راهآهن اینچهبرون-گرمسار یکی از پروژههای ریلی است که در مسیر برقی شدن قرار دارد و به گفته شهریار افندیزاده، معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی، قرار است روسیه تا ۱۵ دسامبر امسال (۲۴ آذرماه ۱۴۰۱) نحوه حضور و مشارکت خود را در تکمیل این پروژه اعلام کند.
پیش از این ایگور لویتین، دستیار رئیس جمهور روسیه با مسئولان راه و شهرسازی دیدار و در خصوص افزایش همکاریهای حمل و نقلی گفتوگو کرده بود؛ او در این خصوص گفته بود که روسیه بر اساس دستور رییسجمهور این کشور دنبال اجرای خط آهن رشت-آستارا، برقیسازی خط اینچه برون- گرمسار و افزایش ظرفیتهای همکاریهای حمل و نقلی دو کشور است.
شرکت راهآهن به این موضوع تاکید کرده که تسریع آغاز عملیات اجرایی ساخت این مسیر ترانزیتی تضمینکننده ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد بود و در صورت توسعه و بهسازی خطوط موازی و افزایش ظرفیت، با دوخطه کردن مسیر ریلی مذکور در چشمانداز افق طرح، ترانزیت تا ۴۰ میلیون تن کالا در سال ارزیابی شده است.
با وجود این، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی معتقدند که فقط تکمیل خط ریلی مهم نیست، بلکه مسئولان باید چشمههای بار را برای ترانزیت پیدا کنند، اگرنه راهاندازی خط ریلی برای سرمایهگذار صرفه ندارد؛ کمااینکه مرز اینچهبرون در گلستان به روسیه وصل است اما بار ترانزیتی ندارد.
علاوه بر این درباره مشارکت روسیه در تکمیل پروژه ریلی رشت-آستارا در گذشته صحبت شده بود و طی آخرین اخبار حدودا یک ماه پیش اعلام شد روسها طرح مالی خود را برای این پروژه ارائه داده و اعلام آمادگی کردند و این طرح در وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل است؛ اما هنوز از نحوه حضور روسیه در پروژه راهآهن رشت-آستارا خبری نشده و اکنون صحبت از مشارکت آنها در پروژهای دیگر است. حال باید دید در نهایت این طرحها با همکاری روسیه تکمیل میشوند یا نه.