رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

اتاق بازرگانی بین‌الملل عضو سازمان ملل شد

بخش خصوصی جهان صاحب کرسی در سازمان ملل شد

بعد از 10 سال، اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC)، بارأی گیری اعضای سازمان ملل به‌عنوان عضو ناظر در این نهاد بین‌المللی انتخاب شد.

24 آبان 1395
کد خبر : 5370
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق بازرگانی بین‌الملل عضو سازمان ملل شد؛ مقر اصلی اتاق بازرگانی بین اللمل (ICC)، در شهر پاریس است که بارأی گیری اعضای سازمان ملل به‌عنوان عضو ناظر در این نهاد بین‌المللی انتخاب شد. این اتفاق با اکثریت آرا به تصویب رسید. این اتفاق، زمینه‌ای برای تأثیرگذاری بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های جهانی است.

حسین سلیمی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و عضو هیات مدیره کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی بهسایت خبری اتاق تهران می‌گوید: «این اتفاق بسیار بزرگی برای بخش خصوصی در جهان است که بعد از 10 سال تلاش برای عضویت اتاق بازرگانی بین اللمل رخ می‌دهد زیرا هر بار با مخالفت کشورهایی مانند روسیه و مغرب روبه‌رو می‌شد ولی درنهایت و با توجه به مذاکراتی که از قبل صورت گرفت این مهم در جلسه روز جمعه و با موافقت تمامی کشورها محقق و مصوب شد.»

چرا حضور اتاق بازرگانی بین اللمل (ICC) در سازمان ملل مهم است؟

 با این انتخاب بخش خصوصی جهان نماینده‌ای در سازمان ملل دارد که می‌تواند مشکلاتش را از این طریق به گوش جهانیان و کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی برساند. همچنین در زمان تصمیم‌گیری‌ها درباره موضوعات مهم به‌خصوص اقتصادی نقش داشته باشد. اگر در سال‌های تحریم اتاق بازرگانی بین‌الملل عضو سازمان ملل بود، بخش خصوصی ایران می‌توانست از طریق اتاق بین‌الملل مشکلات خود را به گوش دیگر کشورها برساند. نماینده اتاق بین‌الملل می‌توانست به موضوع ورود و اعلام کند که نباید بحث‌های سیاسی با اقتصادی مخلوط شود. اما شرایط این‌گونه نبود و برای همین بخش خصوصی فرصتی برای گفتن مشکلات خود نداشت. اما با عضویت اتاق بازرگانی بین‌الملل در سازمان ملل، شرایط بخش خصوصی تغییر خواهد کرد.

اتاق بازرگانی بین‌المللی بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی است که از سال 1919 تأسیس شده است؛ این نهاد تنها نماینده بخش خصوصی در جهان است؛ کشورهای عضو ICC از جمله ایران، کمیته‌های فعالی دارند که به گسترش خدمات اتاق بازرگانی بین‌المللی در کشورها کمک می‌کند. این نقش در ایران از سوی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی با توجه به شرایط جدید اقتصاد ایران به طور پررنگی دنبال می‌شود.

اتاق بازرگانی بین‌المللی نقش مهمی در زمینه تسریع و تسهیل مراودات تجاری در سطح بین‌المللی، از طریق تلاش در استانداردسازی سیاست‌ها و مقررات از جمله اینکوترمز و مقررات بانکداری بین‌المللی مانند اعتبارات اسنادی، ضمانت‌نامه‌ها و ...، همچنین اداره بزرگترین مرکز داوری تجاری بین‌المللی ایفا کرده است.

این اتاق در زمینه رقابت در اقتصاد پیشنهادات خود را به سازمان‌های قانون گذار و کشورها ارائه می‌دهد. ICC نقش مهمی در ایجاد ارتباط بین بازرگانان و کارآفرینان صنعتی و معدنی در سراسر جهان دارد و زمینه ارتباط گسترده‌تر تشکل‌های کارفرمایی در جهان را فراهم می‌آورد.

ICC در ایجاد ارتباط بین بازرگانان و کارآفرینان صنعتی و معدنی در سراسر جهان بسیار مؤثر است و زمینه ارتباط تشکل‌های کارفرمایی جهان را فراهم می‌کند. این اتاق که ارتباط گسترده‌ای با اتاق‌های بازرگانی جهان دارد، روابط سازنده‌ای با سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی (WTO) و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) به وجود آورده است.

ICC از طریق تشکیل کمیته‌های ملی، فعالیت خود را در بیش از ۹۰ کشور جهان گسترش داده که در کشورما، کمیته ایرانی ICC عهده‌دار این مسئولیت است. در کشورهایی که کمیته ملی وجود ندارد، سازمان‌ها یا شرکت‌هایی مثل اتاق‌های بازرگانی یا انجمن‌های کسب و کار می‌توانند مستقیماً به عضویت درآیند. در حال حاضر، اعضای ۳۴ کشور به طور مستقیم عضو ICC هستند. شبکه جهانی ICC به 6 میلیون شرکت، اتاق بازرگانی و انجمن کسب و کار در بیش از 130 کشور جهان افزایش یافته است. ICC از طریق شبکه کمیته‌های ملی با دولت‌های محلی ارتباط برقرار می‌کند.

کمیته ایرانی چه فعالیت‌هایی دارد؟

کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی در سال ۱۳۴۲ تأسیس و پس از انقلاب با چند سال وقفه روبرو شد، در سال ۱۳۶۴ بنا به توصیه دولت و تلاش اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران،‌ دوره جدید فعالیت خود را آغاز کرد.

کمیته ایرانی ICC در راستای توسعه اقتصادی، گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور فعالیت می‌کند  و این انتخاب خبر خوبی برای بخش خصوصی ایران است.

در همین رابطه