رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

خورشید گزدرازی در نشست شورای گفت‌وگوی استان بوشهر

سرمایه‌گذاران بر اساس قانون بهبود محیط کسب‌وکار تشویق می‌شوند

رئیس اتاق بوشهر می‌گوید: این اتاق برای بهره‌گیری از مزایای نسبی استان، و با عنایت به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار اقدام به تشویق سرمایه‌گذاران کرده است.

01 اسفند 1401
کد خبر : 55662
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بوشهر گفت: این اتاق در راستای استفاده و بهره‌گیری از مزایای نسبی استان اقدام به تشویق سرمایه‌گذاران کرده و با عنایت به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار تماماً سعی در ایجاد و انسجام تشکل‌های اقتصادی کرده است و تمامی تشکل‌های اقتصادی ذیل استان از دوره‌های آموزشی موردنیاز، برگزاری نمایشگاه (به درخواست تشکل اقتصادی) طرح مسائل و مشکلات ایشان در حوزه سرمایه‌گذاری در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اعزام هیأت‌های تجاری و کمک‌های مالی و معنوی برخوردار شده‌اند.

خورشید گزدرازی در شصت و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بوشهر وی افزود همچنین اتاق بوشهر با تهیه کتاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری راه را برای تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران فراهم آورده است.

گزدرازی خاطرنشان کرد این اتاق با توجه به هماهنگی‌هایی که با تشکل‌های مربوطه داشته توانسته در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و بازرگانی با هماهنگی با نمایندگان عالی دولت اقدام خوبی انجام دهند.

رئیس اتاق بوشهر با اشاره به اینکه در حوزه بازرگانی با توجه به ظرفیت بندر دیر جهت صادرات به کشور قطر و ایجاد ناوگان دریایی که صورت گرفته در پنج‌ساله گذشته تجار بوشهری توانسته‌اند سرمایه‌گذاری بسیار خوبی نمایند.

وی تصریح کر در حوزه آزمایشگاه‌های همکار و ارائه خدمات در حوزه‌های صنعتی باوجود 33 آزمایشگاه همکار توانسته 1000 میلیارد سرمایه‌گذاری را در زمینه استانداردسازی و کالاهایی که تولید، صادر و وارد می‌شوند را انجام دهد که این آزمایشگاه‌ها در خدمت تولید، صادرات و واردات می‌باشند.

دبیر شورای گفت‌وگو تصریح کرد در حوزه کشاورزی و آبزی‌پروری انجمن آبزیان استان که زیرمجموعه اتاق است توانسته فعالیت‌های خوبی داشته باشد و با توجه به ظرفیت استان در حوزه آبزی‌پروری و ماهی در قفس که یکی دو سال گذشته جهش خوبی نیز داشته و قطب میگوی پرورشی کشور نیز هستیم که در شاخه‌های مختلف از پرورش تا صادرات تشکل‌های زیرمجموعه اتاق هستند و ظرفیت خوبی دارند. که نمونه آن پروژه رود شور شمالی که در حال آماده‌سازی و پایان است که نزدیک به 2 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه ثابت آن هست.

گزدرازی در ادامه افزود استان بوشهر بهترین اقلیم برای محصولات گلخانه‌ای دارد و در حوزه کشاورزی ظرفیت بسیار خوبی برای کشت گلخانه‌ای داریم که در حدود 450 هکتار کشت گوجه‌فرنگی داریم و که حدود 90 هزار تن تولید داریم و 4هزار و 500 میلیارد تومان ظرفیت سرمایه‌گذاری وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان در حوزه مواد معدنی گفت 50 واحد در حوزه فرآوری مواد معدنی در استان است که در حدود 3هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اولیه آنها است و جای بسیاری برای توسعه دارد

در ادامه شورا وارد دستور کار شد. دستور اول رسیدگی به اعتراضات واصله از سوی فعالین اقتصادی پیرامون اخذ 5/2 درصد از ارزش سیف کالا توسط سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در هنگام ابطال اظهارنامه و اعاده کالای متروکه بود که خورشید گزدرازی رئیس اتاق اظهار داشت

یکی از مشکلات بخش خصوصی موضوع اعاده کالای متروکه و اعاده اظهارنامه متروکه است به این طریق که اداره کل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان بوشهر 2.5 درصد از ارزش سیف کالا را به استناد شیوه‌نامه جامع «جمع‌آوری، نگهداری، اداره، سرپرستی و فروش اموال تملیکی» بر اساس مصوبه هیأت مدیره سازمان مذکور از صاحبان کالاهای متروکه و برای ابطال اظهارنامه دریافت می‌نماید.

وی افزود این در حالی است که برابر تبصره 2 ماده 10 قانون تأسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، «سازمان برای سرپرستی، اداره و بهره‌برداری اموال موضوع این ماده طبق دستورالعملی که به تصویب مجمع عمومی سازمان خواهد رسید متناسب با هزینه‌های عمومی مربوط کارمزد مناسبی محاسبه و به حساب‌های مربوط منظور خواهد داشت» که اذعان شده است که کارمزد دریافتی می‌بایست متناسب با هزینه‌های عمومی انجام شده برای این کالاها باشد.

گزدرازی تصریح کرد طبق ماده 400 شیوه‌نامه مذکور، عنوان شده که علاوه بر 5/2 درصد، سایر هزینه‌ها نیز باید اخذ گردد. حال‌آنکه در برخی کالاها انجام این رویه کاری، بدون انجام هزینه‌ای از سوی سازمان بوده و دریافت کارمزد برای این کالاها موضوعیتی نخواهد داشت این در حالی است که تصویب شیوه‌نامه جامع «جمع‌آوری، نگهداری، اداره، سرپرستی و فروش اموال تملیکی» طبق ماده 20 «قانون تأسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن» که در آن وظایف و اختیارات هیأت مدیره سازمان آورده شده است، از وظایف و اختیارات هیأت مدیره نیست.

دبیر شورا گفت‌وگو با بیان اینکه می‌بایست این امر باید به تصویب مجمع عمومی سازمان برسد. لذا با توجه به اعتراضات واصله از سوی فعالین اقتصادی، ایرادات فنی و قانونی فوق‌الذکر و اتفاق‌نظر اعضاء محترم کمیسیون در خصوص موضوع مطروحه، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر این موضوع را دستور کار خود قرار داده است که مهم‌ترین ایرادات و مشکلات مطروحه به شرح ذیل است.

اطاله فرآیند ترخیص کالا و تحمیل هزینه مضاعف بر صاحبان کالا، عدم تناسب بین خدمات انجام شده روی کالاها با هزینه‌های دریافتی از صاحبان کالا،عدم تناسب بین مدت‌زمان متروکه شدن کالا با هزینه‌های انجام شده، مغایرت اخذ ردیف سایر هزینه‌های مازاد با کارمزد 5/2 درصد مطابق تبصره 2 ماده 10 قانون موصوف، پرداخت هزینه برای خدماتی که ارائه نگردیده است .

گزدرازی پیشنهادات شورا را حذف کارمزد 5/2 درصد از ماده 400 شیوه‌نامه جامع «جمع‌آوری، نگهداری، اداره، سرپرستی و فروش اموال تملیکی»

به استناد بخشنامه شماره مورخ 27/07/1401 که مهلت نگهداری کالاهای وارده به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را بر اساس تبصره 4 ماده 24 قانون امور گمرکی در اختیار سازمان‌های مسئول مناطق داده شده است، در جهت حمایت از تجارت پایدار با هماهنگی و توافق صاحبان کالا، مدت نگهداری تمدید شود دانست که بعد از بحث و بررسی مقرر شد پیشنهاد شورای گفت‌وگو طی مکاتبه‌ای پیگیری شود .

دستور دوم امکان‌سنجی خروج کشت دیم استان بوشهر از ریسک‌پذیری بیمه‌ای و مشمول شدن دیمزارهای استان از طرح جهش تولید بود که احمد مرادی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بوشهر اظهار داشت:

تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه بین وزارت جهاد کشاورزی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و صندوق بیمه کشاورزی به‌منظور گسترش و توسعه فرهنگ بیمه کشاورزی با هدف حمایت از تولید محصولات اساسی دیم کشور و ارائه خدمات بیمه‌ای موردنیاز کشاورزان منعقد گردیده است.

وی افزود طبق بند 1-1 ماده 1 این تفاهم‌نامه جهت پوشش بیمه‌ای کشت‌های دیم مشتمل بر قراردادهای طرح جهش تولید در دیمزارها با کشاورزان مشخص شده که در استان‌های هدف (21 استان) طی 5 سال که از سال زراعی 1400-1399 آغاز می‌گردد، دایر شده است که بر اساس بند الف ماده 2، بیمه محصولات دیم شامل گندم و جو دیم، گلرنگ دیم، حبوبات دیم، دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای و گیاهان دارویی در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، اردبیل، ایلام، خوزستان، زنجان، قزوین، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، چهارمحال بختیاری، اصفهان، فارس، سمنان و مرکزی است.

مرادی تصریح کرد لذا استان بوشهر و 9 استان دیگر بنا به استدلال آورده شده در بند الف ماده 4 این تفاهم‌نامه مبنی بر عدم دارا بودن شرایط بیمه پذیری به علت بارندگی کمتر از 250 میلی‌متر، از طرح جامع بیمه محصولات دیم محروم مانده‌اند درصورتی‌که استان‌هایی مثل گیلان و البرز مطمئناً میزان بارندگی‌شان از 250 میلی‌متر بیشتر است.

وی در ادامه گفت بنابراین با توجه به اینکه دغدغه بخش خصوصی فراهم نمودن امنیت سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان استان است، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بررسی شرایط ورود استان بوشهر به طرح جهش تولید در دیم‌زارها را در دستور کار خود قرار داده است که مهم‌ترین ایرادات و مشکلات مطروحه به شرح ذیل است :

افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و کاهش تاب‌آوری که احتمال ورود به صنعت کشاورزی را کمتر می‌کند.

محدودیت در تأمین منابع مالی که منجر به کاهش تولید در مقیاسی کمتر از حداکثر ظرفیت تولیدی و تعدیل نیروی کار و در نتیجه تضعیف رشد اقتصادی خواهد شد.

به دلیل اینکه بارش‌ها به‌صورت منطقه ایست و استانی محاسبه شده است، کارشناسی و پایش میزان بارش‌ها محل اشکال و ایراد است.

موضوعات :
در همین رابطه