رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

علی‌اصغر زبردست در نشست شورای گفت‌وگوی استان همدان

صنعت گردشگری باید به‌عنوان محور توسعه استان همدان مدنظر قرار گیرد

رئیس اتاق همدان با اشاره به قدمت تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان، بر لزوم تدوین برنامه عملی و هدفمند برای توسعه صنعت گردشگری به‌عنوان محور توسعه استان همدان تأکید کرد.

20 آذر 1401
کد خبر : 54912
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به اینکه همدان با قدمت تاریخی خود ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری دارد، گفت: باید یک برنامه علمی و هدفمند در حوزه گردشگری تدوین و عملیاتی شود چراکه بدون شک توسعه امر گردشگری باید به‌عنوان محور توسعه استان مدنظر واقع شود.

علی‌اصغر زبردست در چهل و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان، افزود : قابلیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری بسیاری در استان برای جذب گردشگر وجود دارد و با توجه به این ظرفیت‌ها می‌توان شکل‌های مختلف گردشگری را در استان فعال کرد.

دبیر شورای گفت‌وگو استان تصریح کرد: ثبت جهانی هگمتانه از مهم‌ترین مسائل گردشگری استان است که سال‌ها روی زمین مانده و نتیجه‌ای در پیش نداشته است وی افزود برای ثبت جهانی «منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان» نیاز است دستگاه‌های ذی‌ربط تلاش همسو و هم‌افزا داشته باشند.

به عقیده وی، برای ثبت جهانی «منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان» نیاز است دستگاه‌های ذی‌ربط تلاش همسو و هم‌افزا داشته باشند و باید مطالبه دو دهه مردم همدان را به نتیجه رساند.

رئیس اتاق همدان در ادامه این نشست، گفت: در جلسات شورای گفت‌وگو هم در 98 و هم در سال 99 بحث‌های عمده‌ای در رابطه با موضوع گردشگری داشته‌ایم که بخش عمده‌ای از مسائل به حوزه عمرانی و شهرداری مرتبط بود و مصوبات اثرگذاری را بالأخص در بحث معافیت‌های حوزه خدمات گردشگری با توجه به مسائل کرونا دریافت کردیم. 

وی افزود: فعالان حوزه گردشگری با توجه به زیان‌هایی که دیده‌اند خواستار معافیت ارزش‌افزوده در سال 1400 نیز هستند همچنین با عنایت به قطعی‌های گسترده آب در استان و مشکلات متعدد حوزه گردشگری تقسیط بدهی‌های در بخش حامل‌های انرژی مورد انتظار فعالان این بخش است.

دبیر شورای گفت‌وگوی استان اظهار کرد: در بحث حل مشکل خانه مسافرها مکاتبه‌هایی داشتیم و فرمانداری نیز جلساتی را برگزار نمود اما نهایتاً هنوز مشکل به‌صورت کامل حل‌وفصل نگردیده و این بخش بی‌تردید نیاز به ساماندهی و نظارت مستمر خواهد داشت.

رئیس اتاق همدان همچنین با اشاره به طرح دو پیشنهاد در کارگروه گردشگری سازمان میراث، گفت: یکی از این پیشنهادها، انتخاب 31 اردیبهشت به‌عنوان روز باباطاهر، شاعر نامی استان همدان و ثبت در تقویم ملی بوده و دیگری درج شعار همدان تاریخ و تمدن ایران‌زمین در سربرگ نامه‌های ادارات استان برای هفته گردشگری یا طول سال است.

وی ادامه داد: در جهت تقویت حوزه گردشگری می‌توان بیش‌ازپیش از ظرفیت باغ‌ها و اقتصادی سازی فضای آن‌ها بهره برد که مشابه این کار در باغات طرقبه و شاندیز مشهد صورت گرفته است. همچنین نظارت و اعطای مجوز این باغ رستوران‌ها می‌تواند در حیطه سازمان میراث فرهنگی باشد تا نظارت و ساماندهی نیز افزایش یابد.

برای تحقق توسعه اقتصادی، نگاه استانی جایگزین نگاه سازمانی شود

در این نشست، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز گفت: در استان همدان هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری وجود دارد که هرکدام از آن‌ها غنای فرهنگی و تاریخی لازم خود را دارد و باید از این ظرفیت به بهترین حالت ممکن بهره‌مند شد.

سیدمجتبی حسینی در رابطه با موضوع گلخانه‌ها اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در زمینه حمایت از تولید و صادرات و تسهیل موانع، موضوعات و پیشنهادات حوزه گلخانه‌ها اگر به‌صورت موردی باشد می‌توان در کارگروه ستاد تسهیل طرح و پیگیری کرد و در سایر موارد نیز می‌توان موضوع رو به‌صورت اختصاصی در نشست ستاد گلخانه استان طرح و مصوبات لازم را دریافت کرد.

وی در رابطه با موضوع کارخانه تولید لعاب نیز تصریح کرد: با استناد به انجام طرح مطالعاتی با محوریت میراث فرهنگی و پیگیری ابعاد موضوع امکان مساعدت فراهم خواهد بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با تقدیر از حمایت‌های شهرداری در کمک به توسعه بخش‌های اقتصادی و کسب‌وکار در استان افزود: در مورد تخصیص زمین برای عرضه محصولات صنایع‌دستی از سوی شهرداری زمینی به وسعت 1200 مترمربع مشخص گردیده، ضمن اینکه امکان بهره‌برداری از ظرفیت پیاده‌روها هم با هماهنگی شهرداری و سازوکاری مشخص و متناسب با شأن استان بلامانع خواهد بود.

وی ادامه داد: بی‌تردید مصوبات جلسات شورای گفت‌وگو، ستاد تسهیل و جلساتی که در راستای حمایت از اقتصاد برگزار می‌شود باید ضمانت اجرا داشته باشند و وقتی فرصت و محدوده زمانی برای اجرای مصوبه مشخص می‌شود هم باید ضمانت اجرا داشته و هم دستگاه‌ها تمکین کنند.

وی تأکید کرد: برای رسیدن به هدفی واحد که توسعه بخش گردشگری به‌عنوان محور توسعه اقتصادی استان است می‌بایست نگاه استانی داشته باشیم نه نگاه سازمانی، حسینی افزود؛ این‌طور نباشد که صرفاً به بخش تحت مدیریت خود توجه داشته به قیمتی که سایر بخش‌ها آسیب ببینند و اهداف اصلی استان محقق نشود.

وی افزود: امسال سهم استان همدان از تبصره ۱۸ قانون بودجه، ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که ۴۴۵ میلیارد تومان آن به میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اختصاص داده شده است.

همچنین در این نشست، وفایی، معاون سازمان برنامه‌وبودجه استان نیز در این نشست گفت:  زمان‌بر بودن فرایندهای اداری در بحث سرمایه‌گذاری معضل بزرگی است که سرمایه‌گذاران را از استان فراری خواهد داد.

وی افزود: در طرح توانمندسازی محلات، دو هزار و بیست محله محروم در کشور شناسایی شده‌اند و قرار است در یک برنامه ۱۲ تا ۱۵ ساله با تمرکز بر جوانان این محلات و مناطق محروم به رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برسند که احیای خانه‌های تاریخی و هدایت این مکان به موضوعات کسب‌وکار در راستای محرومیت‌زدایی امکان بهره‌مندی از بودجه تخصیص یافته را در بخش گردشگری محقق می‌نماید.

به گفته وی، طی اقداماتی که در راستای محرومیت‌زدایی انجام شده، تاکنون ۴۴ محله کم‌برخوردار در سطح استان شناسایی شده‌اند.

علی‌اکبر فلاح نایب‌رئیس اتاق همدان و رئیس کمیسیون مالیات، تأمین اجتماعی و روابط کار اتاق همدان نیز در این نشست گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که موجب کند شدن سرعت فرایند اداری سرمایه‌گذاری در استان است موضوع پاسخ استعلام‌ها است که در این رابطه می‌توان پیشنهاد داد همانند مبحث استعلامات در حوزه روابط کار اگر دستگاه مربوطه ظرف مدت یک ماه پاسخ استعلام را ارائه نداد به‌منزله موافقت تلقی شود که این موضوع ضمن اینکه مسئولیت پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی را افزایش خواهد داد در تسریع روند اداری راهگشا خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز در این نشست گفت: ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی و حذف مالی و عوارض خانه‌های تاریخی در استان ضروری است.

معصوم علیزاده افزود: اعتبار و ظرفیت کامل برای بازسازی و مرمت همه بناهای تاریخی را داریم و تأمین هزینه برای تملک این املاک بسیار بالاست و ما در استان توان تملک آن‌ها را نداریم.

در ادامه هادی خورشیدی، مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان همدان به ارائه مسائل مطرح شده در حوزه گردشگری پرداخت و گفت: ساماندهی باغ‌ها و باغ تالارها که بدون در نظر گرفتن الزامات قانونی در مسیرهای گردشگری فعالیت می‌کنند و مجوز اغلب آنها توسط اتحادیه‌های صنفی صادر می‌شود موجب آسیب به تأسیسات گردشگری رسمی می‌شوند که در این رابطه پیشنهاد می‌شود اتحادیه‌های صنفی زیر نظر اتاق اصناف، در حوزه گردشگری برای باغ‌ها و باغ تالارها و سایر صنوف گردشگری با اخذ مجوز از شهرداری‌ها فقط مجاز به ارائه پروانه کسب در حوزهٔ حریم شهرداری‌ها هستند. همچنین نظارت این‌گونه واحدهای دایر مانند باغ تالارها و باغ‌ها زیر نظر میراث فرهنگی قرار گیرند و کلیه واحدهای باغ و باغ تالار ایجادی بایستی مجوز کسب فعالیت خود را از میراث فرهنگی دریافت کنند.

وی افزود: اتخاذ تمهیدات لازم در راستای احداث کارخانه تولید لعاب در شهر لالجین با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه مصرفی لعاب نیز از مسائلی است که می‌بایست موردبررسی قرار گیرد و پیشنهاد می‌شود طرح احداث کارخانه تولید لعاب صنعتی جهت رفع نیاز کارگاه‌های تولید سفال و سرامیک جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان قرار گیرد و اداره کل سرمایه‌گذاری استانداری و اداره کل امور اقتصادی و دارایی نیز در مورد معرفی طرح به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اقدام کنند.

خورشیدی ادامه داد: ساماندهی و ایجاد بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی برای عرضه مستقیم تولیدات از مهم‌ترین مسائل حوزه گردشگری است که در این رابطه فیضی نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق همدان اظهار داشت با عنایت به ماده 16 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار شهرداری‌ها موظف هستند به‌منظور بالا بردن امکان دسترسی تولیدکنندگان خرد و متوسط به بازار مصرف، از زمین‌های متعلق به خود و یا وزارت راه و شهرسازی مکان‌های مناسبی برای عرضه کالای تولید داخل آماده کنند لذا پیشنهاد می‌شود شهرداری محترم در این زمینه اقدامات عاجل به عمل آورد.

مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگو در ادامه این نشست خواستار تسریع در اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری ایجادی میراث فرهنگی و گردشگری شد و گفت:  اتخاذ تمهیدات لازم به‌منظور تسریع در اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری به‌صورت خارج از نوبت و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری به دلیل زمان‌بر بودن فرایند پاسخ استعلامات و تأیید کمیسیون‌های مربوطه همچنین طولانی بودن صدور پروانه یا تمدید پروانه ساختمانی و ایجاد دل‌زدگی در سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از مهم‌ترین مباحثی است که باید رفع و تسهیل شود.

در ادامه این نشست، موضوع تخصیص بخشی از درآمد شهرداری‌ها و هزینه کرد آن در حوزه گردشگری شهری مطرح و پیشنهاد شد: با توجه به اینکه عوارض به‌صورت تفکیکی جمع‌آوری نمی‌شود اما هزینه کرد آنها به‌صورت سرجمع است، شهرداری‌ها به دلیل کسب انتفاع از فعالیت‌های گردشگری درصدی از عوارض جمع‌آوری شده را به امور مربوط به مصارف مختلف در این زمینه ازجمله تبلیغات و سایر امور مربوط در گردشگری هزینه کند. فوریت در این امر به‌گونه‌ای باشد که در بودجه سال 1402 شهرداری‌ها این موارد لحاظ شود.

در بخش دیگری از چهل و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی استان همدان، موضوع معافیت عوارض بافت‌های واجد ارزش تاریخی و تملک آنها توسط سازمان میراث فرهنگی را موردبررسی قرار گرفت و در این رابطه پیشنهاد شد: بر اساس ماده 12 قانون بازسازی و حمایت از بافت‌های فرهنگی و ماده 2 آئین‌نامه قانون مذکور حمایت از مالکین و بهره‌برداران خصوصی آثار غیرمنقول و بافت‌های فرهنگی که معافیت‌هایی را جهت مرمت و احیاء و محاسبهٔ هزینه انشعابات بر مبنای مصرف فرهنگی دارند اجرایی شود که در حال حاضر این موضوع از طرف شهرداری‌ها رعایت نمی‌شود. همچنین در سال‌های گذشته که املاک قیمت نازل‌تری داشتند میراث فرهنگی از بودجه‌های در اختیار جهت تملک بافت‌های تاریخی اقدام می‌نمود لیکن به علت افزایش قیمت‌ها در ملک و عدم تخصیص اعتبار در این زمینه اداره میراث فرهنگی از تملک املاک واجد شرایط ناتوان مانده است.

همچنین پیشنهاد شد: استانداری همدان از طریق وزارت میراث فرهنگی به‌منظور تأمین اعتبار مورد نیاز تملک بافت‌های فرهنگی و تاریخی پیگیری لازم معمول فرمایند. در پایان نیز به موضوع توسعه اقامتگاه‌های گردشگری در مناطق کم برخوردار اشاره گردید و از سوی فعالان حوزه گردشگری پیشنهاد شد به‌منظور توسعه اقامتگاه‌های گردشگری به‌ویژه هتل‌های چهار ستاره به پایین و مهمان‌پذیرها و مهمانسراها در مناطق کمتر توسعه‌یافته شهرهای استان به‌ویژه مناطق 3 و 4 واقع در شهرداری همدان معافیت عوارض شهرداری برقرار شود و این معافیت‌ها در طول دورهٔ سرمایه‌گذاری تا پایان دوره بهره‌برداری همچنان حفظ شود.

موضوعات :
در همین رابطه