رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در پنجمین اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اکو در اتاق اصفهان مطرح شد

بر توسعه زیرساخت‌های لجستیکی کشورهای عضو اکو تمرکز شود

پنجمین اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اکو در اتاق اصفهان و با تأکید بر توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و فعالیت فزون‌تر و مؤثرتر بانک اکو برگزار شد.

30 بهمن 1401
کد خبر : 55638
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پنجمین اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اکو با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری، رئیس اتاق اصفهان، رئیس بنیاد علمی اکو و مدیران ارشد این بنیاد در اتاق اصفهان و با تأکید بر توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و فعالیت فزون‌تر و مؤثرتر بانک اکو برگزار شد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ایران در طول فعالیت بنیاد علمی اکو، همکاری‌های گسترده‌ای با کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو داشته است، میزبانی از دو نشست هیات امنای بنیاد علمی اکو در طول چهار سال گذشته را گواه توجه ایران به اهمیت همکاری‌ها در حوزه علوم و فناوری دانست.

محمدعلی زلفی گل در این اجلاس افزود: در دولت سیزدهم نیز سیاست حسن همسایگی سیاستی کلیدی بوده و سازمان همکاری اقتصادی اکو نیز در چارچوب همین سیاست، از جایگاه ویژه‌ای برای ایران برخوردار است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز بر اساس این سیاست، با پیگیری‌های مجدانه موفق به قرار دادن بنیاد علمی اکو در فهرست اول عضویت‌های دولت ایران شد.

زلفی گل گفت: منطقه اکو، با مساحتی حدود 8 میلیون کیلومترمربع و جمعیت 500 میلیون نفری پتانسیل گسترده‌ای برای همکاری کشورهای منطقه دارد، این نهاد سازمانی اقتصادی است که با هدف ایجاد رشد و توسعه کشورهای منطقه ایجاد شده بااین‌وجود در طول فعالیت خود، علاوه بر حوزه‌های اقتصاد و تجارت بر همکاری در زمینه‌های دیگر نیز متمرکز شده است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه بر لزوم تمرکز بر همکاری‌های علمی و فناوری تأکید کرد و افزود: درحالی‌که علم و فناوری و آموزش و نوآوری پیش‌نیاز رشد و توسعه پایدار جوامع منطقه است؛ ناگزیر به توجه ویژه به همکاری‌های این حوزه هستیم.

زلفی گل، مشکلات زیست‌محیطی و مسئله آب، انرژی و... را از چالش‌های مشترک دولت کشورهای عضو بیان و تصریح کرد: دولت‌های عضو تاکنون قدم‌های مهمی در حوزه اقتصاد برداشته‌اند که دولت سیزدهم در چارچوب سیاست همسایگی، اقدامات درخور توجهی در راستای افزایش سطح مبادلات تجاری با کشورهای عضو انجام داده است اما برای بالا بردن ظرفیت‌های علمی و فناورانه منطقه، راهی طولانی در پیش است که شناخت وضعیت موجود گام اول این اقدام است و پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در این حوزه، تهیه بانک اطلاعاتی جامع در خصوص وضعیت علوم، فناوری و آموزش کشورهای عضو، توسط بنیاد علمی اکو به‌عنوان نقطه ثقل همکاری‌های علمی و فناورانه دولت‌های عضو می‌باشد.

وزیر علوم این اقدام را در گام دوم منجر به انتشار گزارش‌های ادواری از وضعیت پیشرفت علمی و فناورانه کشورهای منطقه و میزان همگرایی دولت‌های عضو دانست.

زلفی گل افزود: جمهوری اسلامی ایران با تأسیس پایگاه اطلاعات علمی و سامانه نظام ایده‌ها و نیازها از تجربه لازم در این خصوص برخوردار است.

وی در پایان سخنان خود پیشنهاد داد: رئیس جدید بنیاد علمی اکو، روند همکاری جوامع علمی و فناوری کشورهای عضو را با تعریف پارامترهای عملیاتی ازجمله طرح‌های چندجانبه به‌عنوان یک برنامه ارائه دهد. وزیر علوم تأکید کرد: زمان آن رسیده که سازمان همکاری اقتصادی مانند سایر سازمان‌های بین‌المللی پیشرو با تدوین برنامه بورس مشترک برای تبادل دانشگاهی و ایجاد شبکه‌های بین دانشگاهی یا شبکه‌های مشترک میان پارک‌های علم و فناوری، زمینه همکاری علمی و فناورانه گسترده‌تر میان جوامع عضو اکو را فراهم کند و از حمایت وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران از این بنیاد علمی خبر داد.

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان نیز در این نشست، برقراری پیمان‌های چندجانبه میان کشورهای مختلف را حائز اهمیت دانست و گفت: آمار همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای عضو اکو رضایت‌بخش نیست و امیدواریم با تبادل‌نظر میان صاحب‌نظران و مسئولین امر در کشورهای مذکور شاهد تعاملات گسترده‌تر باشیم.

رئیس اتاق اصفهان گفت: اتاق اصفهان بر فعال شدن پیمان‌های چندجانبه ایران با کشورهای مختلف تمرکز دارد به همین منظور، تفاهم‌نامه‌ای در سال گذشته با سازمان اکو منعقد شد. گلشیرازی ابراز امیدواری کرد این اقدامات، منجر به نتایج مثبتی در حوزه آب و موضوعات اقتصادی شود.

سید کمیل طیبی رئیس بنیاد علمی اکو نیز با بیان اینکه از میان 10 کشور عضو بنیاد علمی اکو تاکنون تنها پنج کشور ازجمله ایران در فعالیت‌های آن مشارکت مادی و معنوی داشته‌اند، ادامه داد: یکی از مباحثی که در این جلسات دنبال شد، این بود که تلاش شود هر 10 کشور عضو به مشارکت مادی و معنوی با بنیاد اهتمام ورزند تا دایره همکاری‌های میان مراکز علمی آنها بیش‌ازپیش توسعه یابد.

وی تصریح کرد: علاوه بر همکاری‌های علمی میان اعضای بنیاد اکو، در جلسات اخیر بر افزایش روابط اقتصادی میان کشورهای عضو نیز تأکید شد.

زهرا زمانی، مدیر پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق اصفهان نیز با بیان اینکه برگزاری اجلاس کمیته اجرائی و اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اکو در اصفهان طبق تفاهم‌نامه‌ای که پیش‌ازاین با این بنیاد منعقد شده، در اتاق اصفهان برگزار شد گفت: اتاق اصفهان در آینده نیز اجرای برنامه‌های مشترک دیگری با این بنیاد را در دستور کار خود دارد.

وی به راه‌اندازی کنسرسیومی متشکل از دفتر مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران در اصفهان و بنیاد علمی اکو نیز اشاره و از توسعه همکاری‌های دو طرف خبر داد.

بر اساس توافق بنیاد علمی اکو و اتاق اصفهان و تصویب هیات امنای سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو مقرر شد صندوق مشترکی به‌منظور حمایت‌های مالی و دانشی برای برنامه‌های آینده تشکیل شود.

موضوعات :
در همین رابطه