رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

پیرمؤذن عضو هیات رئیسه اتاق ایران در مراسم روز ملی صادرات:

کارشناسان بانک‌ها سد راه پرداخت تسهیلات هستند

حسین پیرمؤذن: کارشناسان بانک‌ها با سختگیری‌های بسیار زیاد مانع اصلی در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی در استان اردبیل هستند.

24 آبان 1395
کد خبر : 5346
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت: کارشناسان بانک‌ها با سختگیری‌های بسیار زیاد مانع اصلی در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی در استان اردبیل هستند.

 حسین پیرمؤذن در مراسم استانی روز صادرات در اتاق اردبیل گفت: یکی از موانع مهم در گسترش محیط کسب‌وکار سختگیری‌های تأمین اجتماعی است که مغایر با قوانین و رویکرد اقتصاد مقاومتی به اشکال مختلف سعی می‌کند کمبودها و نارسایی‌های گذشته را با کارشکنی‌های مکرر در فعالیت واحدهای تولیدی به نحوی جبران کند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تصریح کرد: کدام قانون به تأمین اجتماعی اجازه داده تا یک واحد تولیدی که هنوز در مرحله اخذ پروانه است، بازرسان تأمین اجتماعی در آن کارخانه‌ها حضور پیداکرده و 80 تا 100 میلیون تومان رد دفتر بنویسند و یا جرائمی را برای صاحبان واحدهای تولیدی در نظر بگیرند.

رئیس اتاق اردبیل گفت: قرار نیست تولیدکنندگان ضامن حل مشکلات تأمین اجتماعی باشند که در سال‌های گذشته این مشکلات بر روی این سازمان انباشته‌شده درحالی‌که هنوز برخی از صادرکنندگان ما موفق نشدند کارت صادراتی خود را تمدید کرده و یا از مزایای ویژه در این مورداستفاده کنند.

پیرمؤذن افزود: در استان اردبیل و در قالب سایت بهین‌یاب واحدهای متقاضی بهره‌مندی از تسهیلات ارزان‌قیمت تولید، ثبت‌نام انجام داده‌اند اما جالب است رقم 16 هزار میلیارد تومان کشوری به‌صورت آمیخته به طرح‌های کشاورزی و صنعت پرداخت‌شده درحالی‌که قرار بود این کار به‌صورت تفکیکی انجام شود.

وی بابیان اینکه چند استان محدود همچون تهران و اصفهان از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره‌مند شدند ولی استان اردبیل هنوز بهره‌ای از این منابع نبرده است، بیان کرد: ‌باید سهم استان‌ها در صندوق توسعه ملی مشخص شود تا با فشار عده‌ای از استان‌ها به خود اجازه ندهند تا منابع دیگر استان‌ها را جذب و به نام خود به ثبت برسانند.

پیرمؤذن در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: بیش از یک هزار طرح تولیدی، صنعتی و کشاورزی در  سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کرده و با حضور استاندار اردبیل جلسات به شکل مرتب در فعال کردن واحدهای تولیدی برگزارشده اما دلیل آن‌که چندان موفقیتی را در پرداخت تسهیلات شاهد نیستیم، بالا بودن نرخ سود این تسهیلات و کارشکنی کارشناسان بانکی است که حتی سخت‌تر از مدیران بانکی نسبت به توجیه داشتن طرح متقاعد می‌شوند.

وی ادامه داد: ما در رتبه چهاردهم در پرداخت تسهیلات قرار داریم درحالی‌که اگر این سختگیری و کارشکنی کارشناسان بانکی نبود الآن وضعیت ما بهتر از این شرایط می‌شد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران بابیان اینکه در بخش صنعت 117 میلیارد تومان تسهیلات در استان پرداخت‌شده است، اظهار کرد: ما باید به سمت پرداخت تسهیلات به واحدهای نیمه فعال با پیشرفت فیزیکی 60 درصد حرکت کنیم تا به‌واسطه راه افتادن این واحدها زمینه اشتغال جدید فراهم آید که در این باب پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به این واحدها به افزایش بهره‌وری و اشتغال جدید نیز کمک می‌کند.

وی بابیان اینکه بانک کشاورزی یک‌تنه 58 میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های بخش کشاورزی پرداخت کرده است، گفت: باوجوداینکه استان اردبیل قطب کشاورزی است، رقم پرداختی در این حوزه همچنان اندک است.

بندر خشک 100 هکتاری در اصلاندوز راه‌اندازی می‌شود

استاندار اردبیل گفت: بندر خشک 100 هکتاری در اصلاندوز راه‌اندازی می‌شود تا شاهد تخلیه و بارگیری در این منطقه و انتقال کالا به‌وسیله خط ریلی آذربایجان باشیم.

 مجید خدابخش در آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده اردبیل اظهار کرد: در کنار کشاورزی و گردشگری در نظریه پایه توسعه استان دو محور صنعت و تجارت را نیز افزایش دادیم تا بتوانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود توانمان را در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش افزایش دهیم.

وی بابیان اینکه محصولات کشاورزی، مواد اولیه و پایه محسوب می‌شوند که باید با تبدیل این محصولات در بخش صنعت، به ارزش‌افزوده آن‌ها کمک کنیم، تصریح کرد: صنعت همراه باارزش افزوده و توسعه علوم و دانش‌های جدید است که در کنار آن‌ها در زنجیره تولید استاندارد باید صادرات محصولات متنوع را نیز شاهد باشیم.

استاندار اردبیل گفت: زمانی که بنده به این استان آمدم، اعلام می‌شد که اردبیل در تولید سیب‌زمینی و مرغ مازاد تولید دارد و باید زمینه صادرات آن‌ها فراهم آید که ما در سفر اخیر به مسکو و باکو سعی کردیم تا موانع صادراتی پیش رو را برطرف کنیم.

خدابخش بابیان اینکه به دلایل مختلف سفر ما به روسیه و آذربایجان در این مقطع انجام شد، افزود: در بیان دلایل آن باید گفت که ما در سال اقتصاد مقاومتی قرار داریم که صادرات محصولات آن‌هم در دوران پساتحریم و پسابرجام باید توسعه پیدا کند و در کنار آن تقویت روابط ایران با آذربایجان، قرار گرفتن در آستانه تصویب منطقه آزاد و همچنین سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در آب‌وخاک شمال استان اردبیل و همچنین توسعه کشت و صنعت‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی ما را بر آن داشت تا در این موقعیت و فرصت طلایی سفرمان را به روسیه و آذربایجان انجام دهیم

رئیس شورای اداری استان اردبیل بیان کرد: ما باید از فرصت تاریخی به وجود آمده در توسعه تجارت و رونق تولید استفاده کنیم که در این سفر علاوه بر دیدار با تجار و بازرگانان، ما درس‌های زیادی را یاد گرفتیم که در تقویت صادرات محصولات به دردمان می‌خورد.

 

موضوعات :
در همین رابطه