رئیس اتاق یزد، اجرای طرح توانمندسازی نیروی انسانی جهت پیشبرد اهداف صنعت در استان و کشور را موضوعی بسیار مهم دانست و گفت: هدف این طرح رفع نیازهای صنعت در رشتههای مختلف است که توجه ویژهای را میطلبد و در همین راستا باید اقدامات آموزشی مناسب برای تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در نظام آموزشی دیده شود.
محمدرضا قمی در جلسه فوقالعاده شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد، در خصوص لزوم برگزاری این جلسه فوقالعاده، اظهار کرد: این جلسه در ادامه جلسه پیشین این شورا که به شتابدهندهها اختصاص داده شده بود و در ارتباط با راهاندازی مرکز مهارت افزایی و توسعه سرمایه انسانی، تشکیل شده است.
دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد، موضوع تعهد و یا احساس تعلق به محیط کار را از ضروریات تربیت نیرو دانست و گفت: ارزش کار مفهومی جدی است که باید به دانشجویان آموخته شود؛ زیرا در نهایت هدف این است که دانشجو بهعنوان نیروی انسانی وارد محیط کار شود و این نکته حائز اهمیت است که قبل از هر چیز در دانشجو و نیروی انسانی این انگیزه ایجاد و احساس تعلقخاطر به محیط کار آموزش داده شود.
وی با بیان اینکه یکی از اساسیترین مشکلات تولیدکنندگان، عدم مانایی نیروی انسانی است، تصریح کرد: فرد محل کار را متعلق به خود نمیداند درحالیکه باید بداند اگر چراغی روشن است صرفاً به سود کارفرما نبوده و سود وی نیز در همین راستا تعریف میشود؛ این موضوع بسیار حیاتی است و باید در کنار آموزشهای تخصصی به این مورد نیز بهصورت ویژه پرداخته شود.
قمی ادامه داد: حتی اگر نیروی انسانی جزو بهترین متخصصها باشد باید انگیزه کار کردن و احساس تعلق را در وی ایجاد کرد اما امروز اوضاع بهگونهای است که فرد باوجود تأمین بحث مالی نیز از محیط کار خود فراری است.
قمی در نهایت یادآور شد: برای تقویت نیروی انسانی، دانشجویان در ابعاد متفاوت نیاز به آموزش و تقویت مهارت دارند و درخواستم از مرکز مهارت افزایی و توسعه سرمایه انسانی این است که پس از انتخاب دانشجویان و سایز ملزومات بخش خصوصی را نیز در جریان قرار دهد تا بتوان در این حوزه و تطابق آموزش با نیازهای صنعت یاری برسانیم.
آموزش همهجانبه دانشجویان برای رفع نیاز صنایع استان
رئیس پردیس فناوری دانشگاه یزد نیز در این نشست با تقدیر از اهتمام ویژه اتاق یزد در بررسی طرح توانمندسازی نیروی انسانی جهت پیشبرد اهداف صنعت، گفت: ایده این طرح زمانی مطرح شد که درخواستهای زیادی از جانب صنعت برای در اختیار گرفتن نیروی متخصص به دانشگاه روانه شده بود. در این خصوص یک سال و نیم پس از تشکیل پردیس فناوری، جمعی از دغدغهمندان حوزه اشتغال برای همفکری دعوت شدند تا با توجه به کارآمدی دانشگاه در رفع این مشکل صنعت، شتابدهنده استعداد ایجاد شود و در این راستا نیز طرح تشکیل پایگاهی جهت توانمندسازی استعدادها که چکیدهای از بررسیها در این خصوص بود، مطرح شد.
احمدرضا فقیه خراسانی ادامه داد: در این میان، تجربه خوب مرکز علم و کار اتاق که عملکرد مناسبی در دانشگاه داشت، به کمک آمد اما احساس شد تا نمایندهای از دانشگاه به این حوزه ورود نکند اتفاق مهمی رخ نمیدهد زیرا هرچقدر که بخش خصوصی تلاش کند به استخر دانش استان دست پیدا کند به چشم غریبه به آنها مینگرند و این مهم محقق نمیشود بنابراین ضرورت تشکیل مرکز مهارت افزایی و توسعه سرمایه انسانی از این نقطه نشات میگیرد.
وی افزود: اهمیت نیروی انسانی و توجه به توانمندسازی و اقدام جهت تقویت آن در استان بر همگان مشهود است، چندی پیش نمایشگاه کار در حوزه کامپیوتر برگزار شد تا شرکتها نیازمندیهای خود را در آنجا به نمایش بگذارند، با بررسیهای انجام شده 400 عنوان شغلی از این نمایشگاه استخراج و نزدیک به 5 رزومه نیز دریافت شده بود و این نمایانگر این نکته است که با ادامه این روند میتوان اتفاقات خوبی در این خصوص رقم زد.
رئیس پردیس فناوری دانشگاه یزد، معضل حوزه کامپیوتر و برنامهنویسی را روی آوردن متخصصان این حوزه به فعالیت فریلنسری دانست و گفت: امروز اکثر برنامهنویسها بهصورت فریلنسری فعالیت میکنند و درآمدهای خود را به دلار دریافت میکنند و حاضر به کار در شرکتها نمیشوند در این خصوص دانشگاه یزد برنامه دارد تا با ایجاد فضای کار اشتراکی فریلنسرها را شناسایی کند.
فقیه خراسانی، باز شدن درهای دانشگاه به روی بخش خصوصی برای دسترسی به استخر دانش استان را از نتایج این طرح عنوان کرد و گفت: دانشگاه یزد درهای خود را به روی بخش خصوصی باز میکند اما از قسمت اداری خود دانشگاه نمایندهای حضور دارد. اکنون نیز در قالب طرحی بهصورت مشترک با شرکت رهیار دورههای آموزشی چادرملو برگزار و همچنین نقش تسهیل گری نیز برای این شرکت ایفا میشود.
وی رفع نیاز شرکتها را در قالبهای مختلف ازجمله بوتکمپهای توانمندسازی معرفی و تصریح کرد: در انتهای برگزاری این بوتکمپها شغل شرکتکنندگان گارانتی خواهد بود به شرطی که متقاضیان بتوانند در امتحان نهایی دوره موفق شوند. کمکی که استان در این طرح میتواند داشته باشد تخصیص کمکهزینههای برگزاری این دورهها برای دانشجویان است زیرا ممکن است هزینههای این دوره برای دانشجو زیاد باشد.
رئیس پردیس فناوری دانشگاه یزد افزود: این طرح در صورت اجرایی شدن میتواند همانند طرح بورسیه شغلی قابلیت اجرا در سطح کشور و سایر دانشگاه را نیز داشته باشد.
فقیه خراسانی با اشاره به اهمیت مسائل اجتماعی و نحوه برخورد نیروی انسانی در محیط کار و قرار دادن آموزش مهارتهای نرم در دستور کار این مرکز، گفت: در این خصوص مصاحبههای روانشناختی با همکاری دانشکده روانشناسی انجام میشود و دانشگاه یزد بدون هیچگونه چشمداشت مالی وظیفه خود میداند تابه صنعت برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص کمک و همچنین برای دانشجویان خود شغل پایدار ایجاد کند.
وی افزود: اکنون شرکتهایی وجود دارند که در حال فعالیت در حوزه توانمندسازی نیروی کار هستند اما تفاوت در اینجاست که این شرکتها به استخر دانش دانشگاه یزد دسترسی ندارند و به همین دلیل است که نیاز در این حوزه همچنان احساس میشود.
رئیس پردیس فناوری دانشگاه یزد، عدم دسترسی سایرین به استخر دانش را ناشی از دشواری ایجاد اعتماد بین بخش خصوصی و دانشگاه دانست و گفت: دانشجویان دیدگاه خوبی به بخش خصوصی ندارند و ممکن است از این دورهها به این دلیل که بخش خصوصی دکانی برای خود باز کرده است، استقبال نکنند درحالیکه اعتماد به دانشگاه در وضعیت مناسبتری قرار دارد، این طرح همچنین به ترمهای آخر محدود نمیشود بلکه برنامههایی برای چهار ترم و حتی ششترم طراحی شده است و همه متقاضیان میتوانند در این دورهها شرکت کنند و در نهایت دو کارنامه آموزشی و مهارتی که فایل ارائه و معتبر است، به آنها تعلق میگیرد.
فقیه خراسانی با تأکید بر اجرای هدفمند این طرح و هماهنگ با تقاضای صنعت، تصریح کرد: ممکن است این تفکر ایجاد شود که قصد دانشگاه یزد ایجاد رقابت با سایر شرکتهای بخش خصوصی فعال در حوزه توانمندسازی بوده که باید گفت اینگونه نیست و برعکس بنا بر این است این مرکز درگاهی برای تسهیل گری فعالیت این شرکتها ایجاد کند.
رئیس پردیس فناوری دانشگاه یزد منابع انسانی خوب را گنجهایی ارزنده و نیروی انسانی بد را بسیار ضرر رسان به واحد تولیدی دانست و افزود: تنها کاری که در این خصوص از دست دانشگاه برمیآید این است که از افراد منتخب قبل ورود به محیط کار مصاحبه شغلی بگیرد و دانشکده روانشناسی نیز میتواند در این راستا کمک کند. هرچند حل این مشکل قابل تضمین نیست ولی میتوان با امتیازدهی به ابعاد مختلف فرد در مهارتهای نرم تا حدودی با نیروی انسانی و ویژگیهای وی آشنا شد.
وی افزود: در بحث اشتغال هرکسی فعالیت کند نوعی خدمت است، نسل جدید بهگونهای نیستند که بتوان با آنها به زمان قدیم سخن گفت و پیدا کردن زبانی مشترک دشوار است به همین دلیل است که آموزش همهجانبه و توجیهی برای آمادهسازی کامل آنها در دستور کار قرار دارد.
فقیه خراسانی در نهایت تحقق این مهم را نیازمند همراهی بخش خصوصی و صنعت دانست و گفت: تمام مشکلاتی که امروز در این حوزه وجود دارد به این دلیل است که هر دو بخش بهصورت مجزا راه خود را میروند و این طرح نشاندهنده این است که درهای دانشگاه به روی صنعت باز است تا بتوان این مشکل را بهصورت مؤثری رفع کرد.
فعالیت در حوزه تأمین نیروی انسانی، باید حرکتی توانمندساز باشد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد نیز در ادامه نشست با اشاره به نکاتی طرح راهاندازی مرکز مهارت افزایی و توسعه سرمایه انسانی را حائز اهمیت دانست و گفت: سرفصلهای آموزشی در این طرح باید بهصورت استاندارد و مبتنی بر نیاز صنایع تدوین شود به این معنا که به میزان موردنیاز زمان به دروس تئوری و عملی اختصاص داده و در نهایت دانشجو باید به انتظارات دوره عملی بهخوبی پاسخ دهد، آنچه از وضعیت کنونی میتوان نتیجه گرفت این است که شرکتهای فناوری، آموزشی و تحقیقاتی نتوانستند خود را توانمند کنند تا به سیستمهای بخش خصوصی جذب شوند و یا سیستمهای بخش خصوصی این توانمندی را ندارند تا مقدمات لازم را برای نیروی انسانی خود ایجاد کنند بنابراین ضرورت دارد این مشکلات مرتفع گردد.
سید مسعود عظیمی با اشاره به اهمیت حفظ نیروی متخصص در داخل کشور تصریح کرد: امروزه نیرویهای انسانی در کارخانهها حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان حقوق دریافت میکنند ولی مانایی ندارند، مهاجرت و کار در شرکتهای خارجی با ۳ تا ۴ هزار یورو درآمد را انتخاب میکنند. البته این از دست پردیس فناوری خارج است و باید فکر اساسی در این مورد اندیشید.
وی تصریح کرد: فعالیت در حوزه تأمین نیروی انسانی، باید حرکتی توانمندساز باشد، در نتیجه این طرح، توانمندسازی نیروهای انسانی از سطح صنعت به دانشگاه محول میشود و این مهم باوجود شرکتهای موازی فعال در این حوزه توان رقابتی خوبی برای اثرگذاری هر چهبهتر ایجاد میکند.
عظیمی در نهایت خاطرنشان کرد: این موضوع به کارگروه اقتصادی جهت تأمین اعتبار جهت کمکهزینه به دانشجویان که از دانشگاههای مختلف در مرکز توانمندسازی ثبتنام میکنند، فرستاده شود تا بتوانیم در کارگروه شورای برنامهریزی به مدلی جهت تحقق این مهم دست یابیم و همچنین این طرح در قالب پیشنهاد با اتاق ایران مطرح تا بهعنوان یک الگو در سایر استانها نیز اجرا شود.