رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران

تورم فصلی تولید بخش صنعت در پاییز امسال نزدیک به 7 درصد افزایش یافت

گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم تولید در بخش صنعت در پاییز امسال نشان میدهد تورم فصلی به 4.3 درصد، تورم نقطه ای به 23.6 درصد و تورم سالانه به 34.4 درصد رسیده است.

26 بهمن 1401
کد خبر : 55611
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم تولید در بخش صنعت در پاییز امسال نشان میدهد تورم فصلی به 4.3 درصد، تورم نقطه ای به 23.6 درصد و تورم سالانه به 34.4 درصد رسیده است.

کارخانه تراکتور سازی تبریز. عکس: تسنیم، رضا عبدل‌پور

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده (تورم تولید) بخش صنعت در پاییز امسال نشان می دهد در این فصل، تورم تولید با 6.6 درصد افزایش نسبت به فصل قبل به 4.3 درصد رسیده است. این یعنی میانگین قیمت دریافتی از سوی تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل پاییز ١٤٠١ نسبت به فصل قبل، ٤.٣ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیش‌­ترین تورم فصلی با ٢٤.١ درصد افزایش مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده درجای دیگر» و کم­‌ترین تورم فصلی با ٠.٩ درصد افزایش مربوط به گروه «ساخت کک و فراورده­های حاصل از پالایش نفت» بوده است. همچنین در این فصل  گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» با تورم ١.٦- درصدی مواجه بوده است.

بر اساس این گزارش اما تورم نقطه ای تولید در بخش صنعت ٢٣.٦ درصد بوده که در مقایسه با تورم نقطه ای٣٠.١ درصدی در تابستان امسال، ٦.٥ واحد درصد کاهش داشته است. بنابراین میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل پاییز ١٤٠١ نسبت به فصل مشابه سال قبل، ٢٣.٦ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش­‌ترین تورم نقطه به نقطه با ٦٢ درصد افزایش مربوط به گروه «ساخت مواد غذایی» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ٥.٩ درصد افزایش مربوط به گروه « ساخت فلزات پایه» بوده است.  

همچنین تورم سالانه تولید در بخش صنعت در پاییز امسال نیز با 6 درصد کاهش از 40.4 درصد در پاییز سال گذشته به ٣٤.٤ درصد رسیده است.  به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در چهار فصل منتهی به پاییز ١٤٠١ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٣٤.٤ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیش­ترین تورم سالانه با ٧١.٨ درصد افزایش مربوط به گروه «ساخت محصولات غذایی» و کم­ترین تورم سالانه با ١٣.٨ افزایش درصد مربوط به گروه «ساخت فلزات پایه» بوده است.

موضوعات :
در همین رابطه