رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

کامران ندری در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

قبل از تغییر نرخ بهره باید مقدمات استفاده از این ابزار مهیا شود

کامران ندری، کارشناس اقتصادی، تغییر نرخ بهره را مثبت می‌داند؛ اما می‌گوید: این ابزار مانند تیغ جراحی است و اگر سیاست‌گذار نحوه کار با آن را نداند، ضررهای آن بیش از منافعش خواهد بود؛ پس ابتدا باید مقدمات آن‌را فراهم کند.

01 دی 1401
کد خبر : 55043
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به رشد نرخ ارز و طلا گفت: ما در حال تجربه نرخ‌های تورم بالایی هستیم که حتی در اقتصاد با سابقه تورم مزمن خودمان هم بی‌سابقه است.

کامران ندری در گفت‌و‌گو با «اتاق ایران آنلاین» افزود: پنج دهه است که تورم در ایران دورقمی و بالاتر از کشورهای دیگر است؛ اما تورم بالای 40 درصد را در چهار سال گذشته به این سو تجربه می‌کنیم و این احتمال وجود دارد که تورم سال آینده ما به جای 50 درصد 70 درصد باشد.

ندری درباره احتمال ورود به شرایط ابرتورمی گفت: هرچه نرخ تورم بالاتر می‌رود احتمال اینکه گرفتار وضعیت ابرتورمی شویم بیشتر می‌شود. البته اگرچه این احتمال بالاتر رفته است اما همچنان احتمال قوی نیست. یعنی به طور مثال اگر پنج سال پیش احتمال اینکه ایران دچار ابرتورم شود دو درصد بود این احتمال الان به 10 درصد رسیده است. بنابراین احتمال حرکت کشور به سمت ابرتورم از گذشته بیشتر شده اما باز هم این احتمال چندان بالا نیست. دست کم در کوتاه مدت فکر نمی‌کنم گرفتار ابرتورم شویم اما گر بخواهیم به همین شیوه چهارسال گذشته حرکت کنیم این احتمال روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

او بر همین اساس تاکید کرد: ما باید تجدید نظر جدی و اساسی در شیوه اداره کشور داشته باشیم و از خطاهایی که از گذشته مرتکب شدیم دست برداریم.

افزایش نرخ سود بانکی به شرط اجرای درست، می‌تواند اقدام مثبتی باشد

ندری با اشاره به اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی درباره احتمال افزایش نرخ سود بانکی ادامه داد: این موضوع را که بانک مرکزی به این صرافت افتاده که نرخ بهره را افزایش دهد، مثبت تلقی می‌کنم. این اقدام نشان می‌دهد سیاستگذار پولی ما به این نتیجه رسیده که نرخ‌های بهره جاری در کشور چه در بازار بین بانکی و چه در بانک‌ها متناسب با شرایط تورمی موجود در اقتصاد نیست. این یعنی ما در حال درس گرفتن از خطاهای گذشته هستیم. این اقدام درستی است البته مشروط بر اینکه بانک مرکزی بتواند از ابزار نرخ بهره به درستی استفاده کند.

او افزود: نرخ بهره مثل چاقوی جراحی است و اگر بلد نباشید چطور از این چاقو استفاده کنید ممکن است ضررهای آن بیشتر از منافعش جلوه کند. استفاده از نرخ بهره به عنوان یک متغیر سیاستی مقدماتی دارد که بانک مرکزی باید آن را فراهم کند؛ در غیر این صورت ممکن است افزایش نرخ بهره مشکل آفرین هم باشد.

این کارشناس اقتصادی درباره مقدمات لازم برای استفاده مطلوب از ابزار نرخ بهره در کنترل تورم گفت: نرخ‌های دستوری بهره بانک‌ها حذف و یا تعدیل شوند. مقررات احتیاطی بانک‌ها نیز باید خیلی جدی‌تر و با دقت بیشتری اعمال شوند. اگر بانک مرکزی در مورد اجرای مقررات احتیاطی بانک‌ها سختگیرانه عمل کند و بانکها را ملزم کند به شکل سالم رفتار کنند خطرات افزایش نرخ بهره در اقتصاد کاهش پیدا می‌کند و منافع آن که کنترل تورم است بروز می‌کند؛ اما اگر بانک مرکزی نداند چطور این سیاست را اجرا کند، اجرای آن می‌تواند تبعات منفی داشته باشد.

ندری تاکید کرد: بهترین کاری که بانک مرکزی می‌تواند در کوتاه مدت برای کنترل تورم انجام دهد این است که به کمک متخصصان و افراد مطلع و دارای دانش پولی کانال اثرگذاری نرخ بهره در اقتصاد را فعال کند. البته این طور نیست که اگر امروز کانال نرخ بهره را فعال کنند بلافاصله اثر آن در اقتصاد دیده شود و این امری زمان بر است.

او گفت: به نظر می‌رسد تصمیمی که بانک مرکزی در رابطه با افزایش نرخ‌های بهره می‌گیرد تصمیم درستی است. اگر مسئولین فعلی بانک مرکزی دانش و تخصص کافی برای اجرای آن را ندارند باید افراد جدیدی که تخصص دارند را برای انجام آن پیدا کنند.

در همین رابطه