رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نمایشگاه آینده چاپ ایران افتتاح شد

نمایشگاه آینده چاپ ایران با حضور جمعی از فعالان حوزه‌های چاپ، لیبل، بسته‌بندی و صنایع وابسته روز گذشته در مرکز نمایشگاهی ایران مال افتتاح شد.

21 دی 1401
کد خبر : 55293
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین نمایشگاه آینده چاپ ایران با هدف معرفی توانمندی‌های صنعت چاپ ایران، تبادل دانش، آگاهی و انتقال تکنولوژی، توسعه بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور مسئولان فرهنگی و فعالان این حوزه در مرکز نمایشگاهی ایران مال افتتاح شد.

این نمایشگاه با موضوعات چاپ و بسته‌بندی، چاپ ۳ بعدی، کاغذ، لیبل، کارتن و مقوا، مرکب، ماشین‌آلات، پلاستیک و پلیمر، مواد اولیه، روش‌های نوین تولید و تبلیغات و برنامه‌های جانبی (کارگاه‌های آموزشی مرتبط با صنعت چاپ و بسته‌بندی): مدیریت رنگ در طراحی و پیش از چاپ – ساختار طراحی بسته‌بندی – طراحی محصول در چاپ فلکسو برگزار شده و تا 23 دی‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ برقرار است.

 تلاش برای تبدیل ایران به قطب صنعت چاپ

بابک عابدین، رئیس نمایشگاه آینده چاپ ایران با اشاره به برگزاری این رویداد گفت: امیدواریم بتوانیم با برگزاری این نمایشگاه در حوزه چاپ و عرضه آن در جامعه بین‌الملل تحول خوب و مناسبی در صنعت چاپ کشور ایجاد کنیم.

وی هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه را تقویت فعالیت تولیدمحور و نوآورانه اعلام کرد و ادامه داد: در تلاشیم که روند روبه‌جلو و به سمت آینده داشته باشیم، یکی دیگر از اهداف ما تغییر نگرش نسبت به چاپ همچنین ایجاد تحول و توسعه در صنعت چاپ کشور است.

عابدین با طرح این موضوع که نمایشگاه آینده چاپ ایران در تلاش است مرکزی برای ارائه و عرضه تولیدات و خدمات صنعت چاپ به منطقه و خارج از کشور باشد، تأکید کرد: امیدواریم ایران در آینده نزدیک ایران به بازار و محل ارائه خدمات چاپ و بسته‌بندی در دنیا و منطقه تبدیل شود.

وی تأکید کرد: در کنار هم قرار گرفتن بازدیدکنندگان شرکت‌های خارجی در کنار تولیدکنندگان داخلی و منطقه می‌تواند زمینه‌ای ایجاد کند تا ایران را به قطب منطقه در حوزه چاپ و بسته‌بندی تبدیل شود.

عابدین در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: باید در مسیر توسعه و پیشرفت با حرکت روبه‌جلو و مستمر توجه مسئولان و سیاست‌گذاران را به حوزه چاپ جلب و بخش صادرات را در کشور تقویت کنیم.

وی یادآور شد: با فعال شدن مسیر فعالیت در بخش صادرات و تقویت آن می‌توانیم در زمینه‌های مختلف مطالبه‌گر باشیم و مطالبات خود را به‌عنوان صادرکننده از مسئولان بخواهیم.

 باید فرصت‌های صنعت چاپ شناسایی شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: می‌توان با برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف اقداماتی انجام داد تا شرایط کار برای نوآوری و خلاقیت فعالان بخش خصوصی ایجاد شود.

احسان قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه باید فرصت‌های موجود در این حوزه را شناسایی کنیم، ادامه داد: در منطقه فرصت‌های بی‌نظیری برای فعالیت‌های صادراتی در حوزه‌های مختلف چاپ و بسته‌بندی وجود دارد، در استان خراسان اقدامات خوبی در حوزه جعبه سازی و کارتن‌سازی انجام می‌شود، همچنین در زنجیره تولید صنعت چاپ نیز صادرات خوبی شکل گرفته است.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه شبیه این کار باید در نقاط دیگر کشور هم انجام شود، عنوان کرد: تقویت این کار نیازمند انسجام و تقویت صنوف و اتحادیه‌ها است، هرچقدر برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست بیشتر باشد، ما به هدف خود نزدیک‌تر می‌شویم.

 صنعت چاپ در توسعه صادرات غیرنفتی کشور نقش بسزایی دارد

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در افتتاحیه این رویداد گفت: نمایشگاه آینده چاپ ایران می‌تواند موجب رونق کسب‌وکار صنعت چاپ کشور شود و زمینه‌های خوبی برای دیپلماسی فرهنگی در کشور ما ایجاد کند.

علی‌اکبر ابراهیمی افزود: اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بنید حامی این رویداد است و می‌توان امیدوار بود که با برگزاری این نمایشگاه تخصصی مثل آینده چاپ ایران در کشور در آینده نزدیک شاهد شکل‌گیری پایه‌های مستحکم صنعت چاپ ایران در منطقه باشیم.

 ابراهیمی با اشاره به دغدغه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صنعت چاپ، عنوان کرد: صنعت چاپ در توسعه صادرات کشور نقش بسزایی دارند و می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی نیز این نقش را داشته باشد.

وی تأکید کرد: هر واحد چاپی به‌عنوان یک میدان غیرنفتی برای صادرات صنعت چاپ کشور است، می‌توانیم با همدلی و همراهی یکدیگر، صنعت پویا و با اعتلایی داشته باشیم، البته در این میان نیاز به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری داریم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار شماست.

در همین رابطه