رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران مطرح شد

نیازمند یکپارچگی زنجیره صنایع‌دستی کشور هستیم

علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران با تأکید بر ضرورت یکپارچگی زنجیره صنایع‌دستی کشور گفت: تنها با هم‌افزایی و هماهنگی شاهد رشد این بخش خواهیم بود.

27 دی 1401
کد خبر : 55323
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران با حضور معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری در این نشست با اشاره به تشکیل کمیته هنرهای ملی که هدف آن ساماندهی هنرمندان و ایجاد فدراسیون است گفت: نیازمند یکپارچگی زنجیره صنایع‌دستی کشور هستیم تا با هم‌افزایی و هماهنگی شاهد رشد این بخش باشیم. او برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی را فرصتی مغتنم جهت دیده شدن این بخش دانسته و یادآور شد: طبق روال سال‌های گذشته کمیسیون گردشگری برنامه مدونی جهت حضور پررنگ در این رویداد دارد.

محمد اسکندری، مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو نیز به ضرورت اجرای قانون حمایت مصوب 1396 و آیین‌نامه اجرایی اشاره کرده و تأکید کرد: لازم است معاونت صنایع‌دستی در جهت تحقق اجرای این قانون تلاش مضاعف داشته باشد. او گفت با همکاری شورای گفتگو و کمیسیون گردشگری به دنبال احصا و حل مشکلات این بخش هستیم.

مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی با تأکید بر برگزاری نشستی تخصصی با صادرکنندگان صنایع‌دستی گفت: باید زنجیره صنایع‌دستی را به صورت کلی ببینیم. مسائلی در خصوص عدم حکمرانی درست در بخش صنایع‌دستی داریم که با همفکری با بخش خصوصی برطرف خواهد شد. رویدادی به نام سه گام که شامل معرفی، گفتگوی بین بخشی، تجاری‌سازی بازیگران صنایع‌دستی است تعریف کردیم. متأسفانه به خاطر فقدان شبکه از فعالیت بخش خصوصی در حوزه صنایع‌دستی بی‌خبریم. انشالا این شبکه با نشست‌های مشترک و برگزاری نمایشگاه مرتفع خواهد شد.

او افزود: اعتقاد ما این است بخش خصوصی بال صنایع‌دستی باشد. وقتی این اتفاق ثمربخش است که گفت‌وگوی بین حاکمیت و بخش خصوصی شکل بگیرد در غیر این صورت از فقدان شبکه‌سازی آسیب خواهیم دید.

جلالی در پایان از تغییر اساسنامه صندوق احیا و طرحی جهت بیمه هنرمندان صنایع‌دستی خبر داد و گفت: این موضوع در معاونت صنایع‌دستی دنبال می‌شود.

عباس نیک زاد، دبیر کمیسیون گردشگری نیز به نقش اتاق به عنوان بازوی مشورتی سه قوه اشاره کرده و گفت: متأسفانه شاهد عدم برگزاری مجامع و جلسات منظم در معاونت صنایع‌دستی با حضور بخش خصوصی و نمایندگان اتاق هستیم. در حالی که برگزاری مجامع مدون و مستمر بین بخش خصوصی و متولیان امر سبب هم‌افزایی و توسعه بخش صنایع‌دستی کشور خواهد شد.

آذری، مسئول کمیته صنایع‌دستی کمیسیون گردشگری نیز با اشاره به مطالبات فعالان صنایع‌دستی بیان کرد: عدم وجود اتحادیه و تشکل منسجم در بخش صنایع‌دستی و مشکلات مربوط به بیمه، مشکلات مربوط به انتقال صنایع‌دستی جهت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، عدم امکان مناسب برای تبلیغات محیطی، کاستن بوروکراسی اداری و ترویج صنایع‌دستی با استفاده از تولید محتوا از جمله انتظارات و مطالبات مورد اشاره او بود.

او تأکید کرد: در خصوص چالش دور ماندن تولیدکنندگان صنایع‌دستی از سلیقه بازار فکر اساسی کرد. همچنین پرداخت تسهیلات مربوط به بخش صنایع‌دستی و پرهیز از موازی کاری متولیان بخش صنایع‌دستی از دیگر موضوعات اساسی است که مسئولین باید برای آن فکری کنند.

بشیری عضو کمیسیون گردشگری نیز با اشاره به صدور دستورالعمل‌های خلق‌الساعه گفت: گاهی این دستورالعمل‌ها مالیات زیادی بر ما تحمل می‌کنند. خواست ما توقف این مدل تصمیم‌گیری‌ها و همچنین توقف رفع تعهدات ارزی در این بخش است.

ودود از کارآفرینان حوزه هنرهای صنایع‌دستی نیز با بیان اینکه هنرهای سنتی مورد غفلت واقع شده‌اند افزود: هنرهای سنتی به عنوان پیشران صنایع‌دستی و هنرهای ملی محسوب می‌شوند. به اعتقاد من تشکیل تیم‌های ملی هنرهای سنتی به جهت جلوگیری از انقراض هنرهای ملی ضروری است.

بختیاری، رئیس انجمن هنرمندان صنایع‌دستی هم در این نشست با اشاره به اهمیت بخش بازرگانی صنایع‌دستی گفت: انتظار این است که در دولت سیزدهم شاهد تحولی در بخش بازرگانی صنایع‌دستی باشیم. برگزاری نمایشگاه به خودی خود تحولی در بخش صنایع‌دستی ایجاد نمی‌کند. چرا که می‌بایست نگاه بلند مدت در برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی وجود داشته باشد. تکریم پیشکسوتان صنایع‌دستی و ایجاد بانک جامع اطلاعاتی در صنایع‌دستی در حوزه‌های مختلف از دیگر مطالبات او بود.

در همین رابطه