رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

اتاق ایران آنلاین گزارش می‌دهد

شروع هفتگی بازارها چگونه بود؟

بازارهای ارز، طلا و سرمایه، در معاملات امروز شروع مثبتی داشتند؛ اما در ادامه با اثرگذاری‌های دومینویی، با کاهش قیمت مواجه شدند.

08 بهمن 1401
کد خبر : 55438
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
بازارهای ارز، طلا و سرمایه، در معاملات امروز شروع مثبتی داشتند؛ اما در ادامه با اثرگذاری‌های دومینویی، با کاهش قیمت مواجه شدند.

عکس: تسنیم، محمدعلی اسدی.

بازار سرمایه اولین جلسه معاملاتی خود در هفته جاری را مردد و نگران آغاز کرد و باوجود صعود 700 واحدی شاخص کل در دقایق ابتدایی، نتوانست روند مثبت خود را ادامه دهد و با کاهش 11 هزار واحدی به کار خود پایان داد.

در معاملات امروز بورس تهران، شاخص کل با کاهش 0.7 درصدی به یک میلیون و 600 هزار و 890 واحد رسید. امروز نیز توجه معامله‌گران به معاملات نمادهای مهم بازار نظیر خودرو، وبملت و فولاد معطوف شده بود و ناتوانی این نمادها در حفظ حمایت‌های مهم خود، یکی از دلایل منفی شدن فضای کلی بازار بود.

بازار غیررسمی ارز نیز گرچه معاملات امروز را با افزایش 400 تومانی آغاز کرده بود؛ اما در ادامه از هیجان قیمت‌ها کاسته شد. در معاملات امروز بازار ارز آزاد تهران، هر دلار آمریکا در ساعت 10 صبح با 0.9 درصد افزایش 44 هزار و 850 تومان معامله شد؛ اما نتوانست این روند مثبت را حفظ کند و در لحظه تنظیم گزارش تا 44 هزار و 290 تومان افت کرد.

در بازار طلا نیز باوجود تداوم روند صعودی قیمت طلای جهانی در روزهای اخیر، نوسانات بازار آزاد ارز اثرگذار بوده و به کاهش قیمت‌ها دامن زده است. در آغاز معاملات امروز بازار طلای تهران، هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 100 هزار تومان افزایش 24.8 میلیون تومان قیمت خورد؛ اما به‌موازات افت نرخ ارز آزاد، قیمت سکه نیز کاهش پیدا کرد و در لحظه تنظیم این گزارش به 24.3 میلیون تومان رسید.

در این میان، عرضه ربع‌سکه از سوی بانک مرکزی در بورس کالا نیز همچنان ادامه دارد. این اقدام تاکنون توانسته است حدود 20 درصد از حباب قیمت ربع‌سکه را تخلیه کند اما از رفتار بانک مرکزی به نظر نمی‌رسد که در کوتاه‌مدت عزمی برای رفع حباب قیمتی ربع‌سکه داشته باشد.

در شرایط فعلی، سکه بهار آزادی طرح قدیم 22.7 میلیون تومان، نیم‌سکه 14.4 میلیون تومان و ربع‌سکه 9.15 میلیون تومان دادوستد می‌شود و ربع‌سکه بانک مرکزی نیز با قیمت 7 میلیون و 730 هزار تومان در بورس در حال معامله است.

 

در همین رابطه