رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده مطرح کرد

استان کرمان، ارزش‌افزوده صادر می‌کند

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: بخش قابل‌توجهی از صادرات این استان به‌صورت خام و فروآوری نشده است و به همین دلیل سال‌هاست که حوزه تجارت خارجی این استان اعم از تعداد تجار، بازارها، کالاها و ... تغییری نکرده است.

16 آذر 1401
کد خبر : 54863
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان با اشاره به خام‌فروشی اقلام صادراتی این استان، گفت: ما صادرکننده ارزش‌افزوده هستیم، چراکه سرمایه‌گذاری در فراوری محصولات و ایجاد ارزش‌افزوده انجام نشده است.

 سیدمهدی طبیب زاده در نشست مدیران واحدهای تابعه امور اقتصادی و دارایی استان با فعالان اقتصادی افزود: سال‌هاست که تعداد صادرکننده، بازارها و نوع کالا و محصول صادراتی کرمان مشابه و یکسان بوده و کمتر به فکر ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه گمرک بسیار می‌تواند به توسعه صادرات استان کمک کند، اظهار کرد: به بیمه‌های تجاری در استان چندان توجهی نمی‌شود درحالی‌که نقش مهمی در آرامش، امنیت و اشتغال استان دارند و می‌توان با اصلاح برخی قوانین و مقررات بیمه‌های تجاری را بهتر اجرا کرد.

طبیب زاده، اظهار کرد: همچنین استان کرمان سهم 7 تا 9 درصدی در بورس و فرابورس دارد؛ اما نتوانسته‌ایم از این فرصت‌ها استفاده کنیم که اتاق کرمان در رابطه با برگزاری دوره‌های آموزشی برای تأمین مالی از بازارهای سرمایه آمادگی خود را اعلام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سود سهام شرکت‌های بزرگ از استان خارج و بین سهامداران توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: مجموع سود شرکت‌های بزرگ، حقوق دولتی و ... باعث می‌شود که سالانه 100 هزار میلیارد تومان از استان خارج شود.

رئیس اتاق کرمان در ادامه رویکرد جدید اداره کل اقتصادی و دارایی استان را پیگیر و دغدغه‌مند نسبت به رفع مسائل اقتصادی عنوان کرد و گفت: این رویکرد با دیدگاه عالمانه و تخصصی تأثیرگذار خواهد بود.

سامانه‌ای برای ارزیابی رضایت از عملکرد ذی‌حسابان وجود ندارد

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان با بیان اینکه اتاق متولی پایش محیط کسب‌وکار است، گفت: محیط کسب‌وکار باید قابل پیش‌بینی باشد و بتوان برای آن برنامه‌ریزی کرد، اما متأسفانه در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم برای روز بعد نیز برنامه‌ریزی کنیم به‌طوری‌که به‌عنوان‌مثال نرخ ارز از شهریورماه سال جاری تاکنون تغییر 20 درصدی داشته است.

عباس جبالبارزی افزود: در این شرایط آیا بانک‌ها سقف تسهیلات سرمایه در گردش را 20 درصد افزایش می‌دهند و یا در قراردادهای ریالی این تغییرات را اعمال می‌کنند؟ که قطعاً پاسخ خیر است.

وی ادامه داد: ذی‌حسابان موظف هستند که پول محاسبه شده را در زمان خود پرداخت کنند درحالی‌که این مسئله رعایت نمی‌شود و متأسفانه در سازمان‌هایی که ذی‌حسابان فعالیت دارند هیچ سامانه ارزیابی برای سنجش میزان رضایت مراجعه‌کنندگان وجود ندارد.

جبالبارزی، با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد 90 درصد پرونده‌های مالیاتی رسیدگی می‌شوند درحالی‌که باید تعدادی پرونده به‌صورت رندوم رسیدگی شود، تصریح کرد: همچنین ضمانت‌نامه‌های بانکی برای ترخیص کالا از گمرک نیز مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شود که این مسئله به معنای حمایت از تولید نیست.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان بیان کرد: ثبت زمان‌بر و دردسرساز الکترونیکی شرکت‌ها، ثبت اطلاعات فعالان اقتصادی در سامانه توسعه تجارت علاوه بر سامانه‌های گذشته، قطع برق و گاز واحدهای تولیدی در تابستان و زمستان و عدم تمدید تسهیلات در گردش بنگاه‌های تولیدی توسط بانک‌ها، بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی استان است.

مقررات اصلاح شده اجرا نمی‌شوند

در ادامه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان، برگزاری این نشست را در تبادل فکری بین بخش خصوصی، دولت، تشکل‌ها و جامعه مدنی تأثیرگذار دانست و گفت:  در هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، همان مقدار اندک مقرراتی که اصلاح می‌شود در بدنه اجرایی دستگاه‌ها به‌طور کامل اجرا نمی‌شود.

صادق سلطانی نژاد، با اشاره به اینکه اتاق و فعالان اقتصادی به احصا مقررات  مزاحم به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کمک کند، افزود: ضعف ما عدم رصد کردن اجرای اصلاحات مقررات بود که در دستور کار قرار گرفته و باید دلایل عدم اجرا بیان شود.

وی ادامه داد: همچنین ساختار صدور مجوزها تغییرات اساسی داشته که در حال حاضر صدور مجوز از مسیر درگاه ملی انجام می‌شود اما اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

سلطانی نژاد، برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان (کرمان آیدکس) توسط اتاق کرمان را بسیار مفید عنوان و بیان کرد: توانستیم با کمک این همایش و برنامه‌های جانبی آن 91 فرصت سرمایه‌گذاری را در سایت سازمان سرمایه‌گذاری کشور بارگذاری کنیم که امیدواریم اولویت‌های سرمایه‌گذاری با همکاری اتاق و سایر بخش‌ها مشخص و اقدامات لازم صورت گیرد.

 صادرات دو برابری محصولات استان از سایر گمرکات کشور

در ادامه مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: در سال گذشته از گمرک استان حدود یک میلیارد دلار محصولات استان صادر شده درحالی‌که از سایر گمرکات حدود ۲ میلیارد دلار محصولات استان صادر شده است که نشان‌دهنده بیش از دو برابر شدن میزان صادرات محصولات استان در سایر گمرکات کشور است.

محمد ثمررخی، اظهار کرد: طبق بررسی‌ها بیشترین صادرات استان از سایر گمرکات کشور مربوط به شمش مس و فراورده‌های مس بوده و صادرات پسته در سال گذشته علاوه بر کاهش از گمرک استان، از سایر گمرکات کشور نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است.

موضوعات :
در همین رابطه