رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیدمهدی طبیب زاده در آئین نکوداشت پژوهشگران برگزیده استان کرمان

برای حل معضلات پیچیده، نیازمند دانشگاه‌های نسل پنجم هستیم

رئیس اتاق کرمان با تأکید بر لزوم همکاری‌های منسجم و هدفمند دانشگاه و اقتصاد، می‌گوید: با توجه به درهم تنیدگی مسائل کسب‌وکار و توسعه، معضلات پیچیده‌ای داریم که حل آنها نیازمند دانشگاه‌های نسل پنجم است.

23 آذر 1401
کد خبر : 54952
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: کشور به فارغ‌التحصیلان متخصص، دانشمند، کارآفرین، ارزش‌آفرین، جامع‌نگر و مؤثر بر محیط و حافظ محیط‌زیست نیاز دارد و برای حل معضلات پیچیده استان نیاز داریم تا دانشگاه به‌سوی نسل پنجم حرکت کند. 

سیدمهدی طبیب زاده، در آئین نکوداشت پژوهشگران و فناوران برگزیده سال ۱۴۰۱ استان کرمان، افزود: برای اینکه همکاری‌های منسجم‌تر، هدفمندتر و نتیجه‌گراتر بین دانشگاه و اقتصاد شکل گیرد، با توجه به وسعت و تنوع همکاری بین دو طرف باید چارچوبی توسعه‌یافته برای آن در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در اتاق کرمان به موضوعاتی مانند آموزش، پژوهش، کارآفرینی، مسئولیت اجتماعی، محیط‌زیست، جامعه، بهره‌وری، صنعت نسل چهارم و پنجم، مدیریت دانش، مهارت‌آموزی، اقتصاد دانش‌بنیان و دانش فنی پرداخته‌ایم که در ارزش‌های دانشگاه نسل چهارم و پنجم نیز می‌گنجد.

طبیب زاده تصریح کرد: پیچیدگی و درهم تنیدگی مسائل کسب‌وکار، توسعه، پایداری در توسعه، تعاملات جامعه و محیط‌زیست توسط دانشگاه نسل سوم حل نمی‌شود، بلکه دانشگاه باید نسبت به توسعه اجتماعی اقدام کند تا اثرات ملموس بر محیط به‌جای بگذارد.

رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: دانشگاه باید در راستای یاری‌رساندن به اشتغال آفرینی، برای مخاطبین خود که به دانشگاه اعتماد کرده‌اند، اثرگذار باشد.

وی بیان کرد: جامعه انتظار دارد که یک دانشگاه آموزش‌دهنده، پژوهنده و کارآفرین، بتواند تأثیر خود را با رویکرد ارتقا سطح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زندگی، منابع انسانی، ارتقا سطح زندگی و رشد فرهنگی نشان دهد که به همین دلیل دانشگاه نسل چهارم طراحی شد تا بر محیط پیرامون تأثیرات مثبت خود را بر جای گذارد و آن را متحول سازد.

طبیب زاده، اظهار کرد: با مطرح‌شدن بحث توسعه پایدار، لزوم طراحی دانشگاه‌هایی با رویکرد محیط‌زیستی احساس می‌شود که تلفیق توانمندی‌های اتاق بازرگانی با دانشگاه، می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند.

وی اظهار کرد: با تلفیق منابع فیزیکی موجود و برداشت عالمانه از آن، اقتصاد استان و آینده آن را که بر دو پایه اقتصادی ناپایدار معدن و کشاورزی تکیه داده، نجات می‌یابد و این راهی الزامی است و نه انتخابی، پس باید این هشدار را جدی بگیریم.

در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر سال ۱۴۰۱ استان کرمان از ۶۶ نفر پژوهشگر و فناور برتر در ۱۱ بخش تجلیل شد.

 

موضوعات :
در همین رابطه