌های بازرگانی را برای استفاده مطلوب از ظرفیت‌های استان‌ها پیگیری می‌کند.

18 آذر 1402
کد خبر : 5278
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ظرفیت‌های تولیدی و توانمندی‌های صنعتی قم، این استان را در رده استان‌های تولیدی و تراز اول قرار داده است؛ اما متأسفانه این ظرفیت‌ها به‌خوبی برجسته نشده‌اند چراکه عمدتاً نگاه قاطبه مردم به استان قم یک نگاه مذهبی و زیارتی است.

پیام باقری در نشست هیات نمایندگان اتاق قم، افزود: اگر ما دیدگاه مردم را به افق صنعتی استان نزدیک کنیم سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز با دقت بیشتری در استان حضور خواهند یافت و نتیجتاً سرمایه‌های کشور در حوزه تولیدات و محصولات غیرنفتی در آینده رشد چشمگیری خواهد داشت.

باقری ادامه داد: این مسئله که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان‌ها به‌خوبی معرفی نشده‌اند در برخی از استان‌های دیگر نیز به چشم می‌خورد، امیدواریم با تلاش‌های همکاران ما در اتاق‌های بازرگانی برای معرفی جایگاه واقعی استان‌های صنعتی در تقسیم‌بندی امکانات دولت و همچنین تعاریف بودجه‌ای تأثیرگذار باشیم.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اگر برخی از مشکلات بخشنامه‌ای و مدیریتی در کشور مرتفع شود در آینده شاهد این خواهیم بود که امید به رشد و توسعه و افتخارآفرینی در واحدهای صنعتی موج خواهد زد و اقتصاد کشور دستخوش بالندگی در عرصه‌های جهانی خواهد بود.

باقری با تأکید بر اینکه اتاق ایران در دوره دهم به‌طورجدی موضوع تفویض اختیارات به اتاق‌های بازرگانی را پیگیری می‌کند، گفت: اتاق ایران با تدوین سیاست‌های راهبردی در خصوص استفاده مطلوب از ظرفیت‌های بالقوه استان‌ها با دقت این موضوع را پیگیری می‌کند چراکه اتاق‌های استانی در تقسیم‌بندی جغرافیای اتاق ایران هستند و تفویض اختیار، می‌تواند اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور را به نمادی از اتاق‌های بازرگانی نوین مبدل کند.

وی با اشاره به اقداماتی که در اتاق قم در دوره جدید در حال انجام است تصریح کرد: اتاق قم این ظرفیت را دارد که به الگوی نوین مدیریت اتاق بازرگانی در کشور و تبدیل شود.

اتاق قم برای حمایت عملیاتی از تولیدات و صنعتگران تلاش می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم نیز در این نشست، گفت: در اتاق قم برای اینکه شعار حمایت از تولید عملیاتی شود در حد امکان تمام مصارف ساختمان را از تولیدات استان قم استفاده می‌کنیم که امیدواریم این فرهنگ در راستای افزایش کیفیت و توسعه واحدهای صنعتی در همه استان‌ها شکل گیرد.

محمد ایرانی با تأکید بر اینکه وجود شهرک‌های تخصصی چاپ و نشر، فناوری اطلاعات، صنایع چوب و همچنین مگا پروژه شهرک صنعتی الغدیر شرایط ویژه اقتصادی برای استان ایجاد کرده است گفت: استان قم در حوزه‌های مختلف صنعت ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کرده است.

وی با تأکید بر اینکه رشد و توسعه واحدهای صنعتی در سال‌های گذشته، استان قم را ازلحاظ تأمین نیروی کار با مشکل مواجه کرده است گفت: یکی از اقدامات ما در دوره جدید تلاش برای جذب نیروی کار از استان‌های دیگر بوده است و این نشان‌دهنده آن است که افق تولید در استان قم را باوجود 10 هزار واحد صنعتی، نزدیک ببینیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر اینکه کمیسیون‌های 10 گانه اتاق قم در حوزه‌های مختلف تشکیل شده است و فعالیت خود را به‌طورجدی آغاز کرده‌اند، گفت: تشکیل کمیسیون‌های 10 گانه اتاق قم و همچنین کمیته‌های تخصصی در ذیل آنها با هدف احصاء و پیگیری مشکلات بوده است که خوشبختانه استقبال فعالان اقتصادی استان برای حضور در جلسات نویدبخش آینده روشن صنعت استان قم خواهد بود.

ایرانی با تأکید بر اینکه حمایت از تولید یک فریضه است گفت: در اتاق قم برای اینکه شعار حمایت از تولید عملیاتی شود در حد امکان تمام مصارف ساختمان را از تولیدات استان قم استفاده می‌کنیم که امیدواریم این فرهنگ در راستای افزایش کیفیت و توسعه واحدهای صنعتی در همه استان‌ها شکل گیرد.

بازدید پیام باقری از نمایشگاه فرش دستباف قم

در جریان سفر پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران به استان قم و دیدار با فعالان اقتصادی این استان، از نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف قم نیز بازدید کرد و از نزدیک در جریان تحولات فرش دستباف استان و مشکلات فعالان این هنر صنعت قرار گرفت.

او در حاشیه این بازدید با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات فرش دستباف، اظهار کرد: اتاق بازرگانی تلاش می‌کند مشکلاتی که برگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرات این محصول ارزآور ایجاد کرده است هرچه سریع‌تر مرتفع شود.

نایب‌رئیس اتاق ایران با تأکید بر ظرافت و ظرفیت‌های این هنر صنعت، گفت: در مسیر تولید یک فرش دستباف نکات فنی بسیار زیادی وجود دارد تا محصول نهایی بسیار خاص و ویژه، تولید می‌شود و رعایت کردن این نکات فنی باعث می‌شود تا این تولید هنری در کشور ارزآوری بسیار بالایی داشته باشد.

باقری همچنین با بیان اینکه واردات فرش ماشینی در کشور آسیب جدی به فرش دستباف وارد کرده است، بر لزوم حمایت حداکثری مسئولان از رشد تولید این محصول تأکید کرد و افزود: تعرفه بالای ابریشم در کشور ما موجب بالا رفتن قیمت تمام‌شده تولیدات فرش دستباف شده است که امیدواریم با پیگیری‌های جدی تولیدکنندگان و همچنین تلاش‌های کمیسیون فرش در اتاق ایران این مسئله نیز رفع شود.

وی اظهار کرد: شناسنامه‌دار شدن فرش‌های دستباف یکی از نکات پررنگی بود که در این نمایشگاه مشاهده شد و این نشان می‌دهد تلاش‌های تولیدکنندگان فرش دستباف در سراسر کشور با راهبردهای مرکز ملی فرش ایران در سال‌های اخیر موفق عمل کرده است.

بازدید از صنایع بزرگ استان قم

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جریان این سفر، با حضور در شهرک‌های صنعتی محمودآباد و شکوهیه، از دو واحد صنعتی بزرگ استان قم نیز بازدید کرد.

باقری که با هدف آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولیدی استان قم و همچنین بررسی آخرین تحولات اتاق قم به این استان سفر کرده بود، با حضور در مجموعه کارخانجات گروه تولیدی صنعتی پاکشوما، در جریان روند تولیدات این مجموعه و همچنین مشکلات صادراتی پیش روی آن قرار گرفت

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین با حضور در گروه صنعتی لینا، با تولیدات این مجموعه نمونه تولیدی صنایع غذایی آشنا شد.

موضوعات :
در همین رابطه