رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست بررسی همکاری‌های تجاری ایران و ارمنستان

ارمنستان، دروازه ورود کالاهای ایرانی به مقاصد صادراتی است

در نشست بررسی همکاری‌های تجاری ایران و ارمنستان در اتاق کرمان با اشاره به جایگاه و ویژگی‌های ارمنستان، بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بازار این کشور برای صادرات کالاهای ایران به سایر مقاصد صادراتی تأکید شد.

26 آذر 1401
کد خبر : 54983
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: علاوه بر اینکه می‌توان محصولات مختلف استان را در ارمنستان عرضه کرد، این کشور می‌تواند دروازه ورود کالاهای ایرانی به مقاصد دوم صادراتی ما باشد و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست بررسی همکاری‌های تجاری ایران و ارمنستان، با اشاره به سنخیت فرهنگی دو کشور افزود: در مرز ایران و ارمنستان منطقه‌ای اقتصادی ایجاد شده که می‌توان برخی تولیدات را در آنجا انجام داد و صادر کرد.

وی ادامه داد: ما در اتاق کرمان آماده دریافت نظرات و پیشنهادهای فعالان اقتصادی و اعضای تشکل‌های اقتصادی برای اعزام هیات و حضور در نمایشگاه و همچنین راه‌اندازی مرکز تجاری کرمان در ارمنستان هستیم.

 رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: ارمنستان به دلیل جمعیت کم این کشور شاید بازار چندان پررونقی برای صادرکنندگان نباشد اما سکوی پرتاب خوبی برای صادرات محصولات به روسیه است.

محمدعلی محمدمیرزائیان افزود: برای صادرات مستقیم محصول از ایران به روسیه حدود 28 درصد مالیات باید پرداخت شود درحالی‌که بیشتر این صادرات به‌صورت غیرمستقیم از ایران به ارمنستان و قرقیزستان صادر و از آنجا به مقصد روسیه صادرات مجدد می‌شوند.

وی اظهار کرد: در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا استقبال خوبی از محصولات کرمان می‌شود که باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق کرمان در ادامه این نشست گفت: ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیاست که مرز مشترک با ایران دارد و ما می‌توانیم از این فرصت در کنار روابط مناسب دو کشور بهترین استفاده را انجام دهیم.

معصومه سعید خاطرنشان کرد: رتبه آغاز کسب‌وکار در ارمنستان در بین 190 کشور دهم است و این کشور دسترسی به دریای سیاه و کشورهای غربی را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ارمنستان کشور وارداتی و وابسته به اقتصاد وارداتی است، بیان کرد: ارمنستان می‌تواند به‌واسطه تعرفه‌های ترجیحی مناسب با اوراسیا، ژاپن و اروپا، پلتفرم خوبی برای صادرات مجدد باشد.

سعید، به پیگیری‌های صورت گرفته از سال پیش تاکنون، برای اعزام تیم کارشناسی به ارمنستان از طریق سفارت ایران در این کشور اشاره و تصریح کرد: کنفرانس و نمایشگاه بازرگانی و صنعتی اوراسیا از 12 تا 15 بهمن‌ماه سال جاری در ایروان ارمنستان برگزار می‌شود که می‌توان از این فرصت برای اعزام تیم کارشناسی و هیات تجاری به ارمنستان استفاده کرد.

موضوعات :
در همین رابطه