رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

یونس ژائله در نشست هم‌اندیشی بودجه سال 1402

در تصویب بودجه باید از نظرات بخش خصوصی نیز استفاده شود

رئیس اتاق تبریز با اشاره به اینکه بخش خصوصی یکی از بخش‌های تأثیرپذیر از بودجه سالانه است، بر لزوم اعمال‌نظر این بخش و استفاده از نظرات آن در تصویب بودجه‌های سالانه تأکید کرد.

03 بهمن 1401
کد خبر : 55382
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق تبریز بر لزوم بهره‌مندی از نظرات بخش خصوصی در لایحه بودجه 1402 تأکید کرد و گفت: عدم دخالت بخش خصوصی در بودجه‌های تصویبی یکی از معضلات مهم است؛ چراکه یکی از بخش‌های تأثیرپذیر از این بودجه، بخش خصوصی است که به نظرات این بخش توجه لازم نمی‌شود.

یونس ژائله در نشست هم‌اندیشی بودجه سال 1402 که با حضور نمایندگان مجلس، اساتید دانشگاهی و فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی برگزار شد، با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه 1401 و همچنین بودجه سال آینده گفت: این مالیات از بخش تولیدی شناسنامه‌دار گرفته شده و تمامی افرادی که مؤدی مالیاتی بوده‌اند، با چندین برابر افزایش مالیات روبرو شده‌اند.

رئیس اتاق تبریز با بیان اینکه 85 درصد اقتصاد کشور بر عهده دولت است، گفت: این بخش نمی‌تواند بازدهی لازم را در اقتصاد کشور داشته باشد. در این شرایط باید به فکر افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور باشیم چراکه درآمدهای نفتی هرلحظه می‌تواند دچار اختلال شود.

او ادامه داد: انگیزه و امید بخش خصوصی برای ادامه فعالیت در کشور باید افزایش یابد که یکی از مصادیق آن می‌تواند در تدوین بودجه کل کشور باشد. باید به فکر تدوین سیاست‌های تشویقی که منجر به افزایش تولید می‌شود، بود.

ژائله با تأکید بر توجه ویژه به بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل کشور گفت: تحقق توسعه صادراتی در کشور نیاز به توسعه ناوگان حمل‌ونقل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی دارد که متأسفانه تاکنون آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و صادرکنندگان را دچار مشکل کرده است.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به عملکرد نامناسب بانک‌های خصوص نیز گفت: 70 درصد منابع بانک‌ها در تهران مصرف می‌شود. در استان ما 34 درصد منابع توسط بانک‌های خصوصی جذب شده و تنها سه درصد در استان به مصرف می‌رسد.

لزوم ارائه پیشنهاد مشخص از سوی بخش خصوصی برای لایحه بودجه 1402

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نیز در این نشست با اشاره‌ای به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه 1402 گفت: پیش‌بینی بانک جهانی در خصوص نرخ تورم سال 1401، 51.2 درصد و برای سال 1402 حدود 42.6 درصد است که این میزان در خصوص صندوق بین‌المللی پول، 40 درصد است.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در خصوص رشد ارزش‌افزوده فعالیت‌های اقتصادی نیز گفت: رشد اقتصادی سال 1400 بالغ‌بر 4.4 درصد بود که این میزان در سال 1401 طبق پیش‌بینی 3.1 خواهد بود. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت، 2.8 درصد، رشد بخش کشاورزی 0.5 درصد، رشد بخش صنعت 6 درصد و رشد بخش خدمات تا پایان سال 2.6 درصد خواهد بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه افزود: بودجه کل کشور، پنج هزار و 109 همت خواهد بود که دو هزار و 164 همت بودجه عمومی دولت و سه هزار و 97 همت نیز مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی و هدفمندی است.

او بر لزوم ارائه پیشنهادی مشخص از سوی بخش خصوصی برای در نظر گرفته در لایحه بودجه 1402 تأکید کرده و گفت: توسعه ناوگان حمل‌ونقل یکی از خواسته‌های بجا و منطقی است که قطعاً توجه ویژه‌ای نسبت به آن در متن لایحه بودجه 1402 خواهیم داشت. همچنین تعیین تکلیف پایه تعرفه گمرکی نیز درخواست دیگری از سوی بخش خصوصی است که مورد توجه قرار می‌گیرد.

تناسب ناموزون میزان منابع و مصارف بانک‌های خصوصی استان

روح‌الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس، نیز در این نشست در پاسخ به انتقاد بخش خصوصی در خصوص افزایش سهم استان در پرداخت میزان مالیات گفت: باید این را در نظر داشته باشیم که میزان افزایش مالیات استان آذربایجان شرقی نسبت به دیگر استان‌های کشور پایین‌تر است.

متفکر آزاد، شفافیت را یکی از نقاط قوت لایحه بودجه 1402 عنوان کرده و گفت: در بحث سیاست‌های انگیزشی برای بخش خصوصی موضوع خوبی پیش‌بینی شده است. شرکت‌های بورسی به میزانی که کسب‌وکار خود را به سمت توسعه پیش برده و افزایش تولید داشته باشند، معاف از مالیات خواهند بود.

او همچنین با اشاره به‌تناسب ناموزون میزان منابع و مصارف سپرده‌های بانک‌های خصوصی استان گفت: باید جلوی جولان سیستم بانکی که از منابع استان ما ارتزاق کرده اما این منابع را در خود استان هزینه نمی‌کند، گرفته شود.

مسعود پزشکیان، دیگر نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نیز بر ضرورت ارائه پیشنهاد‌هایی مشخص و شفاف از سوی بخش خصوصی در خصوص لایحه بودجه 1402 تأکید کرد.

در ادامه داود بهبودی و علیرضا فضل زاده از اساتید دانشگاه تبریز و جمعی دیگری از اساتید دانشگاهی و فعالان اقتصادی نیز به بیان نظرات خود پیرامون بودجه 1402 کشور پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه