رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

نایب‌رئیس اتاق ایران مطرح کرد

اثرگذاری تسهیلات برای خروج از رکود از بین رفته است

حسین سلاح‌ورزی می‌گوید:«تسهیلات خیلی خرد شده و اثرگذاری آن برای خروج از رکود کاهش یافته است.با توجه به افزایش 700 درصدی متقاضیان برای تسهیلات مبلغ 16 هزار میلیارد تومان نیز باید هفت برابر می شد.برای خروج از رکود بسته های تشویقی دیگری از جمله کاهش نرخ بیمه تأمین اجتماعی و مالیات و مشوق های حمایتی برای صادرات نیاز است.»

26 آبان 1395
کد خبر : 5426
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پرداخت تسهیلات به بخش تولید  همیشه با حاشیه‌ها و انتقادهای زیادی همراه بوده است. عده‌ای میزان تسهیلات اختصاص داده شده به این بخش را کافی نمی‌دانند و عده‌ای دیگر نیز به نحوه تخصیص آن انتقاد دارند.

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق ایران، شب گذشته در ارتباط با بخش خبری ساعت گفت:« قرار بود 16 هزار میلیارد تومان برای تأمین مالی 7 هزار و 500 بنگاه کوچک و متوسط اختصاص یابد. اکنون 57 هزار واحد برای دریافت این تسهیلات نام نویسی کرده اند که 33 هزار واحد به بانک ها معرفی شده و 5 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات گرفتند.»

بر اساس صحبت‌های سلاح‌ورزی،  از ۱۱ هزار میلیارد تومانی که به تولیدکنندگان برای خروج از رکود تسهیلات پرداخت شده 5 هزار و 500 میلیارد تومان از محل معرفی دولت بوده است و مابقی را بانک ها به طور مستقل پرداخت کرده اند.

البته او به این روند انتقاد دارد و می‌گوید:«تسهیلات خیلی خرد شده و اثرگذاری آن برای خروج از رکود کاهش یافته است.با توجه به افزایش 700 درصدی متقاضیان برای تسهیلات مبلغ 16 هزار میلیارد تومان نیز باید هفت برابر می شد.»

به اعتقاد سلاح‌ورزی، برای خروج از رکود تنها ترزیق نقدینگی کارگشا نیست. نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید:«برای خروج از رکود بسته های تشویقی دیگری از جمله کاهش نرخ بیمه تأمین اجتماعی و مالیات و مشوق های حمایتی برای صادرات نیاز است.»

درباره این تسهیلات، چند شب پیش در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز گفت‌وگو شده بود.ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران معتقد است موجود در گفتار و رفتار بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تناقض وجود دارد. او درباره طرح تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی در این شورا گفت:« متأسفانه این طرح نتوانسته توفیق قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد. متأسفانه در ستادهای تسهیل استانی، نمایندگان بخش خصوصی بدون حق رأی دعوت می‌شوند. از سوی دیگر بیش از 50 درصد از این منابع به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرد.کماکان مانند گذشته روند دریافت تسهیلات به‌سختی انجام می‌شود. همچنین فاصله زمانی بین قرارداد تا پرداخت تسهیلات طولانی است که باید تا حد ممکن کاهش پیدا کند.»

البته محمدرضا رحمانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تناقض در رفتار این دو نهاد یاد شده را رد کرد و کفت:«تاکنون 11 هزار میلیارد تومان در قالب همین طرح پرداخت شده است. همچنین واحدهایی که می‌توانند، تولید کرده و محصولات خود را به فروش برسانند در اولویت قرار دارند. از طرفی این طرح شامل بخش مولد می‌شود پس بخش کشاورزی و صنعت در کنار هم قرار دارند.»

عبدالمهدی بخشنده، معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی نیز در رابطه با سهم بیشتر بخش کشاورزی در این طرح گفت:«زمانی که سامانه برای ثبت‌نام واحدهای کشاورزی فعال شد، از بین 57 هزار واحد ثبت نامی، 38 هزار واحد مربوط به بخش کشاورزی بودند. از طرفی میزان منابعی که این بنگاه‌ها برای احیا نیاز دارند به‌مراتب از نیاز واحدهای صنعتی کمتر است.18 هزار واحد تولیدی کشاورزی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند که 2 هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات اخذ کرده‌اند.»

در همین رابطه