رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

در نشست اتاق کرمان

چالش‌ها و مسائل سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه سلامت بررسی شد

در نشستی با حضور رئیس سازمان‌های مردم‌نهاد وزارت بهداشت در اتاق کرمان، چالش‌ها و مسائل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های استان کرمان در حوزه سلامت بررسی شد.

16 بهمن 1401
کد خبر : 55512
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با اشاره به اینکه فعالیت‌های حوزه مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها بسیار وسیع و در بخش‌های مختلف است، گفت: اتاق کرمان و فعالان اقتصادی همواره در راستای مسئولیت اجتماعی خود در حوزه بهداشت و درمان مشارکت داشته‌اند و برای نتیجه‌گیری بهتر از انجام این فعالیت‌ها بهتر است نقشه راه توسعه مراکز و مجموعه‌های خیریه حوزه سلامت و درمان استان تهیه شود تا توزیع عادلانه فعالیت‌ها صورت گیرد.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست بررسی چالش‌ها و مسائل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های استان کرمان در حوزه سلامت، افزود: خوشبختانه موسسه جوادالائمه مسئولیت راه‌اندازی مرکز بزرگ کلینیکی و پاراکلینیکی دیابت در کرمان را پذیرفته که اقدامی بسیار ارزشمند و تأثیرگذار خواهد بود.

طبیب زاده، در رابطه با چگونگی فعالیت مراکز و مجموعه‌های فعال در حوزه درمان گفت: اگر اولویت‌های فعالیت در این حوزه توسط صاحب‌نظران و مسئولان مشخص شود، اتاق کرمان آمادگی لازم برای پیگیری مسائل را دارد.

سهم دولت در درمان کمتر خواهد شد

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: بر اساس پژوهش انجام شده در گروه اقتصاد سلامت دانشگاه، پیش‌بینی می‌شود از اکنون تا سال 2030 میلادی، بار اقتصادی بیماری‌ها بر دوش مردم سنگین‌تر و سهم دولت در درمان کمتر خواهد شد.

نوذر نخعی، با بیان اینکه کمک فعالان اقتصادی در همه‌گیری بیماری کرونا تا حدی بود که اگر این کمک‌ها انجام نشده بود، آمار فوت‌شدگان افزایش می‌یافت، افزود: در حال حاضر بخشی از هزینه‌های درمان مردم به همت خیرین، سازمان‌های مردم‌نهاد و مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌ها تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: سه بیماری غیرواگیر پرهزینه در دنیا بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان‌ها هستند که در استان کرمان خوشبختانه در حوزه سرطان‌ها خیرین بسیار خوب عمل کرده‌اند، در حوزه بیماری‌های قلبی و عروقی نیز تا حدودی کار شده اما حوزه دیابت نسبتاً مغفول مانده است.

نخعی، با تأکید بر اینکه دیابت در کرمان شیب تندی دارد، اظهار کرد: در تحقیقی انجام شده در شهر رفسنجان زنان بزرگ‌سال 19 درصد مبتلا به دیابت بودند که این عدد به‌طور نرمال 7 تا 8 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: درمجموع بیماران دیابتی و افرادی که در مرحله پیش دیابت هستند، 60 درصد بزرگسالان رفسنجان به‌نوعی درگیر این بیماری شدند که این اتفاق به دلیل تغییرات سبک زندگی است.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تأکید کرد: راه‌اندازی مرکز دیابت در پیشگیری و درمان بسیار تأثیرگذار خواهد بود زیر از بروز سایر بیماری‌ها نیز جلوگیری خواهد کرد.

سازمان‌های مردم‌نهاد استان متناسب با نیاز جامعه فعالیت دارند

در ادامه این نشست، سرپرست دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان، با اشاره به اینکه خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد بازوان اجرایی بین نهادها و مردم هستند، افزود: این مجموعه‌ها با نگاه مسئله محور متناسب با نیاز جامعه برنامه‌هایی را در دستور کار دارند و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند.

کوروش احمدیوسفی اظهار کرد: خدمات این مراکز به‌صورت معنادار در سرانه سلامت مردم و پشتیبانی از نهادهای متولی سلامت، دانشگاه و ... تأثیرگذار است و تاکنون رویکرد منطقی و متناسب با نیاز وجود داشته است.

وی در ادامه به ذکر نکاتی در این حوزه پرداخت و گفت: آسیب‌شناسی، تهدیدها، فرصت‌ها، نقاط ضعف و قوت روند فعلی این حوزه سنجیده تا خروجی آن به یک سند توسعه و نقشه راه تبدیل شود.

احمدیوسفی، خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، ارتباط ارائه خدمات با مراکز درمانی است اما بسترهای پشتیبانی حوزه بهداشت و درمان وجود ندارد.

وی بیان کرد: در استان کرمان رویکردهای خیرخواهانه و همیاری اجتماعی در آن نهادینه شده و اکثر سازمان‌های مردم‌نهاد و مراکز خیریه رابطه تنگاتنگی با مسئولان و مردم دارند.

نسخه پزشک باید اجتماعی باشد

رئیس اداره مسئولیت‌پذیری اجتماعی اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت، در ادامه این نشست گفت: در حوزه سلامت 30 درصد بیمارستان، کارکنان، پزشک و ... تأثیرگذار است و 70 درصد دیگر مربوط به مؤلفه‌های وابسته به سلامت است.

داوود پیرانی افزود: نسخه پزشک باید اجتماعی باشد، یعنی دارویی تجویز شود که امکان تهیه و دسترسی به آن برای بیمار وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بلوغ اجتماعی استان کرمان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی درمانی بسیار رشد کرده و این استان خیر خیز، کارهای زیادی را انجام داده است.

پیرانی خاطرنشان کرد: در دی‌ماه سال جاری سند جامعی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در بخش درمان با رویکرد پیشگیری و بهداشت تدوین شده که امیدواریم تا اسفندماه به استان‌ها ابلاغ شود.

رئیس اداره مسئولیت‌پذیری اجتماعی اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت، گفت: باید برای بخش خصوصی و خیرین حوزه سلامت مشوق‌ها و امتیازاتی مانند معاف‌های مالیاتی در نظر گرفته شود.

اتاق کرمان الگویی اجرایی و عملی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است

کارشناس مشاور کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق ایران، در این نشست گفت: اتاق کرمان در بسیاری از موارد مسئولیت‌های اجتماعی حوزه درمان پیشرو بوده و اگر به‌عنوان الگوی اجرایی و عملی برای سایر اتاق‌ها مطرح شود، آثار این اقدامات بیش از این نمود پیدا خواهد کرد.

مهدیه پورشاد افزود: در استان کرمان حضور و نقش خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار پررنگ است.

در این نشست سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت مسائل و مشکلات خود در حوزه مالیاتی، شهرداری، اخذ مجوزها، تأیید دیرهنگام نقشه‌های ساختمانی از سوی دانشگاه علوم پزشکی، درخواست مشارکت دولت در احداث مجموعه‌ها و مراکز درمانی، کمبود دارو برای بیماران کلیوی و تجلیل از خیرین این حوزه توسط دانشگاه علوم پزشکی و ... را مطرح کردند.

پس از این نشست رئیس اداره مسئولیت‌پذیری اجتماعی اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت و کارشناس مشاور کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق ایران، از موسسه ثامن‌الحجج، خیریه یاس و خیریه جوادالائمه بازدید کردند.

موضوعات :
در همین رابطه