رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

علیرضا یاوری در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

کسب کرسی‌های تجاری بین‌المللی فرصتی برای رشد صادرات غیرنفتی است

علیرضا یاوری، معاون بین‌الملل اتاق ایران می‌گوید: کسب کرسی‌های تجاری بین‌المللی از جمله در CACCI فرصتی برای توسعه همکاری‌های ما با دیگر اعضا به ویژه در زمینه‌های غیرتحریمی و رشد صادرات غیرنفتی است.

02 بهمن 1401
کد خبر : 55361
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

علیرضا یاوری، معاون بین‌الملل اتاق ایران که اخیراً برای دوره دو ساله به عنوان عضو کمیسیون داوری و ADR در اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) پاریس و همچنین به عنوان نایب‌رئیس کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه (CACC) انتخاب شده است، در گفت‌وگویی با «اتاق ایران آنلاین» به تشریح اهمیت این کرسی‌های بین‌المللی و برنامه‌های خود برای استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده پرداخته است.

یاوری با اشاره به کسب کرسی نایب‌رئیسی در CACCI و اینکه با این کرسی می‌توان در سیاست‌گذاری‌های بین سازمان بین‌المللی نقش‌آفرین بود گفت: در این راستا چندین پروژه مشترک ازجمله توسعه اتاق‌های بازرگانی نسل چهارم را پیشنهاد کرده‌ایم. اتاق‌های نسل چهارم باید از تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌های خاص و به روز استفاده کنند. در دنیای امروز که دنیای متاورس و Web 3 است اتاق‌های بازرگانی هم باید به سمت تغییراتی بروند تا بتوانند از ساختار سنتی قدیمی خود خارج شوند. چندین طرح در این ارتباط پیشنهاد کردیم. ما دو سال فرصت داریم و این می‌تواند به توسعه روابط ما با 26 کشور عضو کمک کند.

او با بیان اینکه ما می‌توانیم در توسعه روابط اقتصادی در منطقه آسیا و اقیانوسیه و پیاده‌سازی استراتژی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در این حوزه، ایفای نقش کنیم افزود: از طرفی CACCI به عنوان سازمان غیردولتی بین‌المللی در سازمان ملل موقعیت مشورتی دارد. بنابراین از طریق این کرسی می‌توانیم در جلسات مشورتی سازمان ملل مرتبط با مسائل اجتماعی و اقتصادی نیز شرکت کنیم. البته در تلاش هستیم برای اتاق ایران در سازمان ملل کرسی مشورتی و نظارتی هم دریافت کنیم.

یاوری با بیان اینکه CACCI به عنوان سازمان بین‌المللی می‌تواند در زمینه توسعه روابط تجاری و اقتصادی و انجام پروژه‌های منطقه‌ای به ویژه در حوزه استفاده از تکنولوژی‌های جدید و انرژی‌های تجدیدپذیر مؤثر باشد گفت: بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی ازجمله در زمینه‌های مواد غذایی، دارویی و پزشکی، کشاورزی، صنایع مرتبط با مواد غذایی و کشاورزی، صنایع ساختمانی و ابزارهای ارتباطی و...، شامل تحریم‌ها نیستند. بنابراین بخش عمده‌ای از محصولات صادرات غیرنفتی تحریم نیستند و می‌توان در این زمینه‌ها فعالیت کرد. برای مشکلات پرداختی هم راه‌کارهای قانونی زیادی وجود دارد. من فکر می‌کنم نفس حضور ما در این سازمان‌های بین‌المللی به این معناست که هنوز در عرصه بین‌المللی برای ما جایی وجود دارد و باید از این فرصت استفاده کرد.

او همچنین درباره عضویت خود در کمیسیون داوری و ADR در ICC پاریس گفت: ICC پاریس اتاق بازرگانی بین‌المللی است و ذیل این اتاق که بیش از 40 میلیون عضو دارد، دیوان بین‌المللی داوری وجود دارد که قدرتمندترین دیوان داوری در جهان است و بزرگ‌ترین پرونده‌های تجاری جهان نیز در آن بررسی می‌شود. این دیوان ذیل خود کمیسیون داوری و ADR دارد که معتبرترین کمیسیون در زمینه قوانین داوری و کلیه روش‌های حل اختلاف تجاری و سرمایه‌گذاری بین‌المللی در جهان است.

یاوری افزود: با عضویت در این کمیسیون، که متشکل از بهترین و متخصص‌ترین حقوقدانان در زمینه داوری در سراسر جهان است، می‌توانیم نقش مستقیم در تدوین قوانین داوری و حل‌وفصل اختلافات تجاری بین‌المللی در ICC پاریس داشته باشیم که این قوانین در سراسر جهان اجرا خواهند شد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر ضرورت درک ارزش و اهمیت این کرسی‌های بین‌المللی بیان کرد: عضویت و حضور در این کرسی‌ها موجب می‌شود صدای بخش خصوصی با هویت متمایزی از بخش دولتی شنیده شود. همچنین حضور در این موقعیت‌ها کمک می‌کند تا فرآیند سیاسی سازی این سازمان‌های تجاری و اقتصادی بین‌المللی را بشکنیم.

در همین رابطه